Spännande projekt :)
 
Nu när det har blivit några plusgrader inne så kan man dra igång renoveringssäsongen igen. Fortfarande för kallt för markarbeten dock, så det har blivit lite rivning istället.
Köket ska bort så att golvet kan tas upp så att grunden kan fixas.

När jag rev innertaket i köket hittade jag ett 'hemligt' utrymme. Fullt möblerat med en kyrkbänk, ett bord och ett par stolar. Om det inte vore för den låga takhöjden så skulle man nästan kunna tro att nån hade tänkt bo där...
Ett rörigt och fullt möblerat utrymme under ett innertak med kyrkbänk, bord och stolar bland byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Oj!
Om det är tillräckligt högt för att sitta går det kanske att inreda som nån sorts myshörna för övernattande barn?

Hittade något liknande i en lägenhet som ÅF hade på Kungsholmen när jag jobbade där: såg att det var mycket högre i tak i garderoben i mitt rum än i rummet, klättrar upp och inser att det är nästan 1,5 meter högt, och att man skulle kunna ta sig runt i hela lägenheten, det var öppet via garderoberna i hela lägenheten.

De hade sänkt taken nån gång, men bevarat utseendet, så det var kopior av stuckatur och allt på de nya innertaken, men det fanns också kvar orginal däruppe, plus gamla tapeter och sådant.
 
  • Gilla
  • Wow
schattenjaeger och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
Jag hittade ett liknande utrymme i mitt hem när jag var mitt uppe i renoveringen.
Där inne fanns några gamla svärd och piratkläder, rep och harpun, en och en annan gammal ankare och cirka 150 kg guld. Helt fantastiskt egentligen.
Dum som jag var bad jag ungarna hjälpa till att städa ur och all metall åkte till återvinningen. Ja, ALL metall. Ni förstår ju vilken katastrof va?


Hahaha, hade ju varit en fin story :D
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Kul tråd, jag brukar åka förbi huset någon gång per år på sommarens loppisrundor och titta beundrande på det. Verkligen ett vackert hus!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Hur går det med projektet? Har väntat ihärdigt på uppdatering i flera månader nu
 
Jo, det går framåt. Men det är mest samma visa - Riva masonite, gräva sågspån, bära sten, åka till tippen... Så det är inte så mycket nytt att visa.
Men jag ska försöka samla ihop lite bilder när jag har tid över vid datorn.
 
  • Gilla
Mr.Maker och 20 till
  • Laddar…
En liten summering av vad som har gjorts sen sist.

Årets säsong började med att jag rev ut det gamla köket (det som hade ovan nämnda lönnutrymme).
Så här såg det ut i mäklarens prospekt:
Gammalt kök med vit skåpinredning, kakel och en vit dörr ser slitet ut inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter dom första 240 kvadraten så börjar man få lite rutin på det hela… Först ut med den fasta inredningen (Perstorpsskivan flyttade in i det vanliga köket, så ingen har kommit till skada)
Rumsinteriör under renovering med nedrivna träpaneler och spillror på golvet, en öppen dörr och en bokhylla på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen plocka ner panel från väggar och tak för framtida återanvändning
Renoveringsprojekt med avlägsnad panel, utsatt trävägg och stege i gammalt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att slutligen lyfta på golvet och gräva ut allt sågspån.
Renoveringsarbete i hus med upplyft golv och synliga träbjälkar samt rörsligt rörmokarverktyg och dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upprivet golv i renoveringsprojekt med träbjälkar och grus under, och en dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det är det i stort sett bara 'lilla salen' kvar att riva ut på bottenvåningen, men där har frugan loppis och pysselrum så det får vänta en stund.
 
  • Gilla
Andreas Johansson 1981 och 24 till
  • Laddar…
Jag har sett dina uppdateringar in”Vad har ni gjort med ers hus idag” men missat din tråd. Riktigt imponerande :). Ska bli kul att följa :)
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Bara jag tittar på bilderna tänker jag "Vi som renoverar gamla hus måste vara dumma i huvudet" :D

Hur fan orkar vi? Vi är inte kloka... :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 7 till
  • Laddar…
När det blivit lite varmare så man kunde jobba utomhus fortsatte jobbet med grunden. Förra sommarens träning gjorde att det gick ganska fort och lätt i år...

Nu är det flygelns tur att få ny grund. Same procedure as last year… Lyfta:
Husgrund under renovering med stödben, murblock och verktyg utplacerade längs en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bära slaggsten och annat skrot:
Hus upplyft på tillfälliga stöd med synliga gammal grund och hög av slaggsten och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Forma och gjuta:
Grundarbete under hus med trästöttningar, grus och formar för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och mura:
Ny grund som byggs med betongblock vid husvägg med stödpass och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen är det bara att fortsätta med nästa bit. Bära slaggsten, gräva upp lite lösa stenar, gjuta och mura. Enkelt.
Grundarbete utomhus med synliga verktyg, stora stenar, en lyftkloss och husets nedsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete med upplyft hus och hög av slaggsten och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart f*n kom all sten ifrån? :thinking:

Nygrundad sektion av byggnad med synlig färsk betong och spridda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete med ny mur och syll under träbyggnad, omgiven av byggmaterial och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som avslutning gjöts ett ’krön’ på muren som syllen vilar på och hela skiten putsades. Jag hatar att putsa!
Nygrundad husvägg med synliga syllar och nyligen påförd puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara lite målning kvar innan man kan återställa marken.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Simno och 34 till
  • Laddar…
Imponerande, snyggt jobbat! (y)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
richardtenggren
Tänk om det var sådant där väder nu, den här helgen blev det inte mycket gjort!
Men nu blir det varmare igen ;)

Det där med puts är varken lätt eller kul, dock börjat få lite framgång, men du verkar lyckas bra med :)
 
Ja, nu är det en dm blötsnö över nejden och nollgradigt inne. Körde ut lite sten och annat skit ur krypgrunden i helgen, men motivationen sjunker snabbt med temperaturen...

Putsen ser väl hyfsad ut på avstånd, men det är inget jag kommer att skryta om för barnbarnen. Om det sitter kvar så länge...
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Ja, nu är det en dm blötsnö över nejden och nollgradigt inne. Körde ut lite sten och annat skit ur krypgrunden i helgen, men motivationen sjunker snabbt med temperaturen...

Putsen ser väl hyfsad ut på avstånd, men det är inget jag kommer att skryta om för barnbarnen. Om det sitter kvar så länge...
Vadå? Barnbarnen ska väl också ha nåt att göra?

Otroligt coolt projekt för övrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.