Du får ställa dej i kön när jag kallnat ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det är mot fysikaliska grundläggande principer (Shannons teorem) att kunna höja trådlös hastighet särskilt mycket mer än vad som finns i pipelinen idag.
Nja!

Det går teoretiskt att nå godtycklig kapacitet genom att addera flera antenner vid sändare och mottagare (Massive MIMO, se e.g. https://arxiv.org/pdf/1705.00538.pdf).

Praktiskt har det väl vissa begränsingar :). Men du kan nog räkna med fortsatta hastighetsrekord ett tag till. Särskilt för det man kallar för "fixed wireless" eller "wireless fiber", alltså just för att leverera internet till hem eftersom man då inte är lika begränsad i storlek.

Hur som helst så skulle jag aldrig tacka nej till fiber.
 
Ute på landsbygden där vi bor blir det en extremt hög anslutningsavgift för grannarna som inte gick med då stråket inte vikit av mot dem utan det blir en helt ny schaktväg om de vill ansluta sig. Det kommer att ta tid, och kosta. Med dagens utveckling där fler och fler jobb är möjliga att utföra hemifrån ligger det dem rejält i fatet inför framtida försäljning. De kanske inte får sålt huset om 10 år, måste låna upp, vänta in fiberanslutning och betala 5ggr vår anslutningsavgift för att få ens en budgivare.

Därför känns det extremt trögt att avböja en anslutning till subventionerat pris. Det kostar som 1-2 iPhones...
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du får ställa dej i kön när jag kallnat ;)
Då är det ju för sent. Du bränner ju pengarna nu.. Utan att få ngn nytta av dem.
Hört talas om Hypotekspension?
 
Varför låna när man är skuldfri och har minimalt "vill ha" och skulle det vara nått som lockar finns det kanske lite outnyttjat utrymme ;)
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför låna när man är skuldfri och har minimalt "vill ha" och skulle det vara nått som lockar finns det kanske lite outnyttjat utrymme ;)
Ja ja. ..
 
Ni som förespråkar fiber som evig framtidslösning, hur kan ni vara så säker på att det inte dyker upp nya spännande lösningar? För ett antal år sedan, ok mer än 20, trodde ingen som sagt att kopparnätet skulle klippas ned. För ett antal år sedan trodde ingen att man kunde ha telefon i bilen. För inte alls länge sen fanns det inget Internet. Utvecklingen går framåt och det kommer lösningar vi aldrig kan tänka oss nu.
Eller så går jorden under, ai tar över eller vi blir invaderade av utomjordingar.
 
R
Grunderna för mobiltelefoni har funnits sedan 40-talet, och internet "uppfanns" på 80-talet (tekniken redan på 60-talet).

Dessutom är det ingen så vitt jag kan se som säger att fiber är en "evig framtidslösning". Men under överskådlig framtid så finns det inga alternativ till den. Att någon ENSKILD individs behov IDAG kan tillgodoses av andra tekniker gör dem inte till ersättare.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Utav de tekniker som finns att välja på i dag är fiber den som har i särklass lägst kostnad för ett generationsskifte tack vare att själva kabeln klarar så mycket mer än det den utnyttjas till idag. Nu är väl det vanliga att man får 1Gb/s. Om säg tio år är kanske 10Gb/s standard och då byter man en del av utrustningen i änden av fibern och kör vidare.
Kopparnätet går det visserligen att pressa ur lite mer ur, men det finns ingen möjlighet att tiodubbla prestandan till slutkund där.
Mobilnätet byggs i princip upp från grunden vid varje generationsskifte.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ni som förespråkar fiber som evig framtidslösning, hur kan ni vara så säker på att det inte dyker upp nya spännande lösningar? För ett antal år sedan, ok mer än 20, trodde ingen som sagt att kopparnätet skulle klippas ned. För ett antal år sedan trodde ingen att man kunde ha telefon i bilen. För inte alls länge sen fanns det inget Internet. Utvecklingen går framåt och det kommer lösningar vi aldrig kan tänka oss nu.
Eller så går jorden under, ai tar över eller vi blir invaderade av utomjordingar.
Läs på lite:
https://www.gp.se/ekonomi/studie-dy...ZNwVDlReXsC63jVkO50-rBoVH37lTq3vHp76SUq5bGkLs
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ni som förespråkar fiber som evig framtidslösning, hur kan ni vara så säker på att det inte dyker upp nya spännande lösningar? För ett antal år sedan, ok mer än 20, trodde ingen som sagt att kopparnätet skulle klippas ned. För ett antal år sedan trodde ingen att man kunde ha telefon i bilen. För inte alls länge sen fanns det inget Internet. Utvecklingen går framåt och det kommer lösningar vi aldrig kan tänka oss nu.
Eller så går jorden under, ai tar över eller vi blir invaderade av utomjordingar.
Vart får du den siffran 20 år ifrån?

För över 30 år sedan, när jag gick fyra-årig teknisk gymnasium, så hade man ju dels fiber i en del kommunala kopplingar. Och redan då när man diskuterade så såg man dels att utvecklingen kunde gå fort framåt, så data över koppartråd kanske kunde överleva längre än man trodde, och i viss mån fortsätta konkurrera mot fiber.

Men hörde flera gånger att koppartråd överlevt fantastiskt länge, ända sedan telegrafens tider, men att det på längre sikt skulle fasas ut. Dvs när annan bättre teknik gått ned i pris, vilket också skedde. En del trodde t o m att den skulle försvinna redan på 90-talet.

Och att fiber gått att växla upp hastighet flera gånger har man också vetat om, lyssnade på ingenjörer ifrån dåvarande Ericsson i Hudiksvall, och de berättade ju att det mesta kunde de redan levererat före 90-talet ända ut till hemmaanvändare, men att de fått vänta ut den delen av fibermarknaden.

Jag gillar LTE , skall testa 5G, och tror att det kommer bli bättre. Men jag har hållit på alldeles för länge med det för att säga att det kommer ersätta fiber i alla hem.

(Och som backbone till dessa trådlösa kopplingar bara måste vi ha fiber så nära som möjligt, för att få verkligt hög prestanda för alla inkopplade)

Samtidig är ju behoven helt olika, så att det finns en del som tycker LTE eller kommande 5G räcker för dem idag, så förstår man ju. Men inget jag idag skulle vilja köra 3-4 videoströmmar på 4K vardera över, iaf inte över LTE med Tele2 just vid mitt hus, för jag vet precis vid vilka tider det krånglar isåfall.

Men kommer det någon teknik som är ännu bättre än fiber så kommer jag vara öppen för det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rent krasst så i populära områden så kommer hus alltid att säljas oberoende om det har fiber eller ej. Det perspektiv jag tycker man skall fokusera på är landsbygden eller områden utanför tätorterna. Här anser jag att det är ytterst viktigt att man ansluter sig om man vill att området skall leva vidare. Visst kommer det finnas möjlighet till trådlösa anslutningsmöjligheter men det är ju ett delat medium med alla egenskaper det för med sig.

Så om man bor i ett sådant område där det finns risk att man aldrig igen kommer att erbjuda fast anslutning så bör man som minst se till att fibern dras till tomtgränsen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Vart får du den siffran 20 år ifrån?
Det var nån i ett tidigare inlägg som skrev 20 år. Det var därför jag skrev mer än 20 år. Men hur som helst ganska kort tid i ett perspektiv.
 
Dags för uppdatering i den här härvan.
Telia erkänner numera att det finns fiber i området och att det går att efteransluta sig.
Däremot har de bestämt sig för at fördubbla anslutningsavgiften under tiden som har förflutit. Jag chattade med en person igår som sa 19900:-, personen jag pratade med idag säger 34000:-.
Är det här ett standardförfarande? Att priset mer än fördubblas på en dag?
Jag skulle säga att det här är både ocker och missbruk av monopolställning.
 
S SwedishChef skrev:
Dags för uppdatering i den här härvan.
Telia erkänner numera att det finns fiber i området och att det går att efteransluta sig.
Däremot har de bestämt sig för at fördubbla anslutningsavgiften under tiden som har förflutit. Jag chattade med en person igår som sa 19900:-, personen jag pratade med idag säger 34000:-.
Är det här ett standardförfarande? Att priset mer än fördubblas på en dag?
Jag skulle säga att det här är både ocker och missbruk av monopolställning.
Detta är precis det som man ska tänka på när man tror man är smart och tackar nej till en anslutning när nätet byggs.
Och det kan bli över det dubbla också, de nät som byggs med bidrag i glesbygd får idag 40-60% bidrag från staten (EU), detta gäller inte för efteranslutningar så det är 100% upp redan där.
 
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.