hsd
Han hade en skyddsängel
Det hade kunnat gå riktigt illa
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Publicerat i gårdagens Evening Standard i UK:

BMW cabriolet med en stor dubbelsäng fastkilad ovanpå bilens baksäte och koffert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Gammalt inlägg men det kan kanske ha allmänintresse.
Drar man i lasten med samma kraft som lasten väger så vet man att kravet på 100% är uppfyllt. Så i princip kan man vara nöjd då.... men tänk lite till.
De där spännbanden drar lasten neråt. Det ger bra friktion så last och bockar inte rör sig framåt eller bakåt. Spännbanden i sig håller INTE lasten framåt eller bakåt!
I sidled och uppåt håller banden lasten så det kan vi sätta OK på.
Om friktionen av någon anledning inte klarar att hålla lasten så att lasten förskjuts , säg 20cm framåt, vad händer då?
Jo spännbanden följer med så de lutar i en vinkel framåt. Avståndet mellan last och flak minskar med , säg 1cm. Om lasten väger 100kg så kommer kraften neråt bli 100kg x 20=2000kg ! Kanske har man redan dragit det band och bock klarar.
Håller banden? Håller bockarna?
Hur gick det här till?
Jo, förskjutningen 20cm framåt ger även en förflyttning neråt på 1cm och det växlar upp kraften hela 20 gånger. Faktiskt ger första lilla förskjutningen oändlig uppväxling av kraften så endera töjer sig banden eller så går något sönder.
Man skulle kompletterat med ett band långt bak i flaket och långt fram i lasten för att få band som håller i den riktningen och samtidigt ger liten utväxling av kraften neråt.
Och ett band på motsvarande sätt i riktning bakåt.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
H Hakan69 skrev:
[bild] Den här inte så dålig
haha den var bra!!
 
Lätt-samt. Ölandssemester ;)
Bil parkerad med en uppblåsbar robotliknande figur på taket under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzNjY5NTQ7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjQyMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImVmN2E5MWFhODUwMTA4MWIxNTEzOTUyNmM4NGNiNGJlMzExNjg1ZWMiO30=
Porsche 911 GT3 RS
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Då har man gott om det om man lägger en gran på taket på en sådan bil.:surprised:
 
Vi andra få lägga granen på billigare bilar. Jag bryr mig inte om att lägga något mellan.
 
Säkert också en kungsgran. :D
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Fick nöjet att hamna bakom en av det lokala kommunala bostadsbolagets bilar med öppet flak, fyllt med kartonger.

Som började spridas över vägen, man hade bara lagt upp dom på flaket utan att säkra.
Trots att jag låg bakom och tutade samt blinkade med helljusen i 2km så reagerade inte föraren, antar att det gick snabbt att lasta av sedan då alla kartonger troligen hamnat längsmed vägen istället.
 
B
Kom precis på att jag såg en dålig lastsurrning i somras... Kom typ 4st starka strax efter som, till skillnad från mig, skippade kameran och hjälpte till att lyfta upp det igen

Bilsläp vält på gata med ramper utdragna och personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Uh, vad exakt har hänt här, det ser ut som att bilens rambalkar är demolerade?!
 
Ähh. Det är bara att lägga tillbaks flaket och köra vidare.
 
useless useless skrev:
Ähh. Det är bara att lägga tillbaks flaket och köra vidare.
Man kan väl iallafall kosta på sig ett spännband som håller flaket på plats i nästa sväng
 
Det var nog nåt tungt som var fastsurrat i flaket alldeles för väl. :rofl:
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.