Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
A Avemo skrev:
Detta med att våtblästra disken tror jag går att kombinera med min idé om att bygga in en avfallskvarn i diskmaskinen. Disken blästras ren med nermalda matrester. Inget diskmedel behövs och det minskar mängden avfallstransporter. Fast det kanske finns för starka ekonomiska intressen i att sälja diskmedel för att det skall kunna slå igenom. Ett annat problem skulle vara alla som ändå sköljer av disken och skrapar bort matresterna. Finns det inget att blästra disken med blir den inte ren.
Blästring bygger på att blästringsmedlet överför kinetisk energi utan att fastna på disken!
 
Mats-S
tompas11 tompas11 skrev:
Självklart sköljs disken innan den diskas för hand, här är diskmaskin no no. Här sätts klimat och miljö i första rummet och ni som inte gör det borde skämmas!
Det är mer skonsamt mot miljön att diska i maskin med eco-programmet. Att handdisk skulle vara mera miljövänligt är en gammal myt.

Har en släkting som jobbat mycket med Electrolux tidigare. Enligt honom mår maskinen bäst om man inte sköljer, endast skrapar av rester. Då får maskinen den smörjning som den behöver, smörjningen kommer från fettet som finns kvar på disken som ska diskas.
 
Mats-S John Smith skrev:
Det är mer skonsamt mot miljön att diska i maskin med eco-programmet. Att handdisk skulle vara mera miljövänligt är en gammal myt.

Har en släkting som jobbat mycket med Electrolux tidigare. Enligt honom mår maskinen bäst om man inte sköljer, endast skrapar av rester. Då får maskinen den smörjning som den behöver, smörjningen kommer från fettet som finns kvar på disken som ska diskas.
Ja men disk i maskin är fortfarande inte optimalt med doseringen diskmedel!
 
Man behövde inte skölja disken för 20 år sen heller.
Frågan är mera vad man väljer. Mindre vattenförbrukning och jobb med disken eller rengöring av filtret.
 
Jag väljer att skölja den lite.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Här åker ju grytor, plåtar och sånt in också.
Men nu ska jag berätta vad man inte ska köra i maskin...
Galler och sotiga spridarplåtar mm från trädgårdsgrillen.
Det blir som en hinna av tjära i diskmaskinen (har provat).
 
M MagHam skrev:
Här åker ju grytor, plåtar och sånt in också.
Men nu ska jag berätta vad man inte ska köra i maskin...
Galler och sotiga spridarplåtar mm från trädgårdsgrillen.
Det blir som en hinna av tjära i diskmaskinen (har provat).
Ljushållare med rester av stearin är ingen höjdare heller, det prövade en kollega på kontoret.
 
Mats-S
M MagHam skrev:
Här åker ju grytor, plåtar och sånt in också.
Men nu ska jag berätta vad man inte ska köra i maskin...
Galler och sotiga spridarplåtar mm från trädgårdsgrillen.
Det blir som en hinna av tjära i diskmaskinen (har provat).
Högtrycken duger bra där :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag sköljer alltid disken innan. Först skrapar av och sen sköljer.
Alla som kommer hem till mig tycker det är onödigt. Men jag ogillar när man ska ta ur en klar diskmaskin och så är det matrester kvar på sakerna. Jag har ju kört diskmaskinen för att jag vill att prylarna ska vara redo att användas igen när den är klar. Inte att jag ska behöva efterdiska eller köra en ytterligare maskin.
Sen tycker jag att det är lite fint att saker oftast håller lite längre om man daltar lite med dem. Typ bilen håller lite längre om man ger den lite kärlek. Cykeln om man försöker se efter den. Huset håller lite bättre om man ser efter det. Och diskmaskinen håller lite längre om man ger den lite TCL (kanske!?).
Sist så ogillar jag när det luktar skit diskmaskinen vilket det har gjort några gånger när det är frugan som ställt in i diskmaskinen utan att skölja av. Alltså luktar skit när man ska stoppa in något ytterligare i diskmaskinen senare på dagen.
Jag kör med "Finish Powerball all in 1 max". Tycker det är otroligt billigt, typ 1 kr per maskin. De som skriver att de använder billigt diskmedel, till de undrar jag hur billigt är det?
Program kör jag alltid på auto 45-65 grader. Bosch diskmaskin.

Sist vore det ju väldigt kul om någon diskmaskinsreperatör kunde ge oss lite input vad som brukar vara de vanligaste orsakerna till problem. Kan man misstänka att gamla matrester skapar några extra problem eller är det bara undermåliga komponenter som orsakar problem?
Ladda inte diskmaskinen förrän du spolat bort den värsta smutsen från tallrikar och dylikt. Tanken med en diskmaskin är inte att den ska sköta avfallshantering. Alltför mycket matrester har en negativ inverkan och bidrar både till stopp och dålig lukt.
https://villalivet.se/om-kok/att-rengora-diskmaskinen/

Vad drar mest energi? Att skölja disken innan disk eller att köpa en ny diskmaskin oftare för den gamla inte har hållit så länge för att den har fått jobba för hårt med mycket matrester?

Reparatörer är ju inte billigt heller och pumparna måste få mer stryk av att spola ut matrester... men även reparatörer behöver tjäna pengar...
Det är energikrävande att tillverka diskmaskiner. Hur länge håller era maskiner för er som inte sköljer av disken innan?

Jag sköljer disken för jag diskar inte så ofta, normalt kanske 2-3 ggr vecka för jag vill inte att det ska lukta och matrester ska torka in rejält. Men i går blev det 3 diskar på raken efter ett storkok och alltid på 65 grader.

Har aldrig fattat det där med diskmaskinsrengöring heller som man kan köpa för att göra rent sin diskmaskin :surprised: Mina diskmaskiner har aldrig luktat illa och jag har bott där jag hade rätt mycket kalk i vattnet och då körde jag någon gång med citronsyra bara. Inte luktade den heller och diskade rent gjorde den med. Mina maskiner håller dessutom i många år.

Den har jag har nu är nog minst 8 år gammal och går som en klocka. Har aldrig bytt något på den och jag köpte den dessutom begagnad, en Bosch diskmaskin.
Min förra diskmaskin blev nog runt 10-12 år gammal och där gick programkortet sönder, men den diskade perfekt i alla år innan dess och inget var bytt på den heller.

När man läser hur man ska rengöra diskmaskiner så är det speciella medel och så ska man pilla i hålen på spolamarna för dom kan inte spola vatten effektivt när dom är fulla med gojs :confused:
Jag blir så äcklad när jag läser att man måste rengöra maskinen och spolarmarna.
Bara tanken på att äta på porslin som är diskat i en sörja av matrester och som dessutom sköljs dåligt för allt ska ju vara så snålt med vatten numera .. det får mig att må illa.

Jag har nog inte rengjort mitt filter på runt 2 år så jag gjorde det nu.
Hittade några få hårstrån som hade fastnat och något pyttelitet ludd, troligen från en etikett, och inget annat.
Jag fortsätter att skölja min disk!
 
Redigerat:
  • Gilla
MikaelaSofia och 3 till
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Det är energikrävande att tillverka diskmaskiner. Hur länge håller era maskiner för er som inte sköljer av disken innan?
Vår är inne på sjätte året, och tillverkaren rekommenderar dessutom att man inte sköljer disken innan så att den skulle ta stryk av av lite matrester får du nog backa upp bättre.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Ladda inte diskmaskinen förrän du spolat bort den värsta smutsen från tallrikar och dylikt. Tanken med en diskmaskin är inte att den ska sköta avfallshantering. Alltför mycket matrester har en negativ inverkan och bidrar både till stopp och dålig lukt.
[länk]

Vad drar mest energi? Att skölja disken innan disk eller att köpa en ny diskmaskin oftare för den gamla inte har hållit så länge för att den har fått jobba för hårt med mycket matrester?

Reparatörer är ju inte billigt heller och pumparna måste få mer stryk av att spola ut matrester... men även reparatörer behöver tjäna pengar...
Det är energikrävande att tillverka diskmaskiner. Hur länge håller era maskiner för er som inte sköljer av disken innan?

Jag sköljer disken för jag diskar inte så ofta, normalt kanske 2-3 ggr vecka för jag vill inte att det ska lukta och matrester ska torka in rejält. Men i går blev det 3 diskar på raken efter ett storkok och alltid på 65 grader.

Har aldrig fattat det där med diskmaskinsrengöring heller som man kan köpa för att göra rent sin diskmaskin :surprised: Mina diskmaskiner har aldrig luktat illa och jag har bott där jag hade rätt mycket kalk i vattnet och då körde jag någon gång med citronsyra bara. Inte luktade den heller och diskade rent gjorde den med. Mina maskiner håller dessutom i många år.

Den har jag har nu är nog minst 8 år gammal och går som en klocka. Har aldrig bytt något på den och jag köpte den dessutom begagnad, en Bosch diskmaskin.
Min förra diskmaskin blev nog runt 10-12 år gammal och där gick programkortet sönder, men den diskade perfekt i alla år innan dess och inget var bytt på den heller.

När man läser hur man ska rengöra diskmaskiner så är det speciella medel och så ska man pilla i hålen på spolamarna för dom kan inte spola vatten effektivt när dom är fulla med gojs :confused:
Jag blir så äcklad när jag läser att man måste rengöra maskinen och spolarmarna.
Bara tanken på att äta på porslin som är diskat i en sörja av matrester och som dessutom sköljs dåligt för allt ska ju vara så snålt med vatten numera .. det får mig att må illa.

Jag har nog inte rengjort mitt filter på runt 2 år så jag gjorde det nu.
Hittade några få hårstrån som hade fastnat och något pyttelitet ludd, troligen från en etikett, och inget annat.
Jag fortsätter att skölja min disk!
Hygien är inte att skölja för fettet åker ut i samma avlopp som från maskinen och fastnar i köksavloppet!
Miljövänligt inte heller för vattenmängden till rening ökar
Möjligtvis så slipper du unken lukt?
VARFÖR HANDDISKAR DU INTE OCH LÅTER DISKEN FÖRVARAS O TORKAS I MASKINEN?
Då slipper du slita på din diskmaskin?
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Hur länge håller era maskiner för er som inte sköljer av disken innan?
Den enda diskmaskin som jag sett från början till slut köptes tror jag 1987 och byttes ut efter kanske 20 år. Då för att den var allmänt risig. Den fungerade fortfarande. Diskmaskinen som satt i mitt hus när jag flyttade in gick sönder och den bar spår av ett hårt liv. Jag köpte en annan på blocket för 500 kr. Den fungerar fortfarande idag efter runt 8 år. Jag tror att den är från 90-talet. Om jag får för mig att renovera den delen av köket så åker den ut. Inte för att den diskar dåligt utan för att fronten är sprucken och ful. Jag kan bara svara för min erfarenhet och den är att diskmaskiner håller länge trots att man inte sköljer disken. Jag fortsätter att inte skölja.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Vår är inne på sjätte året, och tillverkaren rekommenderar dessutom att man inte sköljer disken innan så att den skulle ta stryk av av lite matrester får du nog backa upp bättre.
Diskmaskiner är gjorda för att diska med!
Bästa tipset är att ha två st och diska med löst pulver och dosera efter hur smutsig disken är!
 
S
Bichonen, jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med helt. Vi sköljer inte överdrivet mycket, men ser till att allt är hyfsat rent.

Vi har dessutom kopplat diskmaskinen till varmvattnet. Eftersom vi har värmepump så går det på ett ut energimässigt. Vi räknar med att huvuddiskningen med direktverkande el konsumerar ungefär lika mycket som det kostar att värma allt sköljvatten också med värmepumpen.
Temperaturen på varmvattnet är ju inte så hög så att de vanligaste proteinerna koagulerar. Sköljning i varmvatten är förmodligen lite effektivare och så torkar nog disken lite lättare. Vår diskmaskin har en speciell inställning som används när den kopplas till varmvattnet. Jag tror att den egentligen bara hoppar över värmeväxlaren.

Det enda vi har problem med är att det gärna bildas en kalkhinna i maskinen. Därför har vi nyligen börjat använda ättika som sköljmedel. Det verkar fungera bra och beläggningarna är nästan borta nu. Lustigt nog står ättika som alternativ till sköljmedel i instruktionsboken, men tyvärr inte vilken koncentration som rekommenderas.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
S STB skrev:
Bichonen, jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med helt. Vi sköljer inte överdrivet mycket, men ser till att allt är hyfsat rent.

Vi har dessutom kopplat diskmaskinen till varmvattnet. Eftersom vi har värmepump så går det på ett ut energimässigt. Vi räknar med att
huvuddiskningen med direktverkande el konsumerar ungefär lika mycket som det kostar att värma allt sköljvatten också med värmepumpen.
Temperaturen på varmvattnet är ju inte så hög så att de vanligaste proteinerna koagulerar. Sköljning i varmvatten är förmodligen lite effektivare och så torkar nog disken lite lättare. Vår diskmaskin har en speciell inställning som används när den kopplas till varmvattnet. Jag tror att den egentligen bara hoppar över värmeväxlaren.

Det enda vi har problem med är att det gärna bildas en kalkhinna i maskinen. Därför har vi nyligen börjat använda ättika som sköljmedel. Det verkar fungera bra och beläggningarna är nästan borta nu. Lustigt nog står ättika som alternativ till sköljmedel i instruktionsboken, men tyvärr inte vilken koncentration som rekommenderas.
Nu är jag inget proffs på diskmaskiner, dock rörmokare, och det är väldigt få maskiner som skall kopplas på varmvattnet. Äggviteämnen fastnar gärna om det sköljs med varmvatten.
Maskinerna kanske spolar med gammalt kallt vatten först iof?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.