Hyvlat och slipat.. Närbild av ett nyslipat och hyvlat träskärbräda med synliga ådringar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonandreas och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hyvlat och slipat..[bild]
Ser ut som att det går åt lite hederlig "elbow grease" där.
Snyggt jobbat — ser fint ut!

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ser ut som att det går åt lite hederlig "elbow grease" där.
Snyggt jobbat — ser fint ut!

//Ronnie
Japp. Vågade inte slänga in den i någon maskin så det blev handhyvlat med oändligt många skärpningar stålet för att ha hålla det top notch. Och sen tråkigt sandpapper :)

Under natten rökte/ångade jag den med ammoniak i en upp och nedvänd plastlåda.
Ett handhyvlat träskärbräde i mörkt trä med synliga hyvelmärken, fastspänt med två svarta klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Nu har jag äntligen löst problemen att enkelt kunna spänna fast tunna eller/och smala ämnen utan att tvingarna är i vägen och att dessutom ett ev. anhåll på en hyvel får plats. Tog hela två minuter att fixa, att jag inte gjort det tidigare är en gåta... :rolleyes:

En fals och ett sågsnitt...

Handverktyg och tvingar fäster ett trästycke på en verktygsbänk omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...senare:
Hemgjord träklämma på arbetsbänk för att hålla fast smala ämnen i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Nu har jag äntligen löst problemen att enkelt kunna spänna fast tunna eller/och smala ämnen utan att tvingarna är i vägen och att dessutom ett ev. anhåll på en hyvel får plats. Tog hela två minuter att fixa, att jag inte gjort det tidigare är en gåta... :rolleyes:

En fals och ett sågsnitt...

[bild]

...senare:
[bild]
Snygg lösning!

Fast tyckte idéen att bygga en 'riktig' hyvelbänk var roligare ;)
 
Microkatten
Ja, hade jag kunnat bygga en rejäl hyvelbänk på två minuter så hade jag redan gjort det också! ;) Men idén finns ju kvar!
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ja, hade jag kunnat bygga en rejäl hyvelbänk på två minuter så hade jag redan gjort det också! ;) Men idén finns ju kvar!
Bra, förväntar mig en otrolig bänk den dagen du bestämmer dig för att bygga en ;)

Slängde in nästa skärbräda för ammoniak-ångning, tog en bild på min fantastiska setup också.
Skärbräda i trä utsatt för ammoniakångning i hemmagjord setup inomhus täckt med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över lådan slänger jag på två plastbitar som blev över efter senaste målningen.
Normalt sett hade jag gjort det här utomhus men pga halloween och massa barn som springer omkring helt oriktat så vill jag inte ha det här utomhus. Ammoniak ska man vara försiktig med. Skyddsglasögon och andningsmask.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bra, förväntar mig en otrolig bänk den dagen du bestämmer dig för att bygga en ;)

Slängde in nästa skärbräda för ammoniak-ångning, tog en bild på min fantastiska setup också.
[bild]
Över lådan slänger jag på två plastbitar som blev över efter senaste målningen.
Normalt sett hade jag gjort det här utomhus men pga halloween och massa barn som springer omkring helt oriktat så vill jag inte ha det här utomhus. Ammoniak ska man vara försiktig med. Skyddsglasögon och andningsmask.
Hur djupt tränger ammoniakbehandlingen i materialet? Ändträ resp tvärs fibrerna?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Hur djupt tränger ammoniakbehandlingen i materialet? Ändträ resp tvärs fibrerna?
Verkar bero lite på hur länge man låter reaktionen fortgå.

Läser man om det så står det på en del ställen att det är bara på ytan och på andra ställen att det tränger in på djupet.

Ammoniaken reagerar med taninet i eken och åtminstone när jag kört 24h så går det att sandpappra med 100grit ganska så duktigt utan att komma igenom. Nu har jag bara kört 12h på den här skärbrädan, kan testa lite hur långt det går in så återkommer jag med bilder under dagen.
 
Idag har jag äntligen fått in åbäket till kombimaskin som ockuperat lastutrymmet på bussen i nästan två månader. Det var en utmaning att få ner den för källartrappan, inte minst hyveln. Det skulle inte förvåna mig om den väger runt 300 kg. Men med hjälp från lokala baxarsekten (pappa och grannen) gick det ändå förvånansvärt bra. (ni ser väl den vackert improviserade vagnen hyveln står på?)
Tills jag får trefasuttag installerat får jag väl roa mig med att ta bort rost och montera ihop den igen.
Kombinerad snickerimaskin på en improviserad trävagn i en verkstad med verktyg och arbetsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greger Brandman och 9 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nu har jag 2 alternativ, endera plocka loss handtaget eller använda den roterbara jiggen. :cool:
[bild] [bild]
Eller så ritar du på skivan och kör på frihand. Så gjorde jag och golvet blir varmt. ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Försöker få uppfarten klar innan snönn kommer.

Stenläggning av en uppfart med en skottkärra fylld med stenplattor och en markvibrator i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Hur djupt tränger ammoniakbehandlingen i materialet? Ändträ resp tvärs fibrerna?
Äh, varför vänta :)

Skärbrädan kommer lukta ammoniak i åtminstone ett dygn till (dvs som att en katt pinkat på den).
En snabb fräsning av kanten, medvetet ojämn, för att kunna se hur långt det trängt in. Närbild på kanten av en skärbräda med ojämn fasning och mörk färgvariation efter behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åtminstone 3mm :)
Kameran lurar lite, blir ljusblänk i fasen, den är i princip lika mörk som resten av skivan i verkligheten. Där jag gått djupare än 3mm är det ljusare.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nu handlar den här tråden mest vad man gjort med sina maskiner, alltså arbetat med dom.
Jag höll dock på att få gråa hår på en maskin igår, en Hitachi slagskruvdragare. Plötsligt en dag var knappen borta, den man trycker på alltså, stack bara ut en pigg där som är väldigt obekväm för fingret.
Bara en knapp finns inte som lös del, så det blev ett komplett reglage eller vad man nu kallar det.
Byter den, men då fungerar inte maskinen. Reglaget jag köpt är nytt, men förpackningen var öppen, tänkte att jag kanske fått en trasig ny returvara som hamnat på fel hylla, så jag bytte tillbaka, men maskinen är död iaf.
Skruvar isär den vanliga skruvdragaren som har samma reglage och testar detta, lika död, testar alla reglage på skruvdragaren, de funkar.
Jaja, jag har redan köpt en ny maskin, så det är väl bara att lägga den i soptunnan, men irriterande då den funkade utmärkt innan jag skruvade isär den, och jag kan inte hitta nått fel.
 
  • Ledsen
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Hur djupt tränger ammoniakbehandlingen i materialet? Ändträ resp tvärs fibrerna?
Kände att fräsningen gav lite oklart svar. Bestämde mig för att en Kant nog ändå var sne tog av 5mm.
Träplatta med frästa mönster och avsågad kantbit på ett smutsigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träbitar med en kant jämnad efter fräsning, skillnad i tjocklek synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.