Jag skall knåpa ihop ett hus som är 6,5 x 10 meter i yttermått. Två plan. Avståndet, invändigt, mellan golv plan 2 och där väggen övergår i snedtak är 170 cm.

Sluga snillen har berättat för mig att man inte behöver ha någon nockbalk. Den ena, synnerligen välmeriterad byggnadsställningskonstruktör, idiotförklarade mig totalt. Den andra, en byggare, tyckte att man istället skulle ha en lättbalk med flänsar av 45 x 95 och liv av osb. Båda medvetna om avstånd mellan golv plan 2 och taket.

Taket kommer att väga ungefär 14 ton med snözon 1,5. Tittar man på lasten för varje ”talstolssektion”, spant på båtspråk, finner man att det sannolikt kommer att hålla, men att väggarna kommer att utsättas för ett rejält tryck när momentet från takvinkelns 22 grader pressar dem utåt. Naturligtvis kommer de att bukta en smula och man får använda rejält med skruvar när man fäster bjälklaget mellan våningarna.

Personligen är jag inte speciellt förtjust i att låta takets vikt förvandlas till de moment som uppstår om man skippar nockbalk. Därför kommer jag att hosta upp de tolv papp som balken kostar ink att lyfta upp den. Men det vore intressant att ta del av forumets synpunkter. Skall man ha en nockbalk eller är det ok att låta väggar och deras infästningar ta upp kraften via takvinkelns ”utväxling”?

Vilka är dessa sluga snillen och vad är deras alternativa lösning? Saxtakstolar kunde även de fungerat men det blir nog inte billigare än nockbalken.

Sax och A-takstolar går bort därför att då blir det för lite plats under.

De bådas idé var alltså att de lättbalkar som taket vilar på har stöd i nock av varandra. Därför så kommer en nockbalk inte att göra någon nytta.

Finns det en fråga inbakat här någonstans?
Eller handlar det om en recension av de Sluga snillenas förslag? Att låta konstruktionen vila på infästningen mellan takås och stomme? Fullständigt förkastligt.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Finns det en fråga inbakat här någonstans?
Eller handlar det om en recension av de Sluga snillenas förslag? Att låta konstruktionen vila på infästningen mellan takås och stomme? Fullständigt förkastligt.
Jag är mest nyfiken på vad forumet tycker.

Byggaren ifråga har pysslat med bygg under lång tid, men jag känner honom inte.
Den andra herrn känner jag väl. Han tillhör en mycket liten skara som i det tysta håller koll på landets byggnadställningar. Dimensionering, besiktning, utbildning, etc. När jag frågade honom om han kunde dimensionera en nockbalk åt mig, det var då som jag blev uppläxad från topp till tå. Och visst, man kan som sagt klara sig utan balk, men det blir rejält tryck på väggarna.

Bästa svaret

Ett enkelt sätt att tänka om du vill veta om du får skjuvkrafter i en konstruktion är att tänka dig vad som händer med endera sida takstol om du tar bort motsatt sida. Ligger den kvar så har du inga skjuvningar (tryck på ytteväggen). Om den faller så kommer konstruktionen resultera i skjuvkrafter.

Livet är enklare utan skjuv. Köp en nockbalk är mitt råd. Räkna en extra gång på trycket du får på dina två stolpar som bär upp hela konstruktionen. Räknar du själv så ha alla marginaler på din sida. Men ofta är det bra och värt att ta in hjälp vid beräkningarna.

Mina 3 cent.

Kanske dina experter tänker sig att du sätter hanbjälkar som håller ihop konstruktionen. Utan antingen nockbalk eller hanbjälke kommer det bli skapliga moment på ytterväggarna. Nu när framtida klimat är minst sagt osäkert skulle inte jag chansa i alla fall.

Kan man inte dölja nockbalken med att "fälla in" takstolarna utan att rucka på bärigheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.