En begagnad 27mm spiralbrotsch, för att rensa upp loppen i kugghjulen från grader och sånt.
 
Den gamla B&D 402 från mitten av 80-talet har kämpat länge och väl, men avslutade sin karriär med att spotta ut delar från den havererade bromsen. Har även börjat läcka från kedjeoljetanken, så det var liksom dags.
Så bra då att Husqvarna har kampanj på elmotorsågar. En 420EL inköpt för det facila priset av 1945:-

Trasig gammal blå-svart B&D 402 motorsåg och ny orange Husqvarna 420EL elmotorsåg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Grön Arboga pelarslipmaskin till salu på verkstadsgolv med slipsten och extra blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyndat på Facebook idag. Fun fact: Det visar sig att brorsan kört den när han jobbade på SJ för lääänge sedan.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
Stadig pjäs :D grattis! det VAR bättre förr!
 
Vart för tyst i huset när man höll på.
 
  • Hand som håller en bärbar Festool arbetsradio med gröna knappar i ett förråd med verktygslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Det blev en GST 90E till "specialpris" på Bauhaus (nåja, samma pris som både Hornbach och Bauhaus har haft sedan ganska lång tid). Hursomhelst, då min gamla handväska retades och sågade snett hoppas jag att denna levererar bättre Bosch GST 90E sticksåg i en blå verktygslåda med extra sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
kulle
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Fick i onsdags hem en Kärscher SE 4002, vilket är både en textilvårdsmaskin och grovdammsugare. Jag kommer dock enbart använda den som textilvårdsmaskin då jag redan har en grovdammsugare (också från Kärscher).

Provade den lite snabbt på vår vardagsrummatta, och jäklar vad mycket smuts det kom upp, fast mattan såg helt ren ut. Ska bli kul att prova på sofforna, sängarna, bilens tygmattor o s v.
[bild]
[bild]
Har kollat på en sån jag oxå, vet du om den värmer vattnet?
 
R Rönnis skrev:
Det blev en GST 90E till "specialpris" på Bauhaus (nåja, samma pris som både Hornbach och Bauhaus har haft sedan ganska lång tid). Hursomhelst, då min gamla handväska retades och sågade snett hoppas jag att denna levererar bättre[bild]
Det tror jag att den gör. Fick en till firmabilen och blev så frälst att jag köpte en till mig själv. Innan var jag av uppfattningen att sticksågar var djävulens påfund.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Vart för tyst i huset när man höll på.
Med hänsyn till alla grå-gröna lådor i bakgrunden, går det att få en opartisk recension av den dära dunkadunka-maskinen?
Sugen!
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Idag fick jag äntligen tag i lite grejer som varit i klorna på PostMord;)
Skjutmått och digital planeravläsare nyss levererade och uppackade på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JPW och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Har kollat på en sån jag oxå, vet du om den värmer vattnet?
Den värmer inte vattnet. Är ju dock bara att hälla varmvatten i behållaren. Det får dock vara max 55 grader varmt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
En ny gul kombinationsvinkel med graderad linjal på ett slitet arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag fick jag en kombinationsvinkel hemlevererad.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Sån där tror jag att jag har också. Vad har man den till?
 
Jag tänker på den som en vinkelhake fast med lite fler möjligheter. Jämfört med den vinkelhake jag har sedan tidigare är det betydligt större anläggningsyta för 45 graders vinkeln, sen kan man t.ex. ställa in ett mått och då smidigt markera detta på flera ställen. (fler tips och idéer mottages tacksamt då det är ett nytt verktyg för mig)
 
Det funkar bra som djupmått (t ex för mätning av tapphål), det kan användas som ett enkelt strykmått om man behöver dra en linje någonstans utmed en kant(ställ måttet och för "anhållet" utmed kanten med en penna mot linjalens ände, ung som snickare gör med tumstock och penna). Vissa ställer höjd på klingan till bordsåg eller stål till bordsfräs med den.

Det finns säkert fler användningsområden för den, kolla "combination square" på Youtube så lär du hitta tips.
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.