Efter fyndköpet av Centipede underredet behövdes det fixas någon form av bordsskiva då jag nog vill kunna sätta lite mer än 6 starka på det.

Bordsskiva av två sammanfogade delar på ett Centipede underrede med sex ölburkar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade igenom verkstaden och hittade två 300mm X 1200mm skivor som jag senast använde för att kopierfräsa in ett båtnamn i några teakluckor till en båtinredning.

Bordsskiva monterad på Centipede-underrede i en verkstad, med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av utrymmesskäl hade jag gjort skivan i två delar.
Ihopsatt blev den en perfekt storlek som extraskiva till bordsunderredet om jag vände den om. Alla detaljer för fräsarbeten sitter kvar på undersidan.
Sex stycken rampamuffar M8 monterades i skivorna och det hela fästes med sex vingskruvar med en lite större bricka för att täcka hålet i stativet.

Träskiva med en infälld rampamuff M8 och intilliggande märken från tidigare fräsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskiva med vingskruv och metalldetaljer som fästs vid bordsunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfogade träskivor som bordsskiva på Centipede underrede i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfogade träskivor som bordsskiva på Centipede underrede i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ihopkopplade träskivor med metallfästen på en svart arbetsyta, använda som bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ihopsatta träskivor med rampamuffar på underredet av Centipede, redo att användas som bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sex vingskruvar med matchande brickor i en plastlåda, använda för att montera en bordsskiva på ett underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ölburk står på en hopfälld Centipede arbetsbock nära träskivor och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plötsligt var extrabordet bara färdigt! Nedplockat tar det väldigt lite plats i en för övrigt allt för liten verkstad.
Trevligt slut på en bra helg!
Dag
 
  • Nahaufnahme eines Centipede-Untergestell-Knotens mit montierter Flügelmutter auf einer Holzbrett-Oberfläche.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träskivor med rampamuffar som tillsammans bildar en bordsskiva, monterade på ett Centipede underrede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Kul! Jag har en annan idé om hur jag ska göra den billiga Centipeden användbar. Har tyvärr inte tänkt färdigt ännu. Jag får återkomma. Det blir kompakt, så mycket är klart.
 
ullberg
mattiasp mattiasp skrev:
Kul! Jag har en annan idé om hur jag ska göra den billiga Centipeden användbar. Har tyvärr inte tänkt färdigt ännu. Jag får återkomma. Det blir kompakt, så mycket är klart.
Bra, då kanske jag får tips om vad jag ska göra med de två centerpieds jag plockade upp i veckan...

/U
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kolla John heisz cirkel jigg, där kan man rotera fräsen när man för den runt, har samma princip i min jigg. Det är väldigt behändigt då man kan göra så.
Nu har jag 2 alternativ, endera plocka loss handtaget eller använda den roterbara jiggen. :cool:
Bosch överhandsfräs på träbänk bredvid roterbar jigghållare med lossat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke med utskuren cirkel och markerade linjer på arbetsbänk, förberett för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Träprototyp av anhåll monterad på sågbord för test av självcentrering och snittjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av träanhåll på bordssåg med tumstock och skruvklämma synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av anhåll för cs70n sågskena med enkel profil och toggle clamp för självcentrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en träprototyp för anhåll vid en bordsåg för att demonstrera självcentreringsteknik med användning av en toggle clamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leker lite med ett nytt anhåll till cs70n. Gjorde en prototyp idag. Enkel profil att tillverka och den självcentrerar när man sätter lite tryck med en toggle clamp underifrån.

För att det ska gå snabbt sen att få anhållet 90 grader mot klingan så använder jag drag funktionen. Förlänger snittet med sänksågen sen.
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Borrat 70 hål... 70kvar men bra blir det. ganska smidigt när allt är för borrat med bara att borra till rätt dim
 
  • Träskiva med många förborrade hål och en borr, arbetsmiljö för träbearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Bytt lager på motorn i byggsågen!
Slitna lager och härsket fett.....
Demonterad byggsåg med nytt lager, verktyg och kontaktspray på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
Byggt fräsbord av överblivna bitar och en köpt platta. Ingen fräs monterad då min har för tunn botten för att bara borra och gänga som de färdiga hålen sitter. Får göra en annan lösning som klämmer fast den, klurar lite hur jag ska få den att centrera då bara (enklast är ju att köpa en fräs som passar!)
 
  • Hembyggt fräsbord av trä med en monterad metallplatta på ovansidan, ännu inte fäst vid fräsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Byggt fräsbord av överblivna bitar och en köpt platta. Ingen fräs monterad då min har för tunn botten för att bara borra och gänga som de färdiga hålen sitter. Får göra en annan lösning som klämmer fast den, klurar lite hur jag ska få den att centrera då bara (enklast är ju att köpa en fräs som passar!)
Vad är det som har för tunn botten, fräsen? Det brukar va standard att man får borra egna hål i plattan man köper, dessa hål matchas med befintliga gängade hål i frässulan snarare än att man borrar o gängar nya hål i fräsen som matchar hålen i plattan.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vad är det som har för tunn botten, fräsen? Det brukar va standard att man får borra egna hål i plattan man köper, dessa hål matchas med befintliga gängade hål i frässulan snarare än att man borrar o gängar nya hål i fräsen som matchar hålen i plattan.
Precis, köpte en ganska liten fräs (max 8mm skaft) för måånga år sen. De färdiga hålen i frässulan har ungefär samma diameter som hålet i plattan så jag höll tummarna och provborrade!
Ny fräs eller annan lösning behövs, skulle vara fint med en av alla modeller som tillåter höjdjustering uppifrån :)
 
Mest fräs för pengarna just nu är nog AEG-fräsen på Bauhaus. Den har handtag för mekanismen som gör att du höjer/sänker från ovansidan. Två basar varav du kan montera en fast och lätt plocka ner fräsmotorn och använda den till den andra basen och frihandsfräsa. 1400w, väldigt robust och med LED-ljus på frässtålet. Strömbrytaren på fräsmotorn med enkelt på/av knapp.
Köp till en säkerhetsbrytare (ClasOlle reservdelar) så blir fräsen säker att använda i bordet!
Om du registrera maskinen inom 30 dagar har du 6 års garanti! Det är det ingen annan som ger.


AEG överhandsfräs 1400W med handtag, två baser, LED-ljus och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Byggt fräsbord av överblivna bitar och en köpt platta.
Var kommer plattan ifrån?
 
P pfb skrev:
Var kommer plattan ifrån?
Blev en beställning från Kina (aliexpress) för att få en 10mm tjock, köpte även aluminiumskenor/t-slots och fästen till den som jag har kvar att montera
 
Ska bli kul att testa :)
Har fått goda betyg av användare
Svart verktygshållare med märkeslogotyp på en vit yta med gröna linjer och en flaska till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart hörnstöd för byggprojekt med märket "Track Tools" på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart verktyg monterat på en vit byggräls, redo för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pleqtiz och 6 till
  • Laddar…
Masses Masses skrev:
Ska bli kul att testa :)
Har fått goda betyg av användare
[bild]

[bild]

[bild]

Woop! var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.