E elmont skrev:
Jag tycker att du ska fråga en elektriker om pris nu när du känner dig lite osäker. För om du inte vill/kan/törs göra en korrekt installation så bör du veta att en installation med hjälp av skarvkablar är ett betydligt sämre alternativ inte minst säkerhetsmässigt.
Trots all hjälp här så kan jag som sagt väldigt lite om el så det lutar åt att försöka hitta en elektriker som vill ta på sig ett så litet jobb.

Ni hade nog alla klarat av detta själva men min osäkerhet säger mig att jag borde lämna över detta till någon som vet vad han gör :crysmile:
 
N1XV 3g1.5 eller N1XV 3g2;5 den första räcker till.
Och gräv ett dike själv där du kan lägga ner ett kabelskyddsrör så slipper elektrikern gräva och du sparar några hundralappar, men först av allt prata med den som du tänker anlita och kom överens.
OCH klokt val att leja bort om man är lite osäker (y)
 
  • Gilla
MonOnkel och 1 till
  • Laddar…
F fritszol skrev:
Sant, men ytterhöljet kan fortfarande bli strömförande vid elfel.
Ja,då är det ju bra med en fungerande jordfelsbrytare.
En JFB mäter in o utgående ström.
Vid skillnad på strömmarna bryter den strömmen.
Om du har jordade vu eller ej bryr den sig inte om.
 
Varför ett 24V system?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Varför ett 24V system?
Varför inte? (Seriös fråga)
 
C CM1234 skrev:
Varför inte? (Seriös fråga)
Det går säkert men man har normalt 230V hemma så därför undrar jag varför inte använda det?

Edit: nu fattar jag, du har redan köpt ett system. Trodde du skulle köpa.
 
Redigerat:
F fritszol skrev:
Sant, men ytterhöljet kan fortfarande bli strömförande vid elfel.
Nej, den är dubbelisolerad. Därför behöver den inte vara skyddsjordad. Du får ursäkta, men du verkar inte riktigt veta vad du pratar om.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det går säkert men man har normalt 230V hemma så därför undrar jag varför inte använda det?
Det här var det enda elementet jag hittade som är godkänt för hundkojor. Kan som sagt inget om el, men kan tillverkaren har gjort så för säkerhetens skull?
 
Vid dylika tillämpningar hos djur vill man inte använda 230 V utan det är klenspänning som gäller. Alla liknande system, t.ex uppvärmning av vattenkar är så. Har inte kollat, men det kan framgå av en produktstandard.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Sätt trafon inne i hundkojan. Bygg en liten trälåda med ventilationshål i så att jycken inte kommer åt att gnaga sönder kablarna.
 
M mlkjhr skrev:
Sätt trafon inne i hundkojan. Bygg en liten trälåda med ventilationshål i så att jycken inte kommer åt att gnaga sönder kablarna.
Också funderat på det, kanske placera den högt upp vid taket som gör det lite svårare för dom att pilla på den :D
 
C CM1234 skrev:
Också funderat på det, kanske placera den högt upp vid taket som gör det lite svårare för dom att pilla på den :D
Hade jag varit du hade jag gjort det ännu enklare; köpt en sådan här https://www.rusta.com/se/forvaringslada-med-lock-smartstore-p956014600801.aspx i lämplig storlek, borra hål i sidorna för sladdarna och skruva upp den på hundkojans vägg rakt igenom plasten bara. :) Billigt, vädertätt och du kan enkelt ta av locket om du behöver pilla med den.
 
  • Gilla
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Hade jag varit du hade jag gjort det ännu enklare; köpt en sådan här [länk] i lämplig storlek, borra hål i sidorna för sladdarna och skruva upp den på hundkojans vägg rakt igenom plasten bara. :) Billigt, vädertätt och du kan enkelt ta av locket om du behöver pilla med den.
Borra ett dräneringshål i botten också. Vid vädersvängningar kan annars lådan fyllas på med vatten sakta med säkert. Min robotklippare drunknade på det sättet...
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Borra ett dräneringshål i botten också. Vid vädersvängningar kan annars lådan fyllas på med vatten sakta med säkert. Min robotklippare drunknade på det sättet...
Ja det har du rätt i!
 
F
I Thailand tar dom en gammal plastdunk i lagom storlek, skär av toppen, vänder upp och ner på den. Sen har man ett väderbeständigt skydd
 
  • Haha
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.