Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
S STB skrev:
Bichonen, jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller med helt. Vi sköljer inte överdrivet mycket, men ser till att allt är hyfsat rent.

Vi har dessutom kopplat diskmaskinen till varmvattnet. Eftersom vi har värmepump så går det på ett ut energimässigt. Vi räknar med att huvuddiskningen med direktverkande el konsumerar ungefär lika mycket som det kostar att värma allt sköljvatten också med värmepumpen.
Temperaturen på varmvattnet är ju inte så hög så att de vanligaste proteinerna koagulerar. Sköljning i varmvatten är förmodligen lite effektivare och så torkar nog disken lite lättare. Vår diskmaskin har en speciell inställning som används när den kopplas till varmvattnet. Jag tror att den egentligen bara hoppar över värmeväxlaren.

Det enda vi har problem med är att det gärna bildas en kalkhinna i maskinen. Därför har vi nyligen börjat använda ättika som sköljmedel. Det verkar fungera bra och beläggningarna är nästan borta nu. Lustigt nog står ättika som alternativ till sköljmedel i instruktionsboken, men tyvärr inte vilken koncentration som rekommenderas.
Nej jag sköljer ju inte heller överdrivet mycket, bara så att det värsta kommer bort.
När det gäller ättika som sköljmedel så har jag sökt och inte hittat något om dosering men det ska gå bra att ha det i sköljmedelsfacket.
Testa med 12% ättikssprit blandat med hälften vatten och funkar inte det så minska ner på vattnet och kanske till slut bara ättikssprit. Men den svagare, 12%.
Edit: Hittade doseringen nu i en bruksanvisning för en Miele diskmaskin.
"Som alternativ till spolglans kan du använda
– matättika med högst 5 % syrahalt
Använd inte ättika med högre syrahalt (exempelvis 25-procentig ättikssprit).
Diskmaskinen kan ta skada."
 
Redigerat:
S scim skrev:
Vår är inne på sjätte året, och tillverkaren rekommenderar dessutom att man inte sköljer disken innan så att den skulle ta stryk av av lite matrester får du nog backa upp bättre.
Dög det inte att läsa länken och citatet jag la med i mitt inlägg?
"Ladda inte diskmaskinen förrän du spolat bort den värsta smutsen från tallrikar och dylikt. Tanken med en diskmaskin är inte att den ska sköta avfallshantering. Alltför mycket matrester har en negativ inverkan och bidrar både till stopp och dålig lukt."
https://villalivet.se/om-kok/att-rengora-diskmaskinen/
 
B byggarätt skrev:
Hygien är inte att skölja för fettet åker ut i samma avlopp som från maskinen och fastnar i köksavloppet!
Miljövänligt inte heller för vattenmängden till rening ökar
Möjligtvis så slipper du unken lukt?
VARFÖR HANDDISKAR DU INTE OCH LÅTER DISKEN FÖRVARAS O TORKAS I MASKINEN?
Då slipper du slita på din diskmaskin?
Hur läste du mitt inlägg? :thinking:
Fett torkar jag av med papper för jag vill inte ha någon fettpropp i mitt avlopp och jag har eget avlopp och inte kommunalt så jag får betala själv om det blir krångel med det.

Det du har skrivit med STORA BOKSTÄVER är ju bara löjligt för det handlar inte om att jag inte vill slita på maskinen.
Jag har inte så mycket disk så den går bara 2-3 gånger i veckan och då blir det lukt och maten hinner torka fast rejält.
Sen tycker jag att det är ohygieniskt att diska med en massa matrester kvar med moderna snåla diskmaskiner som använder lite vatten.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Hur läste du mitt inlägg? :thinking:
Fett torkar jag av med papper för jag vill inte ha någon fettpropp i mitt avlopp och jag har eget avlopp och inte kommunalt så jag får betala själv om det blir krångel med det.

Det du har skrivit med STORA BOKSTÄVER är ju bara löjligt för det handlar inte om att jag inte vill slita på maskinen.
Jag har inte så mycket disk så den går bara 2-3 gånger i veckan och då blir det lukt och maten hinner torka fast rejält.
Sen tycker jag att det är ohygieniskt att diska med en massa matrester kvar med moderna snåla diskmaskiner som använder lite vatten.
Inte för att jag vet säkert, men det verkar som att "de" vill mena att det är mer hygieniskt att inte skölja - enzymerna som lever på organiskt material, jobbar bättre om det finns "mat" för dem att arbete på....

Sen fasttorkade rester / färsk mat får man väga in...
 
Ställen alltid disken i hon eller i en balja och fyller med vatten och lite (ett par droppar) handdiskmedel. Då kan det stå några dagar tills man har tillräckligt med disk för att fylla diskmaskinen. Är det bara enklare saker som en skål med flingor räcker det att spola av med vatten och ställa i diskstället så man m använda skålen eller tallriken igen.

Gäller att förbereda sig för den kommande apokalypsen då el blir en lyxvara man bara har mitt på dagen när solen skiner och det man har i batteriet får sparas till belysning så man kan läsa.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
C
L larka742 skrev:
Inte för att jag vet säkert, men det verkar som att "de" vill mena att det är mer hygieniskt att inte skölja - enzymerna som lever på organiskt material, jobbar bättre om det finns "mat" för dem att arbete på....
Enzymer är inte organismer med ämnesomsättning som "lever" på någonting utan katalysatorer bestående av proteiner. Vi har redan fått en (mer trovärdig) kemisk förklaring till att inte skölja:

Cruzze Cruzze skrev:
Om det är fett kvar på tallriken så hjälper det bara till att förstärka diskmedlets effekt då de basiska komponenterna hydrolyserar fettet till glycerol och fettsyror. Syrorna fungerar sedan som tensider som hjälper till att få annan smuts "i lösning".
Så har man sköljt disken ordentligt borde man få denna verkan utan att det blir "äckligt" om man häller lite matolja över disken innan man kör igång.
 
B Bichonen skrev:
Hur läste du mitt inlägg? :thinking:
Fett torkar jag av med papper för jag vill inte ha någon fettpropp i mitt avlopp och jag har eget avlopp och inte kommunalt så jag får betala själv om det blir krångel med det.

Det du har skrivit med STORA BOKSTÄVER är ju bara löjligt för det handlar inte om att jag inte vill slita på maskinen.
Jag har inte så mycket disk så den går bara 2-3 gånger i veckan och då blir det lukt och maten hinner torka fast rejält.
Sen tycker jag att det är ohygieniskt att diska med en massa matrester kvar med moderna snåla diskmaskiner som använder lite vatten.
Bra där med att avlägsna tjocka lager av fett och rester innan de kommer i avloppet!
I övrigt bör diskmaskin utan skölj användas!
 
Diskmaskin utan skölj?
 
B Bichonen skrev:
Dög det inte att läsa länken och citatet jag la med i mitt inlägg?
Nej, random internetlänk duger inte. Dessutom behöver man ju inte skölja för att ta bort stora matrester, de skrapar man ju av med en gaffel ner i komposten, det kräver 0 ml vatten och inget hamnar i avloppet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sköljer självklart!
Litet hushåll så diskmaskinen går kanske en eller två gånger i veckan. Tro mig - inte ens med de dyraste diskmedlen får vi rent annars. Dessutom har vi fått köpa tillräckligt många nya diskmaskiner efter att de gamla kleggat igen.
Enzymargumentet må vara sant men merparten av diskningen hanterar av värme och fettlösning. Fettet hamnar i rören som går runt hela maskinen och tar med sig smutsen.
Kör man ett 70-gradersprogram varje dag så lär man inte få sådana problem men för mig är det inget alternativ att inte skölja.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
S
M Mjukis skrev:
Nu är jag inget proffs på diskmaskiner, dock rörmokare, och det är väldigt få maskiner som skall kopplas på varmvattnet. Äggviteämnen fastnar gärna om det sköljs med varmvatten.
Maskinerna kanske spolar med gammalt kallt vatten först iof?
Som jag nämnde har min maskin en inställning som man skall använda när den är kopplad till varmvatten så det är uppenbarligen någon konstruktör som tänkt på möjligheten.
Min huvudsakliga anledning var dock att vi ansåg att kökskranen var felkonstruerad så att blandaren gav kallvatten i positionen där vi tyckte det skulle vara varmt. Enklaste sättet var att byta plats på inkommande rör och då fick diskmaskinen varmvatten.

Jag är inte säker på vilka äggviteämnen som fastnar i så låga temperaturer som varmvatten från en bergvärmepump har. Försök koka ett ägg i 50C.... Dock finns det andra proteiner som börjar koagulera vid lägre temperaturer än äggvitans 60 - 65C.
 
Att koppla maskinen till varmvatten måste vara vansinnigt.
En del smuts, mjölk äggviteämnen mm löser sig bäst i kallt vatten. Andra typer som fett i varmvatten.
Då borde det vara en fördel att låta maskinen värma vattnet själv och utnyttja hela temperaturintervallet.
 
A
B Bichonen skrev:
Nej jag sköljer ju inte heller överdrivet mycket, bara så att det värsta kommer bort.
När det gäller ättika som sköljmedel så har jag sökt och inte hittat något om dosering men det ska gå bra att ha det i sköljmedelsfacket.
Testa med 12% ättikssprit blandat med hälften vatten och funkar inte det så minska ner på vattnet och kanske till slut bara ättikssprit. Men den svagare, 12%.
Edit: Hittade doseringen nu i en bruksanvisning för en Miele diskmaskin.
"Som alternativ till spolglans kan du använda
– matättika med högst 5 % syrahalt
Använd inte ättika med högre syrahalt (exempelvis 25-procentig ättikssprit).
Diskmaskinen kan ta skada."
Jag använder 24%ig ättika sedan 10 år så då klarar jag mig ifrån mieles gräns!
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Ställen alltid disken i hon eller i en balja och fyller med vatten och lite (ett par droppar) handdiskmedel. Då kan det stå några dagar tills man har tillräckligt med disk för att fylla diskmaskinen. Är det bara enklare saker som en skål med flingor räcker det att spola av med vatten och ställa i diskstället så man m använda skålen eller tallriken igen.

Gäller att förbereda sig för den kommande apokalypsen då el blir en lyxvara man bara har mitt på dagen när solen skiner och det man har i batteriet får sparas till belysning så man kan läsa.
Efter att hunden har diskat så är det rent nog att sätta in i skåpet igen, så slipper det att stå framme
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Sköljer inte disken hemma, men på jobbet sköljer vi eftersom vi inte diskar varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.