H Husqvarna220Ac skrev:
Därför jag frågade, Besserwisser, eftersom när jag står i det nya huset så känner den av villans Plejdar.!
Messerschmitt menar du väl ;-)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Det nya verkar ändå hamna som en Plejd under de andra..? Annars måste man väl skapa ett nytt konto och stänga av alla andra enheter, skum function att det ej går att ha samma släcktid på flera grupper! Så otroligt dumt! Så nu släcker utebelysningen på det nya huset 5min senare...
 
Leif i Skåne to the rescue! Vart är du?
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har inte haft ett sådant problem, men ring eller skriv till Plejd support och beskriv problemet, dom bör veta vad som händer om avståndet blir för stort mellan två delar i ett system.
Mig veterligen är där ingen dedikerad master i ett Plejd system.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mig veterligen är där ingen dedikerad master i ett Plejd system.
Det ska tilläggas att ovanstående är ingenting jag vet utan något jag tog från em föregående skribent.

Det är däremot ganska troligt. Man får nämligen annars replikeringsproblem då man måste skjuta ut information om astroursprogrammering över hela nätverket och då hålla reda på vem som sitter på den senaste informationen. Det leder också till en massa onödig datatrafik och det är inga superdatorer det här direkt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har inte haft ett sådant problem, men ring eller skriv till Plejd support och beskriv problemet, dom bör veta vad som händer om avståndet blir för stort mellan två delar i ett system.
Mig veterligen är där ingen dedikerad master i ett Plejd system.
Det är 1 som är master i systemet, därav räcker det med endast 1 Batteribackup BAT-01 till ett helt system för att komma i håg t.e.x tidsrelaterade funktioner.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Tell me, vill att all utebelysning skall tända/släcka samtidigt..
Har du inte fasadbelysningen sammankopplad redan?
 
pdov
Jag styr all utebelysning via Plejd. 3st olika puckar, 2 till huset och 1 till garage/carport. Den i garaget hade elektrikern monterat i elcentralen som sitter inne i garaget. Detta resulterade i att signalerna inte kom fram alla gånger så ibland tändes den inte och ibland släktes det inte. Han satte en kopplingsdosa ute i carporten (ganska högt under taket) och la plejdpucken i denna. På så sätt så blev det mindre material som stör signalen och sedan dess har det fungerat klockrent. Har målat in kopplingsdosan i samma färg som garaget så man tänker knappt på den.
 
Både Plejd och Shelly fungerar bra om man vet hur man använder dom! ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Har 2st Plejd som styr 2st grupper utebelysning, samt den nya på komplementbostaden..

kändes ganska självklart tyckte jag att varje enhet hade inbyggd klocka/Astrour och kunde leva själv..

Och otroligt dumt att man inte släcka 2st grupper samtidigt..!!! Måste förskjutas 5min, varför..???

Ja finns många proffs här, i allafall i käften..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och otroligt dumt att man inte släcka 2st grupper samtidigt..!!! Måste förskjutas 5min, varför..???
Tycker också det är dumt.
Men om du vill att något ska utföras samtidigt, så kan du väl lägga alla enheter som berörs i samma tidsscenario?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker också det är dumt.
Men om du vill att något ska utföras samtidigt, så kan du väl lägga alla enheter som berörs i samma tidsscenario?
Jag har flera saker som styrs med astrour och retar mig till tusen med intervallet på fem minuter. Visst kan man lösa det med grupper men jag vill inte det. Man tappar då hela poängen. Som det är idag så har jag ett spann på 25 minuter. Vissa lampor tänds när det är för ljust och vissa när det är för mörkt.

0: Spotlights fönster
5: Utebelysning hus, poolhus, stämningsbelysning
10: Fönsterlampor
15: Fönsterlampor barnens rum
20: Fönsterlampor sovrum
25: Poolbelysning

Appen är korkad och gammalmodig och behöver en rejäl uppdatering.

Här är fem enkla:

1: Timer.
2: Geofencing.
3: Simulera att någon är hemma.
4: Samma starttid astrour.
5: Helgtider astrour.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Det nya verkar ändå hamna som en Plejd under de andra..? Annars måste man väl skapa ett nytt konto och stänga av alla andra enheter, skum function att det ej går att ha samma släcktid på flera grupper! Så otroligt dumt! Så nu släcker utebelysningen på det nya huset 5min senare...
Då har du inte gjort rätt.
Börja med att ta bort den/dem enheter som är i nya huset. Det måste du göra i ditt befintliga system. Förslagsvis går du in i det nya huset när du gör det så räckvidden räcker.

Nu kan du skapa ett nytt system (med ditt befintliga konto). Döp det nya systemet till något annat än det befintliga och lägg till dina enheter som du tidigare tog bort. Nu kan kan du göra exakt samma tidscenarier som du har i det andra huset, utan tidsförskjutning.

Jag gjorde detta hos en kund idag, han hade för långt avstånd till garaget. En nackdel är att du måste ha en batteribackup i varje system.

För övrigt håller jag med om att Plejds mjukvara är kraftigt begränsad. Vill man ha fler funktioner än tänd, släck, dimmra och enklare tidsfunktioner får man titta på andra alternativ.
 
Jag förstår inte riktigt. Varför måste ni skapa flera astrour med samma tider? Jag har ett astrour som tänder och släcker fem olika grupper i tre olika rum. Är det något jag missar i era användningsscenarion?
 
K korthoga skrev:
Appen är korkad och gammalmodig och behöver en rejäl uppdatering.
Igen, din "dator" sitter inbyggd med reläer och sändare i en liten plastburk mindre än en snusdosa och kostar bara några hundringar. En riktig hemautomationscontroller är stor som en mindre dator och kostar tusenlappar.

Om man tror att Plejd ska göra underverk så är man naiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.