Mer än bara liiiiite skönt
Utomhusbad med upplyst spa i trädgård, nattetid med utsikt över upplysta hus och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87 och 2 till
  • Laddar…
Alla ni som vet... vad får man absolut inte missa nu när man ska bygga nytt kök? Vad är det senaste trenderna?
 
richardtenggren
Sist vi byggde kök i lägenheten valde vi att köra med 72 cm bänkskiva istället för 62, vilket gav ett trevligt djup, kommer göra lika nu när vi bygger nytt kök i huset.
Det finns servo-öppning av sopskåp, en touch med benet så öppnas lådan.
Hetvattenkran funderar vi på.
 
Hemmakatten
Vitt kök med svart granitskiva är definitivt ute. Svarta skåp börjar också fasas ut. Vita skåp är klassiska, tidlösa men med annan bänkskiva, vår är i gråbeige Silestone.

Tips som ovan, med djupare bänkskiva och touch-open skåp är bra. Helintegrerade kyl/frys/diskmaskin är nästan ett måste med en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Många köksskåp är numera målade i dämpade färger.

Själva stilen handlar förstås om tycke och smak.
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns servo-öppning av sopskåp, en touch med benet så öppnas lådan.
Vilken fabrikat på kök är det som har "servo-öppning"? Det låter jäkligt smidigt!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vita skåp är klassiska, tidlösa men med annan bänkskiva, vår är i gråbeige Silestone.
Vi kommer ju att köra med vita skåp i modern stil, och med Grå/beige Dekton ARGA som bänkskivor. Vi har ju inte helt öppen planlösning men stora öppningar in till mat och vardagsrum från köket. Kommer att ha synliga kyl och frys, men integrerad/dold diskmaskin.
 
richardtenggren
rampante rampante skrev:
Vilken fabrikat på kök är det som har "servo-öppning"? Det låter jäkligt smidigt!
Ikea har, troligen från BLUM, så borde gå att få till alla som kör med Blum.
BLUM har väl många andra trevliga funktioner, men det kostar massa också antar jag.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Nån som har tips på snygga eluttag för modernt kök?
 
richardtenggren
Jag kör med Jung LS990, finns även LS Zero som är riktigt stilrena om man gillar minimalism.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Hemmakatten
Googlade på bänkskivan, jättesnygg! Ni är helt rätt och "inne" med den.;)

Om ni nu ska ha kyl/frys fristående, så tycker jag att det bör vara rostfritt, och rostfritt överallt även på handtag annars har ni synligt om nåt år den vita plasten under. Vit kyl/frys går dessutom aldrig att få i samma nyans som skåpen.

Och försök att undvika kakel som stänkskydd. Samma som bänkskivan, Dektron ARGA, blir grymt snyggt!

Allt det här är bara mina egna synpunkter, men det var väl det du efterfrågade.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kör med Jung LS990, finns även LS Zero som är riktigt stilrena om man gillar minimalism.
Mycket snygga och läckra!!!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Googlade på bänkskivan, jättesnygg! Ni är helt rätt och "inne" med den.;)

Om ni nu ska ha kyl/frys fristående, så tycker jag att det bör vara rostfritt, och rostfritt överallt även på handtag annars har ni synligt om nåt år den vita plasten under. Vit kyl/frys går dessutom aldrig att få i samma nyans som skåpen.

Och försök att undvika kakel som stänkskydd. Samma som bänkskivan, Dektron ARGA, blir grymt snyggt!

Allt det här är bara mina egna synpunkter, men det var väl det du efterfrågade.
Tack, vad roligt att höra. Jo, vi tänker lite så med - att ha ARGA som "stänkskydd"
 
Nån som har några konkreta erfarenheter av följande tre köksleverantörer som man ska ha med sig i bakhuvudet nu när vi börjar få in dom olika offerterna på i princip samma funktionella utförande av kök?

Ballingslöv
Marbodal
HTH
 
Du kan ju också testa Smedstorp. Fler av mina nybyggargrannar har tagit platsbyggda kök därifrån men jag vet inte hur nöjda de är.
 
Var och kikade på vitvaror till nya köket igår... inte lätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.