Om jag bygger en villa i lättbetong och jag inte hinner färdigt tills vintern kommer. Klarar sig då lättbetongen att stå över vintern, oputsad och utan tak?
Tack på förhand om det finns någon som vet.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Om du täcker krönen med presenning är det inget problem.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Du klarar dig fint utan att täcka några krön också. Så kör på.
 
N
Självklart måste du täcka krönen totalt, all fukt du får ner i väggarna kommer sluta i stora problem senare.
 
Redigerat av moderator:
N neo11 skrev:
Självklart måste du täcka krönen totalt, all fukt du får ner i väggarna kommer sluta i stora problem senare.
Ok, du får ha vilka åsikter du vill.

Vilka erfarenheter har du av lättbetong som stått oskyddad där det blivit skada som följd av det?

Jag har byggt en skånelänga i lättbetong utan att skydda krönen, det har stått oskyddat i över ett år.
Vad menar du skulle bli problem?
 
Är nog inte fel något av det som skrivs, men inte fel att lägga som ett tak över lättbetong, lättbetong suger vatten och vatten fryser det kan bli frysskador, Som xLnT säger inget hänt hos honom, han bor i skåne knappt frysgrader på vintern, men TS kanske bor längre norr ut med riktiga minusgrader och då kan det finnas en frysrisk
 
N
Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
N
Blev lite snabbskrivet.
 
N neo11 skrev:
Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
Jag har inte rekommenderat något, jag har sagt att man inte behöver täcka krönen. Begriper du skillnaden i det?
Du har fortfarande inte sagt vilka problem fukten skulle orsaka? Bara att det skulle bli problem.
Beroende på hur man bygger huset så kan det självtorka under tiden man bygger, men även efter man är klar eftersom huset andas och värmen trycker ut fukten ur väggarna.

Du verkar fortfarande ha svårt att vara konkret, sluta hänvisa till utbildningar och förklara VARFÖR det är så som du hävdar.
 
N
Tar det imorgon, ska vara 06.30 imorgon på ingarö där vi murat massa i lättbetong.
 
N
Gjuta garaget, betongen kommer 07.00
 
N neo11 skrev:
Tar det imorgon, ska vara 06.30 imorgon på ingarö där vi murat massa i lättbetong.
Du kan ta det när du vill.
Skicka med ett par bilder imorgonbitti så vi får se hur ni jobbar i Stockholm.
 
N
Ha, återkommer. läggdags nu
 
Känns dyrt. Hoppas det blir fint
 
N neo11 skrev:
Jobbar som murare och vet att all fukt som kommer ner i stenarna alltid blir till jätteproblem senare.
Har murat lättbetongstenar det senaste året. Du måste väl själv förstå att man inte kan låta murning till en villa stå otäckt.
All fukt i väggarna ska ut sen innan spackling med mera, är dom otäckta kan det månader /år. Så varför rekommenderar du att väggrkrönet ska vara otäckt? All fukt i varenda sten i varje husbygge leder till problem, otäckt innan murning mm. Blir problem i framtiden. Förstår man inte det så kanske man ska gå en utbildning. Nu pratar jag om husbygge, inte någon skånelänga vhatever.
Hur gör man då med grunden som står fri? Suger inte nedersta lättbetonglagret en hel del? Kan skydda mot det om man inte hinner bygga tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.