Pytt Pytt skrev:
Okej, men tycker du inte de personerna är idioter då? ;) (Obs, skämt)
Dunning-Kruger-effekten är ju välkänd. Vad vi säger internt för att "prata av oss" har inget att göra med vad vi kommunicerar till kunderna. Men idioter kallar vi bara dem som blir arga utan anledning.
0290554987e44e3fb5e31f0edaca31de.jpg
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hittar inget direkt underforum för detta ämne så det får hamna här.

Nu lanserar Beijer en bok som ett led i en kampanj för att "bygga de som bygger" som heter "Bygga åt idioter".

[länk]

Där identifieras ett antal olika kundtyper; Pratkvarnen, Bevakaren, Experten, Gördetsjälvaren med flera som anses vara besvärliga som uppdragsgivare/kunder för hantverkare samt ger "konkreta tips" om hur man kommunicerar med dem för att "skapa trygghet mellan kund och hantverkare".

Här kan du se en film som lanserar boken:
[media]
För egen del blir jag oerhört provocerad av att en bygghandel där jag ibland handlar så tydligt tar ställning för hantverkarskrået enbart. Nu har jag inte läst boken och tänker inte köpa den heller, men, hittills har Beijer bara pekat ut kunderna, dvs de som betalar hantverkarnas löner som problemskapare...

Resultatet av det är att from nu kommer jag inte längre att köpa byggmaterial från Beijer Bygg utan bara vända mig till de handlare som värnar privatkunder i samma utsträckning som hantverkare.

Jag är oerhört medveten om att det finns "dåliga" kunder precis som det finns dåliga hantverkare. Min egen erfarenhet av att anlita hantverkare är blandad — det är ömsom vin och ömsom vatten kan man säga.

Typerna varierar från "Världens bästa elektriker" som offererade sex timmar, jobbade som besatt och blev klar på tre timmar och ville bara ha betalt för dem. Vi enades om att han skulle fakturera fyra timmar, vi var mer än nöjda. "Målaren med samvete" som spacklade, slipade, målade och spacklade och slipade igen eftersom han inte var nöjd med resultatet men inte tog betalt för sista omgången slip/måleri eftersom han enligt egen utsago "hade för bråttom". Också här kom vi överens om en debitering som bägge parter var nöjda med.

Vi har också haft "Fuskbyggaren" som satte mosaik ovanpå kakel i vårt badrum och när vi inte var nöjda med det försökte han sätta nästa lager mosaik ovanpå sitt föregående lager med mosaik. När vi slängde ut idioten med hjälp av en besiktningsman skickade han en faktura och hotade med Kronofogden om vi inte betalade.
"Skitsnackaren" är en annan bekantskap som dök upp och sa att han skulle hjälpa oss, vi bokade datum för när jobbet skulle sättas igång och självklart skulle vi få en offert först; självklart dök varken han eller någon offert upp.

Vi har fler exempel men jag vill inte skriva någon bok som Beijer Bygg har gjort, där man tydligen totalt ignorerar att det finns både bra och dåliga hantverkare utan tar fram en parlör för hur man hanterar de idioter som är beredda att betala någon annan för att få något gjort och har anspråk på hur, när, med vad det ska göras och när det ska vara klart samt till vilket pris...

Sammanfattningsvis: inser att det finns både bra och dåliga kunder och hantverkare men för mig är Beijer Byggs attityd oerhört stötande. Anlitar jag en hantverkare så betalar jag dennes lön för det projektet handlar om; att bli kallad idiot för att jag kanske inte är vissa hantverkares önskedröm när det gäller kunder (dvs beställ, få något, betala) är djupt kränkande.

För att lyfta Beijers Bygg agerande — vi är väl i alla fall några på Byggahus som handlar där — kommer jag att anmäla mitt inlägg till Byggahus så får vi se hur fortsättningen följer.

//Ronnie
Nu har jag inte läst boken ....
 
Tror man på allvar att ett seriöst företag som t.ex Windows, Apple, Volvo osv skulle på något sätt kränka sina slutkunder, användare genom att kalla de för idioter brett i media, hur humoristiskt roligt det än låter?

Nej det gör man inte av mycket välförklariga skäl.

Speciellt om 40%(om denna siffra stämmer nu, som någon angav lite högre upp i tråden)av ens intäkter kommer ifrån dessa så kallade idioter och som kan påverka ens hela existens som företag?

Att ta korridorsnacket som pågår ute hos dessa ”experter” och göra en kampanj av detta måste ju bara vara väldigt ”smart” och genomtänkt.

Att förknippa sitt varumärke med ett så pass
lågvattenmärke kampanj kan omöjligen vara till Beijers fördel. Att försöka vinna poäng hos hantverkarna för att få de att handla mer från deras ”kompisar” som lider med och använder sig av ett opassande språk. Tror faktiskt inte heller att hantverkarna vill förknippa sig med ett sådant företag i alla fall de seriösa hantverkarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Det är väl lite det som är problemet med samhället i stort idag. Människor och framförallt beslutsfattare som tycker och tänker åt folk som kanske är kränkta eller kanske kan ta illa vid sig av något. Så fattas det beslut och lagar i ärenden som de berörda "eventuellt kränkta" aldrig har bett om.

Du säger själv att du personligen inte känner dig kränkt. Bra så. Låt det då vara.
Om det sen finns någon som faktiskt tar illa vid sig av boken, låt då denne tala för sig själv.

Nu tycker jag att du är ute och cyklar igen. Samhället har väl större problem än att vi försöker skydda människor som riskerar att bli utsatta för olika påhopp eller förtryck mm, genom att stifta lagar?
Trots att vi har omfattande lagar om t ex tillgänglighet för funktionshindrade/-nedsatta händer det ändå ibland att människor i dessa grupper inte kan delta i olika aktiviteter och arrangemang, bara för att ansvariga valt att ignorera de krav som samhället ställer. Att drabbas av sådant är säkert smärtsamt på många sätt.

Omtanke om andra och konsekvensanalys bl a är i mina ögon naturliga företeelser människor emellan, oavsett om vi pratar om inom familjen eller samhället. Jag tycker inte att man ska behöva be om allt.

För övrigt talar jag för mig själv, jag har tagit illa vid mig av boken. Inte för att jag tycker att den handlar om mig utan för att den står för en människosyn där man klassar folk som idioter bara för att de är svåra att förstå sig på — av okunskap, oerfarenhet eller personlighet — när de bevakar och försöker skydda sina intressen i ovana situationer. Ofta med mycket pengar inblandade.

Det känns fel att alla ska slåss för sig själva; mycket av det goda i samhället som vi idag bortskämt tar för givet, kommer ur ett perspektiv där man tänker på kollektivet och värnar andra människor på olika sätt.
//Ronnie
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Tänk om någon krog på Stureplan skulle köra en liknande kampanj.

"Här på vår fina Stureplanskrog har vi märkt att våra gäster från elitklassen har lite problem att umgås med en viss typ av andra gäster. Vi konstaterar därför att hantverkare och annat knegarpack är idioter! Därför har vi nu skrivit en bok där elitklassen får lära sig hur man bemöter typer som "Snickar-Jocke som kommer i blåställ med tumstocken i fickan och kräver höga rabatter på ölen", "Rörmokar-Pelle som alltid luktar lite avlopp och har skitiga händer och som med avsikt ser till att det blir stopp på toaletten", "El-Kalle med sin MEG-utrustning i högsta hugg som alltid ska påpeka att det minsann ser ut som att någon hempulare dragit elen bakom bardisken".

Man kan ju bara tänka sig hur reaktionen blivit i hantverkarkretsar...:geek:

EDIT:

Jag gjorde ett försök att läsa Beijers bok...men som jag skrivit tidigare; vem har tid, ork eller ens lust att läsa 115 sidor privatkundförakt? Jag gav upp efter första exemplet. Dock kan jag förstå att många hantverkare älskar boken...de får ju bekräftelse från en av Sveriges största byggmaterialsföretag att deras kundförakt är berättigat. Som om inte klyftan mellan privatkunder och hantverkare stor nog...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Även om jag absolut kan köpa argumentationen mot Beijers reklamkampanj så tycker jag det är lite väl många irrelevanta jämförelser i den här tråden. Att vara "kund" är inte någon minoritet eller ens en social gruppering i mina ögon, nästan alla (även hantverkarna själva) är det någon gång i livet, så att jämföra det med att trycka ner handikappade eller ägna sig åt klassförakt känns som lite ohederlig argumentation faktiskt...
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Även om jag absolut kan köpa argumentationen mot Beijers reklamkampanj så tycker jag det är lite väl många irrelevanta jämförelser i den här tråden. Att vara "kund" är inte någon minoritet eller ens en social gruppering i mina ögon, nästan alla (även hantverkarna själva) är det någon gång i livet, så att jämföra det med att trycka ner handikappade eller ägna sig åt klassförakt känns som lite ohederlig argumentation faktiskt...
I mina ögon är det en fråga om hederlig människosyn, inget annat...

//Ronnie
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Det är väl lite det som är problemet med samhället i stort idag. Människor och framförallt beslutsfattare som tycker och tänker åt folk som kanske är kränkta eller kanske kan ta illa vid sig av något. Så fattas det beslut och lagar i ärenden som de berörda "eventuellt kränkta" aldrig har bett om.

Du säger själv att du personligen inte känner dig kränkt. Bra så. Låt det då vara.
Om det sen finns någon som faktiskt tar illa vid sig av boken, låt då denne tala för sig själv.
Men här är det väl knappast fråga om någon stor makthavare som blir så proxy-kränkt att denne vill stifta lagar mot Beijer, bara några personer som motsätter sig en stor kedjas sätt att tilltala en del av sitt kundsegment. Jag tycker du överreagerar på den här diskussionen, det går väl att motsätta sig något utan att vara "kränkt"?
 
  • Gilla
Blendljusdesign och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
I mina ögon är det en fråga om hederlig människosyn, inget annat...

//Ronnie
Jag förstår vad du menar, men jag tror du läser in väldigt mycket i ordet "idiot" här. Jag håller med om att det inte är en bra formulering, men tror inte att intentionen är så ondskefull utan misstänker att det är som någon annan skrev tidigt i tråden att de vill spela på den kända pseudo-psykologens bok "Omgiven av idioter".
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Idag är andelen 60/40 (om jag minns rätt) men man vill nå till 80/20.
Tappar de 60 % av privatkunderna med det här så har de lyckats då! ;)
 
  • Gilla
least och 5 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Jag förstår vad du menar, men jag tror du läser in väldigt mycket i ordet "idiot" här. Jag håller med om att det inte är en bra formulering, men tror inte att intentionen är så ondskefull utan misstänker att det är som någon annan skrev tidigt i tråden att de vill spela på den kända pseudo-psykologens bok "Omgiven av idioter".
De ansvariga på Beijer hade lite otur när de tänkte helt enkelt, säkert hetsade av någon hipp reklambyrå. På pappret såg det säkert ut som en toppenkampanj där alla berörda parter skulle skratta tillsammans åt dråpligheten. Dessvärre missade Beijer att det är mycket svårt att få med den part det skrattas åt, speciellt när det är "Klubben för inbördes beundran" som skrattar.

(Du behöver inte misstänka att de vill spela på boken "Omgiven av idioter", det står klart och tydligt i förordet av boken. (y))
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
G
Boken omgiven av idioter, ja nog känns det så i den här tråden...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ja Beijer Bygg hänvisar till boken "Omgiven av idioter", jag har den.

På baksidan kan man bl a läsa: "efter att ha läst den här boken kommer du att förstå vad din omgivning egentligen vill säga dig. Jag garanterar att du radikalt kommer att minska mängden idioter i din omgivning, hälsar Thomas Erikson." (Författaren)

"Den (boken) visar på en av de vanligaste orsakerna till konflikter i vardagen — dålig kommunikation."

Boken menar alltså att en konsekvens av att själv jobba på att kommunicera tydligt blir att man kommer att uppfatta färre människor som idioter. Detta kan då översättas till att om hantverkare kommunicerade bättre så behöver de inte idiotförklara vissa kunder.

Har Beijer Bygg lyckats med att plocka upp förebildens perspektiv???
//Ronnie
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
B Blendljusdesign skrev:
Nu har jag inte läst boken ....
Kan du vara snäll och utveckla ditt inlägg? Förstår inte vad du försöker säga så det är svårt att ge vettig respons på det. För det handlar väl inte bara om att du tycker att vi ska veta att du inte läst boken?

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.