Mikael_L
För mig är det helt OK att tonen mot kunder är hård i hantverkarnas egna forum.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är faktiskt ingen större skillnad. Det är väldigt många, särskilt män, som försöker tala om för oss hur det fungerar. Men de brukar ge sig när jag informerar dem om att jag hållit på med IT långt innan de var födda...
Okej, men tycker du inte de personerna är idioter då? ;) (Obs, skämt)
 
Den där podden var riktigt rolig, jag funderade flertal gånger på om jag kunde uppfattas på det viset som illustrerades i flera av fallen ;-).
Gillar deras vinkel med tips till hantverkaren för att få samarbetet bättre, och allt slutar med att vederbörande borde besöka Beijer.

Jag skulle gärna vilja bidra till uppföljaren "att handla av idioter" eller "att lita och anförtro sig åt idioter".
Där skulle jag kunna dra precis samma sak, fast precis tvärtom. En del smickrande historier, andra inte :)
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Att använda skällsord i en debatt är det lägsta formen av argument... Eller som Beijer utrycker på sin pressrelease sig att man vill starta en debatt genom att direkt angripa slutkunden och kalla hen för idiot.

Byggbranschens syn på service och kvalitet är ju som sagt undermålig och det är ju fascinerande hur man resonerar.

Artikeln ifrån byggvärlden.se talar ju sitt tydliga språk:

Projektledaren: Vill vara en i gänget och håller små föreläsningar om vikten av att arbetet hela tiden går framåt, men skulle aldrig hugga i själv.
Så hanterar du projektledaren: Gör honom lugn med det han blir lugn av: Appar och projektsystem. Tänk också på att tidsplanen är viktig och lägg därför alltid på 10 % i arbetstid när du estimerar jobbet.


Ok, så hantverkaren skall lägga alltid på 10% i arbetstid för att hålla den utlovade tidsplanen?! Här synliggör man med andra ord ett av problemen ganska tydlig att man räknar att inte bli klar på utsatt tid för att man har förmodligen räknat med ett lägre pris från början för att vinna kunden...

Ett annat exempel:

Pedanten: Har gjort den omöjliga beställningen: Renovera och ha superstädat samtidigt.
Så hanterar du pedanten: Förklara att du också har speciella städrutiner och att din dammsugare är bättre när det kommer till byggdamm. Har du tur kommer pedanten att respektera inte bara din maskin utan även dig.


Det handlar inte endast om städrutinerna men även om förberedelserna man gör och maskiner man använder för att skippa all damm osv..Med andra ord om det finns lösningar och system för att minimera damm på bygget antigen så inkluderar man det i sitt pris eller så lämnar man kostnadsförslag till kund för att ta ställning till. Igen kommunikation

https://www.byggvarlden.se/har-du-byggt-at-en-idiot-155901/nyhet.html

Jag skall även tillägga att jag är precis färdig med en stor renovering och mycket nöjd med entrepenören vi anlitade!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Du är väl nöjd med hantverkaren? Byggherren är du själv. ;)
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Mikael_L
Men endast om man låter uppföra ett hus (eller tillbyggnad) annars är man .. typ ingenting ...

Tja, eller beställare och snart fattigare ... :)

Vid en renovering finns det åtminstone ingen byggherre alls, däremot kan man kalla någon för byggare.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du är väl nöjd med hantverkaren? Byggherren är du själv. ;)

Tack korrigerat!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Projektledaren: Vill vara en i gänget och håller små föreläsningar om vikten av att arbetet hela tiden går framåt, men skulle aldrig hugga i själv.
Så hanterar du projektledaren: Gör honom lugn med det han blir lugn av: Appar och projektsystem. Tänk också på att tidsplanen är viktig och lägg därför alltid på 10 % i arbetstid när du estimerar jobbet.


Ok, så hantverkaren skall lägga alltid på 10% i arbetstid för att hålla den utlovade tidsplanen?! Här synliggör man med andra ord ett av problemen ganska tydlig att man räknar att inte bli klar på utsatt tid för att man har förmodligen räknat med ett lägre pris från början för att vinna kunden...
Fast det står ju att de ska lägga på 10% när de estimerar jobbet, det är väl jättebra att man inte lämnar glädjekalkyler utan är realistisk? Jag jobbar inte inom bygg, men däremot i projekt (fordonsindustrin), och när jag jobbar med "mina" leverantörer blir jag mycket gladare om de ger mig en tidplan som de kan hålla, även om det inte var den vi hade hoppats på, istället för att bara försöka lova oss allt och lite till och sedan vara konstant försenade pga något litet misstag eller en missad detalj. Så att lägga på 10% gör man ju just för att hålla den utlovade tidsplanen.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Fast det står ju att de ska lägga på 10% när de estimerar jobbet, det är väl jättebra att man inte lämnar glädjekalkyler utan är realistisk? Jag jobbar inte inom bygg, men däremot i projekt (fordonsindustrin), och när jag jobbar med "mina" leverantörer blir jag mycket gladare om de ger mig en tidplan som de kan hålla, även om det inte var den vi hade hoppats på, istället för att bara försöka lova oss allt och lite till och sedan vara konstant försenade pga något litet misstag eller en missad detalj. Så att lägga på 10% gör man ju just för att hålla den utlovade tidsplanen.

Håller fullständigt med dig! Men då använder man inte en tittel på en bok, kampanj osv där man syftar på en slutkund som Idiot när man själv har problem och utmaningar i sin egna bransch.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
Håller fullständigt med dig! Men då använder man inte en tittel på en bok, kampanj osv där man syftar på en slutkund som Idiot när man själv har problem och utmaningar i sin egna bransch.
Så är det väl, men frågan är om det inte är lättare att få hantverkarna att lyssna på den jargongen och kanske då kunna ta till sig några tips, än om man håller en mästrande ton mot dem för att försöka få dem att ändra sig? Jag säger personligen varken bu eller bä om den här kampanjen, handlar ändå inte på Beijer då de är alldeles för dyra, och min kille som är hantverkare säger samma sak (finns mycket bättre och billigare återförsäljare för de med ett företagskonto), men jag tycker det känns som att vissa här (medvetet eller omedvetet) missuppfattar formuleringen pga sina egna fördomar mot hantverkare. Det är lite synd, för det kan nog finnas något att vinna på att försöka sätta sig själv i andras skor ibland, och se att det ju faktiskt är människor i snickarbyxorna också. På så sätt hade ju kampanjen kunnat vara väldigt bra.
Sedan är väl frågan om inte Beijer borde ha insett hur detta ordvalet kan uppfattas, oavsett intention, men de kanske inte brydde sig? Jag tar själv inte illa upp utav den, som sagt, men jag kan tycka det är lite väl obetänksamt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det som Beijers reklamavdelning totalt har missat med denna kampanj är att i dagens samhälle har folk inte tid att fördjupa sig. De flesta ser bara något flasha förbi i "flödet", läser någon rubrik eller hör något som en bekant berättar. Så den gamla devisen att all reklam är bra reklam tror jag inte alltid gäller längre. Bilden vanligt folk får av denna kampanj kommer vara att Beijer tycker att privatkunder är idioter och det är synd om hantverkarna. Beijer ställer sig på hantverkarnas sida och ska hjälpa dem att "hantera idioterna". Detta är bilden folk kommer få, och som det kommer snackas om runt fikaborden.

Sen kan Beijer be folk att läsa en bok eller lyssna på någon pod för att de ska förstå det verkliga budskapet hur mycket de vill...vem har tid, ork och lust att göra det?

Jag har inte läst boken och inte lyssnat på podden, och jag tänker inte göra det heller. Varför ska jag behöva lägga en massa energi på att fördjupa mig för att förstå det verkliga budskapet i någon märklig reklamkampanj för ett företag? Speciellt när första budskapet utmålar mig som idiot.

För att reklam ska vara effektiv måste den skapa köpsug omedelbart utan ansträngning för målgruppen, köparen ska känna att den är viktig för företaget. "Du är det viktigaste vi har, därför får du nu det här erbjudandet! Blir du dessutom lojalitetskund så kommer du få ännu fler och bättre erbjudanden i framtiden".

Personligen har jag aldrig tyckt om Beijer, då jag har samma negativa erfarenheter av att handla där som andra beskrivit i tråden, och efter det här ska det väldigt mycket till att jag åker dit framöver.

Ytterligare en mycket märklig sak i det här är att som medlem i Villaägarnas så har man 10% rabatt hos Beijer. Villaägarnas medlemmar består nog till absolut största delen av vanliga husägare, dvs privatkunder...alltså just de idioter som Beijer ska lära hantverkarna hantera.
 
  • Gilla
Torbjärn och 11 till
  • Laddar…
Ni som klagar på ”dåliga” hantverkare.

Ni begriper inte att de är ni kunder som tillåter att dessa finns?


Att titeln innehåller Idioter kanske inte är skitbra även om dom finns.
Många verkar dock inte ha nåt problem å kalla hantverkare å Beijer för just idioter nu.
Men de kanske är skillnad
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det som Beijers reklamavdelning totalt har missat med denna kampanj är att i dagens samhälle har folk inte tid att fördjupa sig. De flesta ser bara något flasha förbi i "flödet", läser någon rubrik eller hör något som en bekant berättar. Så den gamla devisen att all reklam är bra reklam tror jag inte alltid gäller längre. Bilden vanligt folk får av denna kampanj kommer vara att Beijer tycker att privatkunder är idioter och det är synd om hantverkarna. Beijer ställer sig på hantverkarnas sida och ska hjälpa dem att "hantera idioterna". Detta är bilden folk kommer få, och som det kommer snackas om runt fikaborden.
Det är väldigt synd att det är så, men jag tror du har rätt i detta. Det märks i många andra avseenden också.
 
Att förlöjliga sin chef har blivit trend... det lilla äcklet!
Nu att spotta på sina kunder då hantverkarna med beijers bok ska lära sig hantera idioterna!

Humor är inte generalisering av ironiska påhopp på kunder!
Den svenska mannen har nu hånats i årtionden i film och media nu i reklam...
Den verkliga ironin är att hantverkarna nu hämnas på filmer som drömkåken med samma Beijer reklam som skyddar dolda rabatter på 50% dubbelfakturering och onödigt tidspillan hos Beijer
 
Steeldragon
Förstår inte varför så många här i tråden verkar bli kränkta.

Om du är en av de som beter sig som en idiot förtjänar väl detta att uppmärksammas för allas bästa, inklusive ditt eget.
Är du inte det behöver du inte ta åt dig och då kan du ju bara luta dig tillbaka och småle lite när du tittar i boken.
 
  • Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.