1066Hastings skrev:
Lite nyfiken! Gick allt bra?

Det kan vara svårt att fälla lövträd då grenarna är olika långa. Vilket medför att trädet kan skruva sig och falla i fel riktning. Har även varit med om att lövträd sparkar bakut när dom fälls.

Så inget för den glada amatören om det finns byggnader i närheten.
Det gick bra. Killarna som gjorde det hade full koll. De tittade på toppen av björken och sa direkt "den ser sjuk ut". De kunde lägga den rakt ut på gräsmattan utan att riskera att komma i närheten av något annat. Efter att de fällt trädet kunde vi se att mitten, ungefär 20 cm av 30 cm var genomruttet. Så det känns riktigt skönt attt ha fått ner trädet.
 
  • Gilla
Enolf och 36 till
  • Laddar…
D datadavid skrev:
Varför klassas stubbar som farligt avfall? Byråkratsverige är ett mysterium för mig..
Nja, begreppet används inom vissa kommuner men är inte helt riktigt. Det som gäller är att de inte får läggas i deponi citat "Som följd av den svenska implementeringen av EUdirektivet för avfallsdeponering råder det sedan ett antal år tillbaka deponiförbud för utsorterat brännbart avfall (2002) och för organiskt avfall (2005), deponiförbud som bl.a. omfattar stubbar."

Och grova stubbar kan inte enkelt fräsas ned med normala maskiner för flisning och användas i t.ex. värmeverk, småstubbar fixas oftast. Så därför kan det bli en extra avgift om man lämnar in större stubbar.
 
  • Gilla
datadavid
  • Laddar…
Claes Sörmland
D datadavid skrev:
Varför klassas stubbar som farligt avfall? Byråkratsverige är ett mysterium för mig..
Stubbar är inte farligt avfall utan Naturvårdsverket har beslutat att de ska återvinnas som brännbart och inte läggas på deponi. Problemet för kommunerna som har monopol på avfallsinsamlingen är att stora stubbar innehåller en massa sten och grus och går inte grå att mala ned i deras vanliga trädgårdsavfallsanläggning. Då måste de investera i särskild utrustning och där kommer problemet för oss invånare; stubben måste dit och inte sällan lägger kommunen en extra avgift på hanteringen. Kort och gott, det är som vanligt kassa kommuner som är problemet.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
En tomt med en massa stubbar är mindre värd än en tomt med orörda träd. Jag har svårt att förstå all "vänlighet" mot din granne och alla uppoffringar du gör för grannen utan att få ut något än problem och förlust för egen del.

Snart står du där med sly och stubbar och gamla grenar grannen inte fraktat bort och får betala för att ta bort det själv. Grannen gör vinst och du förlust. Träden hade du ex. kunnat sälja, vuxna träd är värda en hel del pengar.

Eftersom du skänkt bort alla fördelar till din granne så skall du iaf tänka på.

De som tar ned träden skall vara utbildade och försäkrade så att du står helt skadefri om något går fel.
(antagligen kommer det utländska "kan allt proffs" som även vill asfaltera åt dig samtidigt)

Allt då menar jag ALLT skall fraktas bort på din grannes bekostnad grenar. skall ex inte lämnas kvar. Lämnar du stubbarna så skall du vara medveten om att det sänker fastighetens värde en del.

Ev. skador på marken skall återställas ev fyllas (blött i marken nu och spår får du lätt i våt jord.

Förmodligen kommer du överraskas över hur tomt och fult det blir utan träden och du lär nog ångra det du gett tillstånd till.
Tack för ditt svar. Du kommer med flertal bra punkter. I just detta fallet handlar det enbart om ett träd på gräsmattan, som vi ändå hade planer att ta bort.
Det visade sig att trädet var genomruttet så i efterhand känns det väldigt skönt att få bort. Grannen blev lite mindre nöjd eftersom det blev betydligt mindre ved för hans del. Han började direkt att plocka över trädet till sin tomt (han sa något om att man inte får använda motorsåg utanför ens egna tomt om man inte har utbildning).

De som tog ner träden hette Björn och Pelle, inhemska proffs.

Gräsmattan är i sämre skick. Vi har lagt ny gräsmatta på framsida och under nästa år planerar vi att påbörja förbättring av baksidan, vi får se vilken åverkan fällningen hade. Hade jag haft en fin och välklippt gräsmatta hade jag nog varit orolig. Nu kommer vi ändå börja om från början med jordfräs och ny matjord så om det skulle vara stor åverkan ser jag inte det som några större problem. Inget jag ligger vaken på om natten.

Just det trädet förbättrar vår utsikt, ger oss kvällssol på altanen och kommer ge mina barn en bättre tomt att leka på så vi är väldigt nöjda. Men jag förstår dina tankar. Det var två andra träd på en tredje grannes tomt som initialt planerades att fällas som vi ville ha kvar. De tog han inte ner. Jag ser det som att både jag och grannen vunnit mycket utan att någon har förlorat något.
 
  • Gilla
DLo och 46 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
En Björk dricker hundratals liter vatten per dag, bra att ha när regnet kommer, man bör vara försiktig med att såga ner träd på tomten skyddar hus både mot storm och fukt, men det är min åsikt.
Bra inlägg. Det här hade jag inte tänkt på. Hela vår gräsmatta på baksidan sluttar från huset. Björken stod 7-8 meter från huset och 0.5 - 1 meter lägre än punkten där huset tar slut. Jag tänker spontant då att det inte bör påverka fukt? Vi har en stenkista som som ligger på ungefär samma avstånd, om inte till och med något närmre.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Han började direkt att plocka över trädet till sin tomt (han sa något om att man inte får använda motorsåg utanför ens egna tomt om man inte har utbildning).
Nja, bara som notering är det inte helt riktigt men det är en helt annan fråga som diskuterats i andra trådar gällande skogsarbete och olika former av trädfällning kontra att enbart använda en motorsåg för att t.ex. kapa sin egen ved av redan fällda träd.
 
  • Gilla
johole
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, bara som notering är det inte helt riktigt men det är en helt annan fråga som diskuterats i andra trådar gällande skogsarbete och olika former av trädfällning kontra att enbart använda en motorsåg för att t.ex. kapa sin egen ved av redan fällda träd.
Det får jag kolla upp. Om det är OK rent juridiskt får han gärna använda motorsågen på min tomt. Jag hade förväntat mig att han skulle göra det och blev fundersam när han började dra upp grenar på sin tomt.
 
Claes Sörmland
R ringduvaren skrev:
Bra inlägg. Det här hade jag inte tänkt på. Hela vår gräsmatta på baksidan sluttar från huset. Björken stod 7-8 meter från huset och 0.5 - 1 meter lägre än punkten där huset tar slut. Jag tänker spontant då att det inte bör påverka fukt? Vi har en stenkista som som ligger på ungefär samma avstånd, om inte till och med något närmre.
Björken dricker inget vatten när den är avlövad så potentiellt är det mest i maj-september som den minskar vattentrycket i marken. Mest gör den det varma och blåsiga sommardagar. Nederbörden kommer vanligtvis den andra delen av året i vårt land och då hjälper inga träd.
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
Vill man bli av med träd på en villatomt får man nog vara mycket nöjd om man slipper betala för att bli av med dem.
Jag har vid något tillfälle köpt träd för 100kr styck men då var det rent fint sågtimmer.
Ved har vi aldrig betalat för. Flisbart ris har vi ibland tagit reda på.
Motorsågkörkort? Nej . Nån måtta får det vara på omyndighetstokerierna.
 
  • Gilla
DLo och 8 till
  • Laddar…
Som föregående talare så ska man inte värdera sina enstaka träd till några pengar. Tar man ner dem och torkar dem korrekt så kan man därefter sälja virket. Men står det på rot så ska man vara väldigt nöjd om man hittar någon som är villig att ta ner trädet och lämna stubben utan att ta betalt för det.
Tar "fällaren" även riset gratis så är det läge på att bjuda på något.

Körkortet låter jag bli att kommentera.
 
  • Gilla
Johanspangberg och 4 till
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Hej,

Grannen har satt solceller och vill nu fälla ett antal träd. Han kommer fälla ett antal träd på sin tomt och några träd som står i en dunge som delas mellan mig och honom, hälften hälften ungefär. Har ingenting emot att han fäller de här träden, tvärtom. Han vill även fälla en björk på min tomt som jag inte har mycket emot heller. Vi hade lösa planer på att ta ner den, men först om några år när vi renoverat klart och hade tänkt ta hand om trädgården.

Vi har pratat om det här tidigare och han har fått mitt medgivande att fälla de här träden. Idag kom han och knackade på och sa att det kommer ske i morgon, om jag är OK med det. Jag trodde att det skulle ske längre fram, någon gång i vår och att jag hade gott om tid att kolla upp vad som gäller kring att fälla träd.
Så nu vänder jag mig till er istället.

Jag förutsätter att han anlitar någon med försäkring och att de som utför fällningen har allt som krävs. Men får dubbelkolla detta.
Men behöver jag kolla upp något mer? Är jag på något sätt skyldig eller har några skyldigheter till något om det skulle gå fel med träden inne på min tomt?
Jag har inte kollat upp om de är OK att ta ner träd med kommunen men hoppas hinna ringa i morgon innan de börjar - vad jag kunnat läsa mig till så ska det inte vara några problem att fälla på tomten enligt detaljplanen från 1965. Kan jag avskriva mig något om det skulle gå fel?

Kostnaden för fällning står grannen för och han kommer ta hand om veden. Tidigare var hans enda källa till uppvärmning ved så han blir glad för veden och jag blir glad för att slippa.

En sista fråga - Det står några träd på en tredje tomt, en obebyggd tomt som ligger nedanför mitt hus mot en väg. Helst hade vi sett att de här träden står kvar då de är väldigt fina och gör mycket positivt för vår utsikt. Jag antar även att de plockar en del av ljuden från vägen. Men mannen som äger tomten som bor många mil bort har gett sitt medgivande att fälla träden, så jag har inte så mycket att säga till om det här, väl?
Suck! För ditt resonemang.
Du vill bli av med träden men inte nu. Gör det bara så slipper du själv sedan.

Du bör skriva ner ett godkännande där ni skriver in att grannen står för skador som uppstår i samband med fällningen. Samt att du medger ett godkännande att hen får fälla dem. Rita in på karta vilka det gäller så det inte blir annat.

Nej du bestämmer inte över din grannes tomt gällande träd m.m.

Tydligen så är det redan gjort när jag nu läste sista tråden.
 
Redigerat:
Det måste vara helt i miljöns tecken att såga ner träd sekunden efter man satt upp solpaneler. Jämför man mängden koldioxid ett träd tar upp mot den extra mängd energi solpanelerna ger om man sågar ner träden måste det ju absolut vara etiskt försvarbart. #tänktfärdigt
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
M magnuss skrev:
Det måste vara helt i miljöns tecken att såga ner träd sekunden efter man satt upp solpaneler. Jämför man mängden koldioxid ett träd tar upp mot den extra mängd energi solpanelerna ger om man sågar ner träden måste det ju absolut vara etiskt försvarbart. #tänktfärdigt
Nu är det ju så att han värmt upp huset med ved innan han satte solceller. Så ett nersågat träd i storleken som mitt motsvarade ungefär en månads uppvärmning för honom. Men absolut. Det hade så klart varit bättre om han fortsatt elda med ved i hundra år till och köpt ved från andra ställen som sen behöver transporteras hem till honom med lastbil. Det låter helt klart mer rimligt. Verkligen.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Bra att du anger de förutsättningarna först då eller hur. Bergvärme, jordvärme eller luftvärme är ju dock betydligt mer givande att börja med än solceller givet hur det minskar energibehovet men visst är det bra att sluta köra lastbil för att förmedla energi. Trädbrist är ju dock ett av de större problem vi har gällande bindningen av koldioxid så jag ändrar inte min åsikt om att din granne har fel startpunkt för hur hen vill förbättra miljön och sin ekonomi.
 
M magnuss skrev:
Bra att du anger de förutsättningarna först då eller hur. Bergvärme, jordvärme eller luftvärme är ju dock betydligt mer givande att börja med än solceller givet hur det minskar energibehovet men visst är det bra att sluta köra lastbil för att förmedla energi. Trädbrist är ju dock ett av de större problem vi har gällande bindningen av koldioxid så jag ändrar inte min åsikt om att din granne har fel startpunkt för hur hen vill förbättra miljön och sin ekonomi.
Det står i mitt originalinlägg att hans enda källa till uppvärmning var ved. Så det var ju precis vad jag gjorde.

Bergvärme (som jag har) får man inte längre tillstånd att borra i området så det går bort. Jordvärme hade kunnat vara ett alternativ. Vet inte om han funderat på det då vi aldrig diskuterat frågan. Luft hade också kunnat vara ett alternativ. Jag vet inte varför han inte valde det. Vi har aldrig diskuterat frågan. Nu valde han solceller och jag är inte på något sätt involverad i hans beslut om uppvärmning men frågar gärna honom om jag får ge ut hans telefonnummer eller e-postadress så kan du höra av dig direkt till honom och förmedla dina åsikter om hans val av uppvärmning.
 
  • Gilla
  • Haha
Utsliten och utdömd och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.