Jag har fyra WiFi-nät på tre routrar hemma.

Har en firewall från mobilerna/laptops till IoT.

Externt accessbara servrar ligger på ett eget nät. Dessa når jag via Internet om jag inte kopplar in mig fysiskt i deras switch.

Osv...

Jag är lite neurotisk, jag vet...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fyra WiFi-nät på tre routrar hemma.
Har en firewall från mobilerna/laptops till IoT.
Externt accessbara servrar ligger på ett eget nät. Dessa når jag via Internet om jag inte kopplar in mig fysiskt i deras switch.
Osv...
Jag är lite neurotisk, jag vet...
Man börjar ju bli misstänksam på vad du har för hemligheter i dina pryttlar... ;-) du har alltså tom isolerat näten med fysisk begränsning och nöjer dig inte med virtuell!! Enda jag hört om som haft så var FRA på lovön :)
 
Jag har jobbat med säkerhet tidigare och jag vet hur lätt man traskar mellan sakerna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har jobbat med säkerhet tidigare och jag vet hur lätt man traskar mellan sakerna...
@lars_stefan_axelsson gillar nog min separation av näten... :D
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är lite neurotisk, jag vet...
Nej, inte "lite" ;)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, inte "lite" ;)
Dotterns klasskompisar på gymnasiet tog sig in i skolans nätverk och tog över utrustning i detta på några minuter. Redan när jag gick på gymnasiet gjorde jag samma sak. En WiFi-skrivare med öppet nät (de är många och de finns överallt) räcker för att få en ingång till hela Ethernet-nätet de är kopplade till. Jag gillar att vara neurotisk...
...och jag lämnar därför gästnätverket utan lösenord, då det är helt separerat så får det fungera som en honeypot för ev. hackare att försöka ta över. Lyckas de med den så har de inte kommit över någonting hemligt alls då det inte finns något annat än enstaka gästers mobiler kopplade till det nätet.

Man måste leva som man lär...
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.