Börjat fnula med det nya pelletsförrådet... blir bra mycket bättre än den blå plast tunnan som stod där tidigare.
Volymen blir ca 400 liter+...
Nu ska jag bara bestämma/räkna ut vart skruven ska gå in, sedan dax att klä insidan med masonit...

Pågående konstruktion av ett pelletsförråd i trä, nästan färdigställt med OSB-skivor, i ett betongrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag åkte stubben bort från en 25m hög gran. Den var nästan större än grävaren. Halva maskinen fick plats i hålet efter stubben.
 
  • Grävmaskin halvt nedsänkt i ett stort hål efter borttagning av en stor granstubbe, omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Fario och 5 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Mellan tvätt, matlagning och blöjbyten har det blivit lite gjort här hemma med. Skönt att hoppa i snickarbyxorna igen.

[bild]
En garderobsdörr som trilskats ett tag ledde till ett utbrott hos min fru igår, så dörren hyvlades ( har en sänksåg men det var för jobbigt att plocka fram) av några millimeter i botten och fick sig en uppsmörjning, nu går den fint igen.

[bild] [bild]
Kryssen på trappräcket förborrades och monterades efter lite tillpassning. Blir bra när överliggaren kommer på, den fick sig givetvis ett lager lack till.

Måste göra något liknande med en innerdörr hemma. Sommartid blir den lite för stor och kan inte stängas utan att använda mer våld/kraft än önskvärt. Behöver naggas lite i ena övre hörnet.
 
Installerade precis min kamin Så nu är man redo för vintern :)
 
  • Nyinstallerad kamin med brinnande eld i ett heminteriör, vedkorg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pennybridge och 17 till
  • Laddar…
Äntligen har elektrikern kopplat in takfotsbelysningen, snickeri och målning gjorde vi själva.
Elektrisk kabel som installerats under ett husets takfot för belysning, med synliga delar av snickeri och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad takfotsbelysning på mörkmålat hus i kvällsbelysning, med parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad takfotsbelysning på ett hus under kvällstid med upplyst gångväg och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Ursäkta en kanske dålig fråga men varför inte belysa upp ”gången” istället för fasaden som inte gör någon direkt nytta?
 
  • Gilla
pennybridge och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ursäkta en kanske dålig fråga men varför inte belysa upp ”gången” istället för fasaden som inte gör någon direkt nytta?
Stod och valde mellan båda alternativen och vi tyckte detta var en snyggare lösning. Spottarna är vinklingsbara och jag ska vinkla ut spottarna något så får gången lite mer ljus också.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Och när du ändå håller på så se till att du får samma ljus på alla armaturer.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Och när du ändå håller på så se till att du får samma ljus på alla armaturer.
yes, det är nästa pyssel
 
Målade fönsterbågar på övervåningen, bra med fönster som öppnas inåt när det regnade ute.

Sen blev det nya entrétaket dagens mål då det var helt öppet in. Behövde sätta belysningen på plats efter några brädor för att få ljus på arbetsplatsen.

Renoverat entrétak med belysning under konstruktion på en byggnad om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hann med hela utsticket så inte mycket måsten innan vintern kvar ute.

Nytt entrétak med nedmonterade brädor och installerad belysning ovanför en vit entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0 och 6 till
  • Laddar…
Har börjat förbereda omtapetsering av köket och det blev en form av nutidsarkeologi.
Det sitter nu en randig tapet med en bård med segelbåtar på ovanför som inte är i vår smak.
Närvarande tapet med randigt mönster och en bård med illustrationer av segelbåtar, som är redo för omtapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en väldigt gammal tapet under som förmodligen hängt med i många år. Huset är byggt 1914 och jag är tredje ägaren sen 1933. Föregående ägare köpte huset 1977 (som renoveringsprojekt) och mig veterligen har man bara tapetserat en gång efter det. Jag hittar inga fler lager i alla fall.
Delvis avlägsnad tapet som avslöjar ett äldre, blårandigt mönstrat lager under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu blev man ju att fundera på hur gammal den där blårandiga mönstrade tapeten egentligen är?
 
Ångest...
Träregel med isolering av sågspån på ett pågående bygggolvsprojekt med halvöppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första facket klart.
Renoveringsprojekt med utsatta träbjälkar, verktyg och byggsågspån på ett husgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade OSB-skivor på golv med ett räfsat område av spån och ett svart räfsdon i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första lagret av spån i ett pågående byggprojekt med en öppnad säck Högkvalitativ Hästströ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skaffa häst..?

Nä hon hann inte.. ;):love:
Nyinstallerade golvspånplattor i ett rum under renovering med väggdelvis avlägsnad och skor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 9 till
  • Laddar…
Du hade kunnat få gratis kutterspån av mig. Mot avhämtning...
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du hade kunnat få gratis kutterspån av mig. Mot avhämtning...
Hehe ja, jag undrar om jag inte har en säck ärvd efter förra husägaren...
Enligt frun borde jag betala under 100:- för den där.. återstår att se vad som står på fakturan. :)
 
ullberg
Ibland sägs det att det inte finns något så permanent som en tillfällig lösning, och idag har jag rättat till en numer ca 7år gammal tillfällig lösning med två anslutningsslangar som sitter i en ganska fuktig miljö men vars omslutning bara var galvat (tidspress då och fick inte tag på rostfria slangar)

Packat ihop det jag behövde för äventyret ner i uthusets källare
Verktyg och material för rörreparation, inklusive tänger och anslutningsslangar, i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är iof tätt men hög tid att göra något åt detta (flätningen har spruckit upp på flera ställen)
Rostig anslutningsslang med flätad yta ansluten till en WELL MATE-tank i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


work in progress
Anslutningsslangar i källare med synliga tecken på slitage och korrosion, omgivna av verktyg och behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet - håller förhoppningsvis ett antal år till
Röranslutningar till en trycktank märkt WELL MATE, omgiven av rörverk och verktyg i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.