Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
Är det klumpar med mat/ torkade matklumpar sköljer/borstar jag av det 1-2 sekunder/tallrik, maskinen körs 1-3ggr/vecka. 19år gammal Electrolux med 65° program. Har aldrig behövt rengöra silen, men kollar till silen varannan gång jag fyller på salt kanske. Aldrig luktat från min maskin.

Varför jag rengör vissa tallrikar/kastruller innan är för att slippa kolla disken efteråt, kan va en gammal vana från förr, men nog har jag stött på skitig disk hos folk som fyller maskinen till max med matrester på tallrikarna
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det hävdas om man googlar att diskmedlet suger fast på enzymerna i maten och jobbar bättre.
Verkar faktiskt så...
http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=48

"Det är idag, 1998, drygt 10 år sedan man inom tvättmedelsindustrin började utnyttja enzymernas goda förmåga att bryta ner organiska substanser, dvs smuts. "

Just denna är om tvättmedel, men det är samma enzymer i diskmedel.
 
Givetvis sköljer jag inte disken innan den diskas i maskinen. Matrester skrapas av men inget mer och följer ett par riskorn med är inte det hela världen heller.

Det finns dock ett undantag, vår treåring, som är väldigt petig med mat, konsumerar många smoothies (yoghurt, banan och hallon) i glasflaska, dessa sköljs ur men det beror mer på att flaskans öppning är smalare än resten av flaskan och att den därför är lite svår för maskinen.

Kör vanligen Eco-programmet, ibland med Turbo-tillägg för att korta tiden lite. Då och då blir det även Mieles suveräna snabbprogram QuickPowerwash som diskar och torkar riktigt bra på knappt 60 minuter.
 
Sköljer det mesta, är inte nöjd med resultatet från de diskmaskiner jag haft. Skitiga former, kastruller, barnens gröttalrikar diskar jag för hand. Jag kan inte förstå hur diskmaskinen som är en gammal uppfinning kan behöva hålla på i flera timmar för att få vissa saker rena. Då lägger jag hellre tre minuter på att göra det själv med bättre resultat. Tre minuter bort från nått onödigt fipplande med smartfånen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Peta bort större matrester och stoppa in den i maskinen.
Min kompis morsa hade problem under garantitiden på hennes nya diskmaskin, tror det var en Cylinda.
Cylindas servicetekniker kom på plats och gjorde en felsökning och ställde snabbt frågan om hon sköljde disken vilket hon gjorde, han sade att hon skulle sluta upp med det för att fettet ifrån matresterna skall fungera som smörjmedel för diverse rörliga delar och packningar.
 
S Salless skrev:
Peta bort större matrester och stoppa in den i maskinen.
Min kompis morsa hade problem under garantitiden på hennes nya diskmaskin, tror det var en Cylinda.
Cylindas servicetekniker kom på plats och gjorde en felsökning och ställde snabbt frågan om hon sköljde disken vilket hon gjorde, han sade att hon skulle sluta upp med det för att fettet ifrån matresterna skall fungera som smörjmedel för diverse rörliga delar och packningar.
Det mesta fettet försvinner inte av att man sköljer det (så länge man sköljer med kallvatten). Klart det var enklare för gubben från Cylinda att påstå nått sånt än att erkänna att man säljer undermåliga produkter som de flesta vitvaror är idag.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ni som diskar en gång i veckan, hur klarar ni er på detta, menar laga frukost varje dag, middag, luncher på helgerna osv. Vi är 2 i hushållet, kör med dubbla diskmaskiner och dessa går i stort sätt varannan dag i omlopp. Helger med vänner över är det inget ovanligt att man kör kanske 2-3 maskiner på en och samma dag.Vi diskar nästan inget för hand bör tilläggas och nej vi fördiskar inget förrutom smoothieglas som annars inte blir rena.
 
R Richard Bygg skrev:
Jag har hört detta också men rent spontant så låter det ju konstigt. HUR kan mer skit in i maskinen ge bättre resultat? Är det någon som vill våga sig på att förklara detta för min svaga hjärna...=O)
Den kemiska aspekten av att lämna matrester kvar har redan berörts. En annan aspekt kan vara att det mycket smutsiga vattnet som spolas runt i maskinen kan ha en abrasiv (nötande) effekt. Någon form av våtblästring. Flera har nämnt kaffesumpens goda inverkan på diskresultatet. Då kaffesumpkornen med hög fart träffar diskgodset kan man tänka sig att varje kaffekorn är en liten skrapa som gör rent. Även andra fasta matrester i hög koncentration, vilket det blir om man inte sköljer av före diskning, bidrar nog med att slita bort sådant som fastnat. En nisch för diskmedelstillverkare skulle kunna vara att sälja maskindiskmedel med någon form av abrasiv tillsats (kanske finns redan). Rengöringskrämer för hårt smutsade händer innehåller något sandliknande ämne som river bra. En tillsats i maskindiskmedel får inte riva sönder ytorna på diskgodset eller diskmaskinen. Jag har blivit nyfiken på kaffesumpens inverkan som kanske skulle undersökas lite noggrannare.
 
Detta med att våtblästra disken tror jag går att kombinera med min idé om att bygga in en avfallskvarn i diskmaskinen. Disken blästras ren med nermalda matrester. Inget diskmedel behövs och det minskar mängden avfallstransporter. Fast det kanske finns för starka ekonomiska intressen i att sälja diskmedel för att det skall kunna slå igenom. Ett annat problem skulle vara alla som ändå sköljer av disken och skrapar bort matresterna. Finns det inget att blästra disken med blir den inte ren.
 
Och vad skulle ta bort fettet?
 
Var nu inte så negativ. Det är visioner som driver utvecklingen framåt. Se möjligheterna före problemen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R rickard_ch skrev:
Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?
Nej. Skrapar av stora matrester om de inte är lämpliga för hundarna. Annars är hundarna min fördisk Det går ju bara åt ännu mer vatten om man ska stå och diska disken före. Då behöver man ingen diskmaskin utan då kan man lika gärna diska med en diskomatik diskborste!
 
T TVRS skrev:
Efter ett långdraget problem med en rejäl fettpropp på ett ställe i avloppsstammen i huset så torkas numera alla flottiga tallrikar av med papper innan diskning, oavsett handdisk eller maskindisk. Förutom det, ingen sköljning nej.
Har ni smala rör? Maskindiskmedlet brukar annars lösa fett.
 
R rickard_ch skrev:
Vi kör alltid 65-70 graders programmet. Sköljer nästan aldrig disken men självklart får man tömma filtret / silen regelbundet

ni som inte sköljer, kör ni också det? Eller är det någon som kör ekoprogrammet (typ 50 grader)
Högsta värmen ca 70 grader och normalprogram.
 
S
Vi sköljer. Och kör ett varmare program. Körs ekoProgram luktar det illa i maskinen efter ett tag. Kaffemuggar och dricksglas återanvänds innan disk! Ett glas man druckit vatten i en gång behöver inte diskas. Olika färg på kaffemuggarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.