RilleRock
M MrDTS skrev:
Hej
Jag vill ha den till Securitas larm central vet inte om de stöder Vanderbilt kameror jag har en lista från dom med en massa kameror men SPC eller Vanderbilt finns inte med där, ev kan det gå i alla fall.

MrDTS
Sålänge du kan få in bild i SPC så tas den emot av de larmcentraler som stödjer FlexC-protokollet (alt EDP) tex Securitas larmcentral.
FlexC står för Flexible Communication.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Personalen på larmborden har inte denna kompetens oavsett larmcentral utan har man problem får man prata med teknikavdelningen på resp. larmcentral som har mer grundläggande kunskap om systemen.

Vilken kommunikationsväg gäller det?
FlexC, EDP, Modem, PSTN?
Hur har du konfigurerat det?
Via EDP, har konfigurerat det helt enligt deras instruktion som dom skickar ut.
Jag kan se i min brandväggslogg att trafiken går ut.

var i kontakt med deras tekniska support, men hjälpte tyvärr inte.
 
Hej!
Har en nyckeltub som har börjat larma för sabotage. Uppstår intermittent, men kan se på statussidan att "EOL Kvalité" är "OK [5.1kΩ]". För de andra sektionerna är värdet "Bra [4.7kΩ]". Dessvärre kommer jag inte in i tuben, då det är en kvarleva från Securitas/Verisure men jag lyckades koppla in den när jag installerade SPC-larmet.

Är det mest troligt att felet sitter någonstans i tuben? Går det att felsöka på något sätt?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Användaren har användarprofil med rätt behörighet att utföra kommandona?
Ge användaren adminrättigheter tillsvidare om den inte har det.

Vilken fw har du på centralen?
User Profile för användare har alla behörigheter.
Fw=3.6.6, ja jag borde nog uppgradera.
 
S Smatte skrev:
Hej!
Har en nyckeltub som har börjat larma för sabotage. Uppstår intermittent, men kan se på statussidan att "EOL Kvalité" är "OK [5.1kΩ]". För de andra sektionerna är värdet "Bra [4.7kΩ]". Dessvärre kommer jag inte in i tuben, då det är en kvarleva från Securitas/Verisure men jag lyckades koppla in den när jag installerade SPC-larmet.

Är det mest troligt att felet sitter någonstans i tuben? Går det att felsöka på något sätt?
Kan du testa att byta motstånden? Eller kanske kontrollera kablaget?
 
RilleRock
K Kopplaren skrev:
Fw=3.6.6, ja jag borde nog uppgradera.
Börja med det.
 
RilleRock
S Smatte skrev:
Hej!
Har en nyckeltub som har börjat larma för sabotage. Uppstår intermittent, men kan se på statussidan att "EOL Kvalité" är "OK [5.1kΩ]". För de andra sektionerna är värdet "Bra [4.7kΩ]". Dessvärre kommer jag inte in i tuben, då det är en kvarleva från Securitas/Verisure men jag lyckades koppla in den när jag installerade SPC-larmet.

Är det mest troligt att felet sitter någonstans i tuben? Går det att felsöka på något sätt?
Murphys lag så ja det sitter 99,9% i tuben.
Ja tänker spontant fukt och motstånden kan ha börjat erodera,
sålänge kablaget är ok till tuben och sitter som det skall i CA.
 
Jag har ett garage där det ska sitta en rörelsedetektor. Jag skulle dock vilja kunna ha det så att när jag larmar på huset så går det på efter inställd tid, men detektorn i garaget ska bli aktiv först efter 10-20 minuter.
Går det är göra och i så fall hur?
 
S Smatte skrev:
Hej!
Har en nyckeltub som har börjat larma för sabotage. Uppstår intermittent, men kan se på statussidan att "EOL Kvalité" är "OK [5.1kΩ]". För de andra sektionerna är värdet "Bra [4.7kΩ]". Dessvärre kommer jag inte in i tuben, då det är en kvarleva från Securitas/Verisure men jag lyckades koppla in den när jag installerade SPC-larmet.

Är det mest troligt att felet sitter någonstans i tuben? Går det att felsöka på något sätt?
Lite som RilleRock skrev i sitt svar om fukt (sitter den inomhus eller utomhus), men jag tänker att det även kan vara kontaktbleck/kabel-anslutningen i tuben som böjat korrodera. Det kan också ge upphov till högre motstånd. Självklart kan det också i så fall börja korrodera i switchen för sabotagekretsen i tuben.
FInns det överhuvud taget möjlighet att få ut tuben ur väggen?
 
Tuben sitter i ytterdörren. Tyvärr har jag ingen möjlighet att komma in i cylindern utan åverkan, kan iofs försöka att få Verisure att komma och öppna den. De har aldrig hört av sig eller hämtat det gamla larmet sedan jag sade upp det för två år sedan, så det kan vara en utväg.

Frågan är vad de gör då? Tar med sig cylindern i tuben? Då måste jag hitta en passande låscylinder och sätta dit istället. Den enda märkning som är synlig är "ASSA" på utsidan, men jag tycker inte att den ser ut riktigt som de tuber jag hittar på ASSAs hemsida men kan ju bero på att denna är drygt 15 år gammal.

Har funderat på att borra upp låscylindern i tuben, men det är kanske enklast att slakta den från insidan för att få bort den och sedan plugga igen hålet. Har ju ingen användning av den så länge jag inte är ansluten till en larmcentral och köper tjänsten utryckning med inre kontroll...
 
RilleRock
J Joelbit skrev:
Jag har ett garage där det ska sitta en rörelsedetektor. Jag skulle dock vilja kunna ha det så att när jag larmar på huset så går det på efter inställd tid, men detektorn i garaget ska bli aktiv först efter 10-20 minuter.
Går det är göra och i så fall hur?
Lång utpasseringstid som sedan IR garage har attribut "Följande" på.
Max är 999 sekunder.
 
S Smatte skrev:
Tuben sitter i ytterdörren. Tyvärr har jag ingen möjlighet att komma in i cylindern utan åverkan, kan iofs försöka att få Verisure att komma och öppna den. De har aldrig hört av sig eller hämtat det gamla larmet sedan jag sade upp det för två år sedan, så det kan vara en utväg.

Frågan är vad de gör då? Tar med sig cylindern i tuben? Då måste jag hitta en passande låscylinder och sätta dit istället. Den enda märkning som är synlig är "ASSA" på utsidan, men jag tycker inte att den ser ut riktigt som de tuber jag hittar på ASSAs hemsida men kan ju bero på att denna är drygt 15 år gammal.

Har funderat på att borra upp låscylindern i tuben, men det är kanske enklast att slakta den från insidan för att få bort den och sedan plugga igen hålet. Har ju ingen användning av den så länge jag inte är ansluten till en larmcentral och köper tjänsten utryckning med inre kontroll...
Om du ändå inte använder tuben, varför inte låta den vara och bara koppla bort den från centralen?
 
Det är också ett alternativ, men då vill jag helst få ut nyckeln i tuben.
 
Hej

Är alla SPC centraler begränsade till 4 ip-kameror går det inte ha flera kameror ?

MrDTS
 
S Smatte skrev:
Det är också ett alternativ, men då vill jag helst få ut nyckeln i tuben.
Men du borde ju kunna ringa till, var det Verisure?, och säga att de inte gett tillbaka din deponerade nyckel. Den är de ju skyldig till att återlämna om ert avtal är avslutat. Vad jag förstår så använder du inte heller deras larm, så det gör ju inget om de skulle vilja hämta de sakerna heller.
Det kan ju dock hända att de tar med sig locker/låset till röret då det antagligen är en låscylinder som går till deras huvudnyckelsystem. Du måste ju oavsett fixa en egen låscylinder/lock för att kunna använda röret själv. Det är ju det som väger mot varandra, ev. öppet rör i dörren mot att få tillbaka din nyckel.

När nyckeln är ute ur röret hade jag kopplat bort den från ditt nuvarande larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.