V vectrex skrev:
Läckert!

Antar att den perfekta sfäriska formen bibehålls högst tillfälligt? Om några månader rullar den inte lika rakt längre! ;)

Bara för att det är kul eller ska du ha den till något särskilt?
Det är mest för syns skull. Egentligen var det ett experiment. Nästa är tänkt att göras i epoxy, eller epoxy/trä hybrid. Har sett många på nätet som experimenterat med epoxy.

jag har hittat gjutepoxy som tål att gjutas 5cm i taget. Glasscast 50. Får se vad det blir av det :)

/D
 
Har provat på dragborrning. Dock ej limmat än.

Det är riktigt svårt att få lagom mycket offset. Siktade på en halv mm offset på hålen nu, men det är verkligen svårt att få det så exakt. Får se hur svårt det blir att banka i rundstavar med lim så småningom.

Hyvlade till en spillbit till presspassning för att ha som mellanlägg medans jag borrade bordsbenens hål, hade troligen fått urslag annars när borren gick in i mellanrummet.

Använde mig av helt nyinköpta borr från tyska Famag. En dröm att borra med. Vilken skillnad från mina tidigare borr!
Använde samma borr för att markera centrum i sargen, detta märke flyttade jag sedan ca 5 tiondelar innan jag borrade dessa hål för att få press när rundstaven skall bankas in så småningom.
Träbit med borrat hål och passande rundstav bredvid, samt verktyg och mått på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar med borrade hål på arbetsbänk med borr, pennmärkning och linjal i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragborrning i träbordsben med en ny tysk Famag borr, fixerat med en klemmanordning på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en dragborr nära ett borrat hål i ett bordsben av trä under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träarbete med precisionsborrade hål och en spillbit för att demonstrera presspassningstekniken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träbit med två rena borrade hål nära kanten, borrspån och verktygsnärbild i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Tycker att du bör ha en lite mer ödmjuk inställning till Bastuträsk Charkuteris produkter. Trots att japansågar normalt sett har ett tunt blad, går för stor del av korven till spillo i korvspån. Vänta till dess att korven är skärbar med kniv!
Det har jag. Svärfar är uppväxt där. Skulle ha delat korven från början och vill inte frysa om den (har 5 till i frysen)
 
@vectrex
Snyggt och proffsigt jobbat, ska bli spännande att följa bygget till final! :)

//Ronnie
 
Idag fick jag hem paket utan att ha beställt nåt.

Va kan det vara, verkar va från andra sidan Atlanten.
Ett stängt brunt paket med fraktetiketter, på ett svart bord, som visar internationell försändelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fan, jag har tydligen fylleköpt en Lie Nielsen hyvel utan att komma ihåg det. Nä, vänta lite, tydligen en liten lapp också i lådan.
Öppen kartong med rosa packmaterial, Lie-Nielsen verktygslåda och Fine Woodworking-tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, nästa nr av Fine Woodworking o lapp med en uppmaning att bläddra till sidan 12.
Öppnad kartonglåda med en Lie Nielsen hyvel och en uppslagen tidning Fine Woodworking samt en handskriven lapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jamen kolla, det e ju jag:surprised:
Tidningssida med texten 'workshop tips' och en person som presenteras med ett foto och namn inom snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 66 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Idag fick jag hem paket utan att ha beställt nåt.

Va kan det vara, verkar va från andra sidan Atlanten.
[bild]

Fan, jag har tydligen fylleköpt en Lie Nielsen hyvel utan att komma ihåg det. Nä, vänta lite, tydligen en liten lapp också i lådan.
[bild]

Jaha, nästa nr av Fine Woodworking o lapp med en uppmaning att bläddra till sidan 12.
[bild]


Jamen kolla, det e ju jag:surprised:
[bild]
Ola är ju grym på engelska!
Gå in på hans YouTube, sätt på ajtogenererad engelska och njuter.
Person i en välorganiserad snickarverkstad visar upp ett träverktyg med felaktig undertext från autogenererad översättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Kalendern och 25 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Idag fick jag hem paket utan att ha beställt nåt.

Va kan det vara, verkar va från andra sidan Atlanten.
[bild]


Fan, jag har tydligen fylleköpt en Lie Nielsen hyvel utan att komma ihåg det. Nä, vänta lite, tydligen en liten lapp också i lådan.
[bild]

Jaha, nästa nr av Fine Woodworking o lapp med en uppmaning att bläddra till sidan 12.
[bild]


Jamen kolla, det e ju jag:surprised:
[bild]
Grymt! Kan man köpa lösnummer av den där tidningen i Sverige? Eller kan man kanske t.o.m. läsa artikeln på nätet?
 
Microkatten
Superkul, Ola, det är du värd! (y):ok:
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Grymt! Kan man köpa lösnummer av den där tidningen i Sverige? Eller kan man kanske t.o.m. läsa artikeln på nätet?
Man kan va gratismedlem online två veckor och under den tiden tror jag man kan läsa fritt.

Tipsen o jiggarna som visas är väl dock kanske inte så nyskapande för er som hänger här:). Man kan väl kalla det ett utdrag ur halvstora jiggbyggestråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fasen vad kul Ola, du är grym!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Grymt! Kan man köpa lösnummer av den där tidningen i Sverige? Eller kan man kanske t.o.m. läsa artikeln på nätet?
Fine Woodworking säljs av Pressbyrån i Nordstan samt på Centralen i Göteborg. Man kan också beställa den på Pressbyråns hemsida och få den hemskickad.

@Ola C

Fantastiskt roligt Ola, nästa gång vi ses ska du få skriva autografer!
Mycket välförtjänt uppmärksamhet!
//Ronnie
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Tror du att man kan få läsa hela Ola-artikeln på något sätt?
 
Grattis @Ola C bra jobbat!
Jag instämmer med Ronnie, då gäller det att ha pennan redo i fortsättningen om jag skulle springa på dig.

Jag fick ju också senaste numret idag men tyvärr så var du inte med hur mycket jag än bläddrade. Du verkar ha fått ett förhandsexemplar av Tools & Shops specialnumret som brukar komma till jul, det var decembernumret som delades ut hos mig idag. Så tyvärr så får nog vi vanliga dödliga vänta en månad till på denna godbiten.:cry:
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Bra jobbat Ola!
 
Kampen om vassaste kniven på Byggahus fortsätter.. AEB-L gissningsvis 61-62 Hrc. En liten allroundmodell.
Hand håller en allroundkniv med sannolikt 61-62 Hrc av AEB-L stål mot en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en utfälld liten allroundkniv med svart handtag på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skarpt AEB-L stålkniv med svart handtag vilande på en sliten trädplanka, troligen med hårdhet 61-62 Hrc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.