nanowire nanowire skrev:
Svetstänger är inget annat än en sorts tvingar, samma regler gäller.
Så, flest när en dör vinner alltså...
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Bytte mick på en otroligt lortig och äcklig bas. Förvånansvärt hur många verktyg som behövde dras fram på bänken för detta och även förvånansvärt hur nöjd jag blev när jag fick ljud i den (den nya mickens sladdar var ändå rätt annorlunda mot den gamla, man fick tänka lite lite.

Olika verktyg på arbetsbänk bredvid sliten elbas med klistermärken och ny mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Lackfräs var helt rätt verktyg för att rå på hellsikitapeten! Lite ånga på det här så är det rent!
Vägg delvis befriad från tjock tapet med lackfräs, brunt trägolv och TV i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg partiellt avlägsnad tapet med lackfräs i ett rum med trägolv och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
Behövde borra någotsånär räta hål och kom på att jag hade ett gammalt borrställ från 90-talet. Plockade fram det, och tillsammans med min gamla Bosch grön borrmaskin från 80-talet fick jag ihop en superduperbudget-Arboga: :cool:

Äldre grön Bosch borrmaskin monterad i ett vintage Wolfcraft borrställ på ett arbetsbord med trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stället är ett Wolfcraft...

Wolfcraft borrställ med märkning, närbild på en borrmaskin och dess stödstruktur, användes för att borra hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...i princip aldrig använt och jag har till och med kvar originalkartong och bruksanvisning. Kanske det finns något antikvärde i detta? :crysmile:
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Renoverat färdigt en 160l 14 bars atlas copco från svunna tider. Motor, säkerhetsventil, manometer, reducering, kopplingar, avlastning samt tryckströmbrytare utbytta eller genomgångna. Motorn är ny resten är tiggt eller fått. Bland annat har ngn kompressor från tippen fått agera donator.

Långt projekt men samtidigt lärorikt. Ev ska en skvätt färg slösas också men vi får se. Loctite 577 förövrigt är guds gåva till amatören som vill täta kopplingar till luft och vvs. Bara applicera på gängan och vänta 24h. Riktigt bra.

En hand håller en flaska Loctite 577 gängtätning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad 160l 14 bars atlas copco-kompressor med ny motor och genomgångna delar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad Atlas Copco kompressor med ny motor, nya säkerhetsventiler och manometer synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad 160l 14 bars Atlas Copco kompressor med ny motor och uppgraderade delar som manometer och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
360097 Renoverad kompressor med nya delar, synliga ledningar och kopplingar mot en blå och rostig metallbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Renoverat färdigt en 160l 14 bars atlas copco från svunna tider. Motor, säkerhetsventil, manometer, reducering, kopplingar, avlastning samt tryckströmbrytare utbytta eller genomgångna. Motorn är ny resten är tiggt eller fått. Bland annat har ngn kompressor från tippen fått agera donator.

Långt projekt men samtidigt lärorikt. Ev ska en skvätt färg slösas också men vi får se. Loctite 577 förövrigt är guds gåva till amatören som vill täta kopplingar till luft och vvs. Bara applicera på gängan och vänta 24h. Riktigt bra.

[bild] [bild] [bild] [bild] 360097 [bild]
Motorn tycker jag du ska måla, resten ser fint ut som det är (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Motorn tycker jag du ska måla, resten ser fint ut som det är (y)
:) motorn ser ju förskräcklig ut men det var ett traderafynd :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Har nu sålt förra sågen och behöver komma i gång med Ejcan. Började med att korta ned den på bredden så det passar för min verksamhet. Hade dock inte material hemna för att göra det färdigt.
[bild]


[bild]

Blandar ihop lite PG och fixar bordet.

[bild]

Sådärja, nu är bordet rent och fint!

[bild]
vad är det för hjul du har på sågen?
 
Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Sådärja, nu var sågen inne i verkstan. Ska bli skönt med justerbord. Sågen ör fin, inget kast på klingan och rakt överallt. Som vanligt passar inte Incragrunkorna på de sågar jag köper men de behövs ju inte nu.
Så nu är det lite pysslargrogg, ny klinga och lite injustering, sen är det bara att köra.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
vad köpte du för ny klinga till sågen?
 
Slipat ca 50 borr med Drill Doctor.
En Drill Doctor slipmaskin för borr med slipat metallspån och en borr på ett stökigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 8 till
  • Laddar…
Påbörjat en pall åt dottern! Vinklade box-joints där fingerbredden inte går jämnt ut med ämnestjockleken kräver lite tankearbete!
Trädelar till pall med vinklade box-joints på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
___EM och 4 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Slipat ca 50 borr med Drill Doctor.
[bild]
Här händer saker. Spännande!!!
Grattis till nya manicker, hoppas de ger den "höjning" du tänkt med tanke på att du använder dina maskiner professionellt men oddsen ser ju bra ut! ;)

Femtio borr körda i Drill Doctor ger ju en hint om att du inte tycker att den är direkt skräp men det vore intressant med ett omdöme av något slag. För- och nackdelar, vad är bra och vad är dåligt, "skulle du sälja en sådan till din mamma?". Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken.

Bästa hälsningar
//Ronnie
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Påbörjat en pall åt dottern! Vinklade box-joints där fingerbredden inte går jämnt ut med ämnestjockleken kräver lite tankearbete!
[bild]
Sådär då fingrar hade jag kört med DROn för att få ett ojämnt antal fingrar vilket brukar se bäst ut.
 
Ola C Ola C skrev:
Sådär då fingrar hade jag kört med DROn för att få ett ojämnt antal fingrar vilket brukar se bäst ut.
Yes, funderade ett tag på det faktiskt; Du har rätt, hade blivit mer symmetriskt! Nu var jag lat och jiggen var färdiginställd för denna fogbredd (tejpbit på rätt ställe). Denna möbel byggs inte för att det är kul (ok, lite kul) utan mer för att jag lovat.
 
@Pysslarn
Jag tycker den funkar förvånansvärt bra. Jag har alltid slipat borr på bänkslipen och tyckt att jag fått till det hyfsat bra med vinklar och så men med denna maskin blir det bättre geometri. Enkel att använda och som sagt 50 borr på mindre än två timmar. Mindre dimensioner är lite bökiga att spänna upp dock. Helt klart värt pengarna. Köpte den på kampanj hos Hylte.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.