Slängde ihop en liten hylla så att jag slipper förvara stativet till kap&gersågen i tvättstugan Kap&gersåg på stativ i ett verktygsfyllt garage med nybyggd trähylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd enkel trähylla med stödkonsoler på en betongvägg och en borrskruvdragare ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord hylla i ett garage med kap&gersågens stativ på översta hyllplanet, verktygslådor på det undre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
hordak
Rivit gjutform och murat krypgrund till blivande uterummet.
Nybyggd krypgrund av murblock för uterum i en trädgård med skottkärra och byggverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Börjat gräva ur utanför källardörren för att få in en "riktig" dörr i fullhöjd med fönster för lite ljusinsläpp i tvättstuga.
Grävning vid husvägg med sten, en halvdörr och en jordhög bredvid en skottkärra för att installera fullhöjdsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön fullhöjd dörr med fönster som ligger på ett bord i ett rum med stenvägg, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 11 till
  • Laddar…
Isolerat och spikat tillbaka panel. Andra sidan saknad lite list och en kortis till panelbräda eftersom jag ”lyckades” slita sönder dessa vid demontering. Sågen och meddelandet fick vara kvar, nåt arv ska man väl ge eftervärlden (om det blir nån i klimatkrisens dagar).
 
  • Vägg med isolering och delvis återmonterad träpanel, några lister och panelbrädor saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vägg med gulklimåtter och delvis återmonterad mörkgrön panel, stege framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad vägg med spikad tillbaka grön panel och en ofärdig hörna, glasbord med såg och laddare framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med isolering och återmonterad panel, stege och avlägsnad list vid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
Målat fönster, smygar och foder men det ser ut som igår så ingen bild på det.

Battericirkeln har sågat lite sämre på sistone så jag kastade en blick på klingan som inte såg vidare ut efter kapning genom takpapp med klisterkant, tur att jag hade en ny liggandes.

Använd cirkelsågsklinga med påtagliga slitage- och klisterrester, bredvid en ny förpackad klinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen började jag fixa panel på sista som är kvar, gluggen mellan altantaket och hustaket.

Byggplats med pågående arbete på panel och plåt mellan altantak och hustak, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite plåtjobb först och sedan panel och hann med hyfsat innan skymningen. Det mest oergonomiska hittills när jag fick ligga på mage och jobbat framåt och uppåt. Inga referenser på lodrätt heller då hustaket lutar 14 grader och altantaket lutar 10 grader och alla bitar behöver kapas allteftersom. Glad att jag inte satte dit vindskivan då det hade varit omöjligt att få panelen på plats.

Byggplats med upplagda byggmaterial och verktyg vid monterad huspanel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Slängde ihop en liten hylla så att jag slipper förvara stativet till kap&gersågen i tvättstugan[bild] [bild] [bild]
Visste inte att sådana var ihopfällbara, min såg och sågbänk står alltid uppställda i snickarboden
 
  • Gilla
  • Haha
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Visste inte att sådana var ihopfällbara, min såg och sågbänk står alltid uppställda i snickarboden
Hade jag haft plats hade det nog varit likadant hos mig
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Började med att slipa och lacka överliggaren till trappräcket.
Slipad träöverliggare på ett arbetsbord med en slipmaskin ovanpå, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss lackerad överliggare till trappräcke och trämaterial för kryss på ett arbetsbord i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan påbörjades kryssen som ska fylla ut utrymmet under överliggaren.
Först ett utseendeprov och sedan massproduktion.

Nyslipat och lackat trappräcke med kryssformat dekor under en vit överliggare i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oslipade träkryss placerade på toppen av ett vitt målat trappräcke som en del av en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkryss fastklämt i skruvstäd på arbetsbänk vid sidan av slipmaskin och lackburk i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det forsatte jobbet med dörrhålet i snickarboden.

Utsikt från en snickarbod mot en obehandlad trätrappa och slipade räckesöverliggare med en elektrisk motorsåg på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i snickarbod med synliga spånskivor, en stol och trämaterial på golvet, samt ett dörrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsfylld snickarbod med träkonstruktioner och skapande av trappräckesöverliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Lite meta kanske, men städat verktygslådorna:
Organiserade och öppna verktygslådor i en rad på ett trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 10 till
  • Laddar…
Får hem mer eller mindre alla skivor, gips och virke till inredning i veckan. Fick bygga ett upphöjtgolv så att jag lättare kan plasta in allt.
 
  • Upphöjtgolv i träkonstruktion under uppbyggnad utomhus med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjt trägolv i trädgård med täckt material och byggverktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ikväll åkte dörren i. Lite lustigahuset känsla här. Nyinstallerad lutande träddörr i en verkstadsinredning ger en ovanlig perspektivkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad dörr i en trärörelse, med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelerad dörr som öppnas in i ett rum med synlig ljus träpanel och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frugan slipade till kryssen till trappräcket under tiden.

Träkryss slipat för att användas som trappräcke, ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk i verkstad med slipade träkryss, skyddsmask och verktyg, redo för montering av trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Satte en lampa under taket till brunnen.
En brunn med belysning under taket i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malin Z och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Oinredd pannrumsinteriör med OSB-väggar, ett fönster och nymålade vita brädor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen är snickeriet i pannrummet (nästan) färdigt! Belysning, eluttag, väggar. Ska nog slänga på lite färg, sen är det bygge av arbetsbänk som gäller. I kväll får maken hjälpa mig att lyfta in maskinerna.
 
  • OSB-väggar med eluttag och taklampa i ett pannrum, vita bräder i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat pannrum med OSB-väggar, takbelysning och eluttag, målade brädor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigt snickeri i ett pannrum med OSB-väggar, en röd expansionskärl och synliga rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Vill återigen påpeka att, nej, inte jag som installerat elen. Påpekanden av rena skönhetsfel undanbedes vänligen men bestämt.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I söndags blev hälften av projekt "byta syll" klart. Ingen märkvärdig sak men för en okunnig som aldrig gjort liknande förut så är jag nöjd över att jag fick ihop det. Hade gärna haft hjälp men jag är van vid att göra saker ensam...

Fick trixa och fundera för att lyfta upp reglarna så jag kunde få ut den gamla ruttna och in den nya. Gamla hade måtten 3x3" så jag fick -insprierad av justusandersson- såga till måtten med cirkelsågen.

Det finns säkert flera saker som inte är korrekta men eftersom det är ett förråd så ser jag det som en läroprocess.

Nu skall jag bara bestämma mig för hur jag skall göra med fasaden. Tidigare har jag beskrivit hur jag sågade till brädor med samma not och fjäder som den gamla men då handlade det om att byta sju stycken. Jag måste snåla och vill inte lägga ens en femhundring mer än nödvändigt...

Ny syll utbytt mot ruttet trä i byggprojekt, med plastskydd och växt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.