mexitegel mexitegel skrev:
Det förutsätter ju att banken beviljar ett sådant lån. Har man redan hög belåningsgrad och/eller lite sämre inkomst är det inte alls säkert att du får låna upp på huset.
OK, men om man inte har belåningsutrymme på 30000 på huset längre, hur nära är man inte då att behöva flytta ändå? Hur många som har TV finns det ens i landet med den situationen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har man ont om pengar så har man ofta även svårt att få lån och kredit.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
”Vad händer hos Telia, Öppen Fiber?”

Jag bytte från en billig fiberopertör till Telia i somras då de hade ett vänligt förmånligt erbjudande.

Två månader tog det att få överkopplingen gjord.

Man tycker sig förtjäna ett bättre svar än ”Order Failed”
Om de inte vet, eller inte får säga varför är väl frågan. Sen har ju även de köer internt i organisationen. Efter att prata med olika supportpersonal, så förstår man att de gör så gott de kan och ibland lite onödigt mycket, så det kräver extra arbete att städa upp en failed order i systemen.

Jag jag kan konstatera att jag först fick varierande ca 300Mbit/s men efter ytterligare nån månad faktisk kommer upp i 460Mbitb/s av 500 (över WiFi). Jag tror mig ha ett väl konfigurerat wifi. Tyvärr har min laptop ingen ethernet :(

Så jag tror även Telia kan ha lite resurs och kapacitetsbrist, både i nätet och i organisationen.

Ett gott råd är dock att inte planera in ett operatörsbyte mitt i svensk industrisemester...
 
Detr ungefär den hastigheten jag kommer i med kabel på min 1gbs lina.
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
hsd
Jag hoppade över till boxer, beställde i god tid fick nya grejer och access men boxer fick det inte att fungera så efter en månad med många samtal till en obefintlig support fick boxer tillbaka prylarna
Telia grejade flytt på samma dag och allt bara fungerade
 
useless useless skrev:
Har man ont om pengar så har man ofta även svårt att få lån och kredit.
Eller så har man ett fritidshus som är värt så lite pengar att det inte spelar nån roll om det finns fiber eller inte. Vi sålde nyss ett sånt utan fiber, trots att det precis dragits in i området. Husets värde hade knappast ökat 30 000 med fiber.
 
K Kirre2 skrev:
Eller så har man ett fritidshus som är värt så lite pengar att det inte spelar nån roll om det finns fiber eller inte. Vi sålde nyss ett sånt utan fiber, trots att det precis dragits in i området. Husets värde hade knappast ökat 30 000 med fiber.
Nej, troligen med 100000. Bara för att er köpare struntade i fiber så betyder ju inte det att ni inte missade någon som valde bort det direkt innan ens visning pga det saknade fiber. Dessa köpare hade kanske kunnat driva upp priset en hel del.
 
useless useless skrev:
Har man ont om pengar så har man ofta även svårt att få lån och kredit.
Visst, men hur många av de som argumenterar emot fiber här är i den situationen? 1?
 
Vad spelar det för roll?
Om du tex blir arbetslös tar det inte lång tid innan du inte kan få nya lån.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad spelar det för roll?
Om du tex blir arbetslös tar det inte lång tid innan du inte kan få nya lån.
Kanske, men hur många sitter då kvar i ett hus med lån upp till skorstenen?
 
K karlmb skrev:
Nej, troligen med 100000. Bara för att er köpare struntade i fiber så betyder ju inte det att ni inte missade någon som valde bort det direkt innan ens visning pga det saknade fiber. Dessa köpare hade kanske kunnat driva upp priset en hel del.
Du vet uppenbarligen ingenting om fastighetsmarknaden på platser där man får vara glad om huset blir sålt. Inga investeringar betalar sig.
 
R
K Kirre2 skrev:
Du vet uppenbarligen ingenting om fastighetsmarknaden på platser där man får vara glad om huset blir sålt. Inga investeringar betalar sig.
Fast fiberanslutningen kanske innebär att det faktiskt blir sålt, och ingen fiberanslutning kanske gör att det inte blir det.

Det är bara att tugga i sig att en framtidssäker anslutning till internet (idag enbart fiber) snart kommer att förväntas, på samma sätt som el, vatten, och avlopp. Det kommer bara bli fler och fler husspekulanter som helt enkelt inte är intresserade om den möjligheten saknas.

Speciellt i ett område där hus är svårsålda låter det som en korkad idé att inte ta chansen att göra sitt hus mer attraktivt.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast fiberanslutningen kanske innebär att det faktiskt blir sålt, och ingen fiberanslutning kanske gör att det inte blir det.

Det är bara att tugga i sig att en framtidssäker anslutning till internet (idag enbart fiber) snart kommer att förväntas, på samma sätt som el, vatten, och avlopp. Det kommer bara bli fler och fler husspekulanter som helt enkelt inte är intresserade om den möjligheten saknas.

Speciellt i ett område där hus är svårsålda låter det som en korkad idé att inte ta chansen att göra sitt hus mer attraktivt.
Särskilt inte ifall man får ett erbjudande som inte kommer igen utan det blir en betydligt dyrare resa ifall man vill ansluta senare.
 
R RoAd skrev:
Fast fiberanslutningen kanske innebär att det faktiskt blir sålt, och ingen fiberanslutning kanske gör att det inte blir det.

Det är bara att tugga i sig att en framtidssäker anslutning till internet (idag enbart fiber) snart kommer att förväntas, på samma sätt som el, vatten, och avlopp. Det kommer bara bli fler och fler husspekulanter som helt enkelt inte är intresserade om den möjligheten saknas.

Speciellt i ett område där hus är svårsålda låter det som en korkad idé att inte ta chansen att göra sitt hus mer attraktivt.
Det blev sålt och vi fick vad vi ville ha. Det är såklart inte nån nackdel med fiber om man är köpare, men att lägga en massa pengar på nåt man inte har användning för själv bara för att nån annan kanske vill ha känns inte motiverat.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, troligen med 100000. Bara för att er köpare struntade i fiber så betyder ju inte det att ni inte missade någon som valde bort det direkt innan ens visning pga det saknade fiber. Dessa köpare hade kanske kunnat driva upp priset en hel del.
Kanske kunde man med lite tur fått vad fiberanslutningen kostade, men 100 000 är det absolut inte fråga om. Och då spelar det ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.