Vi har fjärrvärme och när jag kollar på den senaste veckans förbrukning har vi varannan dag förbrukat ganska prick 130 kWh och varannan dag ganska prick 250 kWh.

Jag har inte kartlagt hur den personliga hygienen sköts i hushållet, men kan dagar med den högre förbrukningen betyda att det slumpar sig så att det är då duschen använts?

Under denna period har det varit tämligen konstant temp ute.
 
A
Det låter enormt mycket,blir väl över 5000kw/mån,måste vara ett stort hus?
en dusch tar inte mer än ett par kw.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Att värma vattnet för en dusch borde inte vara mer än ca. 1 kWh, vilket innebär att det gör sällan varken bu eller bä på dina siffror. Givetvis är det väldigt individuellt, men räkna på 3 kWh för att räkna väldigt högt.

Edit: Tvåa på den..
 
  • Gilla
henrik- och 1 till
  • Laddar…
Våldsamt hög förbrukning
120kWh i skillnad, det är mer än min totala dagliga förbrukning en kall vinterdag.
Med den effekten kan du värma ca 1000l vatten från 0-100 grader. Så mycket lär ni inte duscha.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
S
En 5 minuters dusch i 35°-igt vatten gör åt med 1,75 kWh om jag har räknat rätt.
 
  • Gilla
_OlleA_ och 2 till
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
En 5 minuters dusch i 35°-igt vatten gör åt med 1,75 kWh om jag har räknat rätt.
Beror ju helt och hållet på vattenflödet.
 
S
Visst, men jag räknade med normflödet 0,2 l/s.
 
Ungefär nått sådant ja. Eller ca 1600kcal :)
Om man räknar på 8 graders vattenledningstemperatur.
 
Duscha på jobbet och spara 75kr/månad ;)
 
  • Gilla
Matte60 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Då kan vi konstatera att det är något annat

Villan är ca 220 kvm sutteräng. Jag tycker själv att det är ganska hög förbrukning. Det är tilläggsisolerat på vindan och vi har nyss satt i nya SP-fönster. Jag tror egentligen att man skulle isolera grunden lite mer men det är omdränerat i slutet av -90-talet och det funkar utmärkt än så länge.

i våras installerade vi Ngeticstyrning på fjärrvärmen och min förhoppning är att den ska bidra till att sänka förbrukningen något på årsbasis.
 
S Stegatorparn skrev:
En 5 minuters dusch i 35°-igt vatten gör åt med 1,75 kWh om jag har räknat rätt.
Jag har mätt energiförbrukningen på en 5 minuters dusch här hemma, 1,92 kWh gick det åt.
 
  • Gilla
Magnus1968 och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som har ett kvalificerat förslag vad skillnaden i förbrukning beror på då?

En dag förbrukade vi 270 kWh och nästa dag till och med så ”lite” som 92. Dygnsmedeltemperaturen skilde sig 0,2 grader med liknande skillnad på min/maxtemp utomhus.

Vi har Ngetic installerat och också innertemperaturen var i princip lika hela tiden de två dygnen.

Är det inte lite märkligt?
 
S
Verkligen, man kan ju undra vart kilowattimmarna tar vägen.:thinking:
 
Kan det vara någon komponent i fjärrvärmeanläggningen som spårat ur?
 
Vad har du för ventilation?

Vad har du för värmesystem? Radiatorer, golvvärme, luftburen?
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.