Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
Vi sköljer alltid, men det är bara för att vår diskmaskin är så värdelös och disken inte blir ren annars :crysmile:
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hunden tar det mesta, sedan in i diskmaskin! Funkar perfekt, man får bara tänka på att inte ställa in tallrikarna direkt in skåpet efter hundens "fördisk", lätt hänt om man är tankspridd, då de ser helt rena ut! :) Det enda vi lägger i blöt är fastbrända ugnsformar och dyl.
 
  • Gilla
Anders Björk
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Efter att hunden har diskat så är det rent nog att sätta in i skåpet igen, så slipper det att stå framme
Att slicka tallrikar och bestick utom vassa köksföremål lämnar nästan inget till diskmaskinen!!
Miljövänner kanske kan sluta använda porslin som statussymbol och använda sin däggdjurslika sida
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tiden som matresterna sitter på tallrikar, bestick och glas måste så klart spela in. Och om man har halvdruckna kaffekoppar och smoothieglas likaså. Liksom mängden rester man lämnar på tallrikar.

Samt vad man äter. Vi äter havregrynsgröt varje morgon och äter ofta lunch hemma men kör normalt inte diskmaskinen förrän maskinen är full vilket brukar vara sent på kvällen. Att då tro att diskmaskinen klarar av att diska rent utan att fördiska är en utopi i vår familj.

Men visst hade det varit tidsbesparande om det kom en mirakelmaskin som klarar av även vår disk och våra vanor.
Jag käkar ugnsbakad havregrynsgröt gjord på havregryn, ägg, banan, kanel och hallon varje morgon, lagar mat och äter lunch hemma och sköljer aldrig något förutom enstaka mjölkglas. Blir hur rent som helst, ecoprogrammet till trots. Kör diskmaskinen en gång i veckan vilket innebär att allt hinner torka in riktigt ordentligt (lucka på lut så slipper man otrevlig lukt). Finish pulver samt ny (tre månader) Bosch serie 4. :) Kollade till filtret imorse och fanns inte ett spår av någonting.
Tom ugnsform med rester av havregrynsgröt och hallon, samt en kopp och en gaffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frukosten, har hunnit torka in redan :p Ganska ordentligt med "fastbrända" rester
 
Redigerat:
  • Gilla
Nikihellion och 3 till
  • Laddar…
R rickard_ch skrev:
Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?
Oftast.
Den behöver (skall) inte vara helt ren. Viss fettmängd tex smörjer delarna i diskmaskinen.

MEN hade en splitt ny diskmaskin som blev igensatt på 12 månader när jag följde råden om att inte skölja: Visade sig att riskorn hade flugit runt och tagit sig in i värmeväxlaren. Hade krävt en ny värmeväxlare (ett antal tusenlappar), om jag inte hade hittat ett sätt att mha dammsugaren få ut det...
 
engs
electroluxaren skrev:
Havregrynsgröt görs med fördel i micron
Föredrar den kallrörd, förbereds kvällen innan, på med lite äppelmos på morgonen bara, snabbare frukost är nog svår att hitta.
Inget "klister" som fastnar i disken, samt slipper stå och vakta så den ej kokar över i micron.

Angående topic, som många konstaterat, det beror på. Tid till nästa disk, typ av mat osv.
 
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
MEN hade en splitt ny diskmaskin som blev igensatt på 12 månader när jag följde råden om att inte skölja: Visade sig att riskorn hade flugit runt och tagit sig in i värmeväxlaren.
Det är ju meningen att man ska skrapa av matresterna (om man nu inte kan äta upp maten) inte stoppa in dem i diskmaskinen.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Viss fettmängd tex smörjer delarna i diskmaskinen.
Detta har skrivits många gånger, både i denna tråd och i andra. Kommenterar därmed inte detta inlägg specifikt.

Jag får inte ihop det att kvarvarande matfett skulle vara bra för att det smörjer maskinen. När jag tar ut disken efter disk finns inget fett kvar på den utan den är väldiskad, ren och fettfri. Det fett som fanns är upplöst, bortspolat och disken är rensköljd. Hur kan fett som lösts upp i diskvattnet smörja något i maskinen på ett bra sätt då disken inte "smörjs" utan är ren? :thinking: Borde inte övriga delar i maskinen som kommer i kontakt med diskvattnet vara lika rena och osmorda? :thinking:
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Behövs inget fett för att smörja delarna i en diskmaskin.

Man kan jämföra diskarmarna med en snurrande vattenspridare för gräsmattan, den smörjs och kyls av vattnet.
Pumpen kan man jämföra med impellern på en båtmotor, den smörjs på samma sätt.

Fett teorin är bara en skröna.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
T TVRS skrev:
Efter ett långdraget problem med en rejäl fettpropp på ett ställe i avloppsstammen i huset så torkas numera alla flottiga tallrikar av med papper innan diskning, oavsett handdisk eller maskindisk. Förutom det, ingen sköljning nej.
Lärt mig samma sak.

Men dock med diskmaskin. Min 6 år gamla diskmaskin (en dyr Miele) fick nån stopp.
Den diskade men disken blev ej ren, köpte Finish diskmaskinrengöring. Efter det felkod och pump gick konstant. Är nu en mindre läckage i maskinen.

Den diskar rent nu men kopplat bort skyddet och bottenplattan och har en stor bägare under dit det kommer en liten mängd vatten.

Vet att det ej världens bästa lösning men har inte börjat läcka mer på 2 år.

Just saying att man kan nog förstöra maskinen om man inte tar bort det värsta fetten i alla fall.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Behövs inget fett för att smörja delarna i en diskmaskin.

Man kan jämföra diskarmarna med en snurrande vattenspridare för gräsmattan, den smörjs och kyls av vattnet.
Pumpen kan man jämföra med impellern på en båtmotor, den smörjs på samma sätt.

Fett teorin är bara en skröna.
Ja, fett teorin är en skröna, en så kallad vandringssägen av seglivat slag. Jag borde kanske tipsa en etnolog, som kan forska kulturvetenskapligt på fenomenet.
Själv trodde nästan på det ett tag, men det har gått över nu. Det känns befriande.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Läste att det är viktigt med längre program som diskar/sköljer med både kallt och varmt vatten för att få bort alla matrester. Hade nåt att göra med vissa proteiner som tydligen geggae fast vid enbart höga temperaturer.
kör med varmvatten direkt in i maskinen. Funkar bra men funderar på att koppla om den till kallvatten för att spara nån kWh.
 
kisumisu
S Stingray468 skrev:
kör med varmvatten direkt in i maskinen. Funkar bra men funderar på att koppla om den till kallvatten för att spara nån kWh.
Ironiskt nog tipsade man i början av 90 talet koppla in diskmaskinen till varmvatten just för att spara energi :crysmile:

Jag har dock alltid haft min till kallvatten, står tom i bruksanvisningen att den måste anslutas till kallt.

Mina föräldrar har dock anslutet till varmt. Det jag uppkevt att deras maskin diskar snabbare. Sen om det beror på det eller att det är annan maskin låter jag vara osagt.

Rent energimässigt spelar det nog ingen roll heller då varmvatten oavsett kostar.
Enda man möjligtvis sparar om man bor i hyreshus där varmvatten ingår eller om man har en vedpanna eller liknande! Så man slipper värma vattnet med elräkningen ;)
 
På äldre diskmaskiner brukade det anges att det var valfritt om den skulle anslutas till kallvatten eller varmvatten. De maskinerna diskar fortare när de är anslutna till varmvatten. Diskmaskinen gör av med mindre energi om den ansluts till varmvatten. Men varmvattenberedaren gör av med mer energi. Resultatet blir att totalen ökar eftersom den kallvattenanslutna maskinen inte sköljer i varmt vatten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A Avemo skrev:
På äldre diskmaskiner brukade det anges att det var valfritt om den skulle anslutas till kallvatten eller varmvatten. De maskinerna diskar fortare när de är anslutna till varmvatten. Diskmaskinen gör av med mindre energi om den ansluts till varmvatten. Men varmvattenberedaren gör av med mer energi. Resultatet blir att totalen ökar eftersom den kallvattenanslutna maskinen inte sköljer i varmt vatten.
Låter vettigt. Dock mysko att man hävdade det går åt mindre el eller tog maskinerna i sig mycket el och värma upp?

Mina föräldrar har just en gammal maskin som fungerar än idag. Dom sköljer nästan diskar ur disken. Vilket även jag ifrågasatt och gjorde rebell hemma när jag flyttade till egen villa :crysmile:

Nu kan jag väl inte säga om Miele gick sönder pga det eller om dagens vitvaror inklusive Miele är skit :thinking:Min maskin är som sagt ansluten i kallvatten som den ska.

De gamla maskinerna var väl bättre, mina föräldrars maskin diskar på 40minuter. Min maskin 2h och 30min, på intensiv som jag mest kör. De kortaste är väl på 40 men det är någon snabb och blir ej rent.
Självklart går det ju i för sig inte jämföra hade man fördiskat så hade det ju säkert blivit rent.

Men det jag reagerar rent energisynpunkt är att varför går inte torkprogrammet inte stänga av i nyare maskiner. Den är onödig om man låter maskinen diska öppnar luckan och låter disken torka av sig själv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.