Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har också lagt matta i källaren och var noga med att ta en som skulle andas/vara gjord för källare. Har inte alls upplevt några problem så har leverantören sagt att din ska funka så tror jag det blir kanon!
Ja den ska andas bra & jag var väldigt noga med att säga till min leverantör att jag vill ha hög kvalité och att den ska vara i en Källare.
 
  • Gilla
inspectah44 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag har också lagt matta i källaren och var noga med att ta en som skulle andas/vara gjord för källare. Har inte alls upplevt några problem så har leverantören sagt att din ska funka så tror jag det blir kanon!
Samma här. Kör på!
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kul med yngre förmågor som renoverar!
Bygga hus är kul!
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
Kul att du har hittat till renoveringsvärlden! :D

Jag har dock läst här på forumet att det finns krav på att det ska finnas dörr/fönster som det går att ta sig ut genom i händelse av brand när man har sovrummet i källaren. Sen kan man så klart välja att strunta i dessa regler, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom brandskyddsreglerna finns av en anledning. Har du kollat upp detta och funderat över om de uppfylls eller om du på något sätt skulle kunna uppfylla dem? Annars är ett tips att göra det så att du kan ta ett medvetet val om du nu struntar i detta :)
 
  • Gilla
jonohr och 1 till
  • Laddar…
Tips: beställ en radondosa och gör en långtidsmätning, det är rätt tid att mäta nu!
Vanligt med förhöjda radonhalter i källare, avhjälps med rätt sorts ventilation vilket ju ändå är viktigt när man ska sova där.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kul med yngre förmågor som renoverar!
Bygga hus är kul!
Har renoverat under flera år. Har alltid hjälpt pappa med hans projekt. Men nu när jag ville få rummet exakt som Jag själv ville så tog jag tag i det med egna händer (och med lite hjälp av vänner) :D
 
  • Gilla
xxo och 5 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Kul att du har hittat till renoveringsvärlden! :D

Jag har dock läst här på forumet att det finns krav på att det ska finnas dörr/fönster som det går att ta sig ut genom i händelse av brand när man har sovrummet i källaren.
Tack för välkomnandet! :D
Finns en ytterdörr utanför rummet som ligger intill, så det finns utrymningsplan. Man kommer även kunna krypa ut ur fönstret om det verkligen uppstår kris. (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tips: beställ en radondosa och gör en långtidsmätning, det är rätt tid att mäta nu!
Vanligt med förhöjda radonhalter i källare, avhjälps med rätt sorts ventilation vilket ju ändå är viktigt när man ska sova där.
Bra tips, ska ta en titt på det! :D(y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så spännande med ditt projekt och vad driftig du är!

Vilken matta rekommenderades för dig att ha på btg-golvet?

Har ett liknande projekt där matta skulle kunna vara ett alternativ :D
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
Vi har precis avslutat ett liknande projekt i vår källare. Valde också en matta som klarar av att ventilera ut ev fukt.

Ett tips är att montera golvlister i plast om det är risk för fukt. Vi valde Primo med kabelkanal bakom och Schneider sockeldosor för både el och nätverk. Inte de snyggaste listerna men skönt att slippa synliga kablar.

/M
 
  • Grå matta på golv, vit sockel med kabelkanal och eluttag monterade vid vägg i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Snyggt!
Vilken matta valde ni?
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Så spännande med ditt projekt och vad driftig du är!

Vilken matta rekommenderades för dig att ha på btg-golvet?

Har ett liknande projekt där matta skulle kunna vara ett alternativ :D
Ska det vara bostadsutrymme eller annan användning? Det finns billiga "balkongmattor" som är väldigt bra på att ventilera och tål att bli fuktiga men de är inte så mjuka att jag skulle välja dem i ett sovrum.

/M
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Snyggt!
Vilken matta valde ni?
Kjellbergs "TWIST". Lagom kompromiss mellan mjukhet och städbarhet för oss...

/M
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Lycka till, ska följas (y)
 
janwide
M mgranbom skrev:
Ska det vara bostadsutrymme eller annan användning? Det finns billiga "balkongmattor" som är väldigt bra på att ventilera och tål att bli fuktiga men de är inte så mjuka att jag skulle välja dem i ett sovrum.

/M
Vi la en balkongmatta i vårt biorum. Funkar bra men är som sagt inte speciellt mjuk att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.