Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Jo men de är ju gratis såvida du inte ska ändra något. Historien lagrar du i home assistant istället
Jag trodde Nibe Uplink krävde en separat pryl (som kostar några tusen). Om inte låter det ju bra att börja där, tack!
 
fatsug fatsug skrev:
Jag trodde Nibe Uplink krävde en separat pryl (som kostar några tusen). Om inte låter det ju bra att börja där, tack!
Nä bara ett konto och en nätverkskabel
 
  • Gilla
fatsug
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Nä bara ett konto och en nätverkskabel
Grymt, tack för att du redde ut det åt mig!
 
  • Gilla
Rickard_nr1
  • Laddar…
Jag håller på att koppla ihop våra prylar och undrar om någon har erfarenhet av något likande upplägg:

  • Husdata "H60" som MQTT kopplad med RS485 till bergvärmepumpen (IVT GreenLine HT+)
  • "Elfin-EW11" trådlös ModbusTCP kopplad på FTX-aggregat (HERO 130)
  • Kylbatteri kopplad på FTX-aggregatet med temp- och fuktmätare.
  • 1-wire tempsensorer "DS18B20" för avläsning av bla FTX, köld- och värmebärare, ute- och inne-temp, mm
  • 1-wire räknare "DS2423" till flödesmätare för köld- och värmebärare.
  • 1-wire fuktsensor "SF-SEN-10167" till vindsutrymme samt kylbatteriets kondenslåda.
  • Manöverpaneler: ett par gamla iPads och hänga upp på väggen.

Eftersom jag inte använt 1wire-lösningar tidigare känns det som den största utmaningen. Som exempel har jag inte kunnat bestämma mig för vilken typ av kabel jag ska använda för bussen. För underlätta kabeldragningen vill jag helst ha en tunn tvinnad 3-ledare men de jag lyckats hitta på nätet är flera ggr dyrare än vanlig UTP CAT-5 kabel.

Ni får väldigt gärna komma med tips och råd i största allmänhet!

Tack på förhand!
 
Hur har ni gjort för att säkerställa hemma/bortaläge? Devicetracker, beteendemöster tryckkknapp ja vad vet jag. Jag har i alla fall förberett två kontaktorer som stänger er husets onödiga förbrukare men har inte satt igång någon automatik. Jag hade på utredning hur säker nest löste de och de funkade faktisk bra tills nu när nest tog bort sin api.. Hur har ni gjort? Att tillägga är att min sambo vägrar wifi och helst inte gps på telefonen (nu har jag aktiverat de och gömt snabbknappen för gps så hon inte vet att den är på)
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Har ingen automatik som styrs av detta, så har inte grottat ner mig i det mer än att använda mig av device tracker via wifi bara för att få en status i Home Assistant om hemma/borta.

Men det man kan göra är en kombination av många saker, wifi, bluetooth, icloud, gps, kombinera det med tex ett larm där din fru larmar av med en viss kod och du med en annan.

Alternativet är att ha en ”borta/hemma” knapp vid dörren när man går hemifrån. Som släcker/tänder allt tex. Eller att kombinera den med övriga från ovan nämnda...
 
C crazytok skrev:
Har ingen automatik som styrs av detta, så har inte grottat ner mig i det mer än att använda mig av device tracker via wifi bara för att få en status i Home Assistant om hemma/borta.

Men det man kan göra är en kombination av många saker, wifi, bluetooth, icloud, gps, kombinera det med tex ett larm där din fru larmar av med en viss kod och du med en annan.
Hmm ja larma av går inte då vår nyfikne 93 åriga danska granne står med kikaren mot allt som rör sig fungerar som larm. Kan visserligen ge han en zwave knapp för att trycka på den varje gång han ser min sambo. Kan ju dessutom vara bra för att veta att han lever...
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
{
If
Button Not pressed <= 48h
Then
Assume dead = True
}

:confused:
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Keepalive = true vore väl bättre? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Inte alls säkert.... :crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag kör device tracker mot min unify usg, funkar bra.
 
Det var någon här som beställt Shelly dimmer, hur gick det? Har du fått dom? Funka det bra och har du lyckats få in det i HA?
 
C crazytok skrev:
Det var någon här som beställt Shelly dimmer, hur gick det? Har du fått dom? Funka det bra och har du lyckats få in det i HA?
Fick mina igår, än har jag bara hunnit kolla så lödningarna var ok (det är ju några som fått dimmer med dålig lödning, shelly har en ny leverantör som inte verkar hålla kvalitén ännu).
Ska testa lite mer i eftermiddag. Hade tänkt använda I2 som scen controller och I1 med monostabil för att kontrollera lampan.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Kul, är även nyfiken på vad för lampor och driver du använder till detta! Inkludera gärna lite bilder sedan... :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.