Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

  • Antal röster
    2 224
Jag/vi diskar i maskinen 1 - 3 ggr dag, då kör vi ALLT grytor, ugnsformar. Dock inte stekpannor och aluminiumkärl.
Det som är lämpligt skrapar vi ned i komposten, annars inget. Jag gör ren filtret varann månad cirka. Kör rengöring med 1-2 tsk citronsyra i tom maskin max temp 1-2 ggr år.
 
Skrapar rent med diskborsten, eller torkar bort fettet med papper. Aldrig sköljt
 
R rickard_ch skrev:
Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?
Den diskussionen har jag också haft hemma tills att diskmaskinen gick sönder och jag fick plocka isär den för att försöka hitta felet. Då visade det sig att partiklar hade täppt till vissa kanaler i värmeväxlaren. Den kostade ca. 1800 kr som reservdel. Efter det fungerar diskmaskinen perfekt igen och jag sköljer alltid av disken numera.
 
M Mjukis skrev:
Använder man tabletter och snabbprogram så skall tabletten läggas i botten på maskinen, inte i för avsett fack. Då löses den upp snabbare.
Jag kör alltid det varma programmet (65 grader tror jag) efter råd av vår reparatör.
(Skriver ”vår” eftersom han varit och lagat alla våra vitvaror typ två gånger)
Skrapar av tallrikar och är noga med ris då de gärna sätter igen de små hålen i armarna.
Då löses ju tvättmedlet upp i första programsteget innan det blivit uppvärmt osv, och maskinen, iaf vår, spolar ju ut vattnet minst en gång innan den tar in nytt och börjar värma, och man hör ju sedan när luckan öppnas och tabletten trillar ner inne i maskinen... Tror inte man bör ändra på detta om man vill ha ren disk...
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men ni som inte sköljer - blir inte maskinen äcklig? Och filter etc igensatta????
Nej, maskinen rengör sig själv. Jag brukar kolla filtren 1-2 ggr per år, men det finns aldrig mycket där. Ibland en tandpetare, en liten sten eller litet äggskal. Vi sköljer aldrig av. Skrapar bara bort det värsta. Diskar oftast med ECO- programmet och ibland med 50-70 grader. Vet inte om det gör så stor skillnad, maskinen anpassar ändå programmet själv efter behovet. Använder aldrig tabletter utan bara vanligt pulver. Ger bäst resultat och lägst pris! Maskinen är en BOSCH.
 
Redigerat:
Sköljer inte heller, men självklart tar vi bort allt som kan fastna i maskinen innan vi ställer in disken.

Kör också nästan allt, långpannor
, kastruller mm. Enda undantag är gjutjärnspanna och våffeljärn (har inte hittat något våffeljärn där man kan skilja de elektriska delarna från de som blir smutsigt)

sköljer man för noggrant får diskmaskinen ingen naturlig smörjning av rörliga delar från fettrester.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nej egentligen inte, men min diskmaskin är halvtrasig. Övre korgen fungerar i princip inte så där sköljer jag ibland rentav diskar bort böset innan jag ställer där. Duger egentligen bara till glas men man använder ju inte så mycket glas. ;)

Nedre korgen däremot är jag lat, jag ställer in som de är... På sin höjd skrapar jag bort om det är mycket av stora bitar kvar.
 
Självklart sköljs disken innan den diskas för hand, här är diskmaskin no no. Här sätts klimat och miljö i första rummet och ni som inte gör det borde skämmas!
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
En vitvarureparatör sa en gång till mig, skölja disken behövs inte. Diskmaskinen äter upp allt som lämnas kvar på tallriken, allt från spagetti till kycklingben.
Den som vet hur en diskmaskin fungerar vet bättre
 
tompas11 tompas11 skrev:
Självklart sköljs disken innan den diskas för hand, här är diskmaskin no no. Här sätts klimat och miljö i första rummet och ni som inte gör det borde skämmas!
Av vilken anledning skulle det vara bättre för klimatet att diska för hand?
En dialekt av laestadianism, om du frågar mig.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
R Richard Bygg skrev:
Jag har hört detta också men rent spontant så låter det ju konstigt. HUR kan mer skit in i maskinen ge bättre resultat? Är det någon som vill våga sig på att förklara detta för min svaga hjärna...=O)
Läs tråden, det finns enkelt förklarat i ett par tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har en diskmaskin som var gammal redan vid milennieskiftet :D
Jag låter alltid fördiska, då jag har en hyfsat ny kombinerad fördiskare och avfallskvarn som gör att näst intill ingenting hamnar i någon kompostpåse.
Disken blir så ren redan efter fördiskning att det nästan skulle gå ställa upp den i skåpen direkt :surprised:

Fördiskar/kompostkvarnen är min bästa pojkvän (Jim) med fyra tassar och fodrar förvisso dagliga promenader:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
tarevarg och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det var väl länge sedan det blev klarlagt att maskindisk förbrukar mindre av både vatten och energi jämfört med handdisk. Alltså är det olämpligt ur miljösynpunkt att handdiska. En snabb googling ger många träffar t.ex:
[länk]
Maskindisk gör av med både mer energi, vatten och belastar miljön väsentligt mer än handdisk och detta oavsett vad din snabba Googling visar. Precis som handtvätt gör av med mindre energi än maskintvätt. Allt beror förstås på hur man handdiskar och handtvättar.
 
T tarevarg skrev:
Havregryn t.ex. blir inte diskad i vår 65 graders program, när den är påtorkad i en skål. Men min följdfråga är, vem sköljer disk EFTER diskmaskin? Jag tycker inte alls om smaken på vattnet när man inte sköljer ett glas efter diskmaskinen. Det smakar otäckt. Är det diskmaskinen är fel på eller på mig?
A Avemo skrev:
Var har du hittat denna information? Givetvis skall man inte slösa med rent vatten. Men det här stämmer inte med vad jag trodde. Min uppfattning om reningsverken är att de fungerar normalt så länge de inte får mer vatten än de konstruerats för. Detta med onormala vattenmängder uppstår exempelvis vid kraftiga regn då det på många ställen är dagvatten anslutet till avloppet.
Det bygger på kemi att ju mer utspädd förorening som når reningsverket desto mindre av föroreningen kan du avlägsna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.