Frågar ni mig så ska Anticlusex hålla sig till loppor och löss. Vill man veta nåt, kontakta en ingenjörsfirma som sysslar med besiktningar.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anticimex har inget ansvar för korrektheten av uppgifter i deras protokoll gällande värmesystemet gentemot köparen. Det är inte en del av deras besiktning. Säljaren ansvarar bara för sina egna uppgifter, inte för Anticimex otydliga formuleringar.

Kan du visa på domslut där detta har bekräftats? Om inte är ditt svar förståeligt men inte säkert att det håller juridiskt.
 
Claes Sörmland
mathiash77 skrev:
Kan du visa på domslut där detta har bekräftats? Om inte är ditt svar förståeligt men inte säkert att det håller juridiskt.
Det blir nog svårt att hitta någon dom eftersom det som bedöms i domstol är sakförhållandet i det specifika fallet. Att hitta ett fall som är nära nog identiskt med detta blir svårt och vi känner ju heller inte till sakförhållandena. Men tråden har ju i alla fall hjälpt TS att få lite olika perspektiv på situationen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det är förhållandevis få fall som kommer till avslut i domstol. Skälet till detta är många, men kanske främst höga kostnader och lång tid till avslut. Därför avgörs det mesta i förlikning eller att ena parten ger upp. Varje enskilt fall är specifikt, så det är nog svårt att hitta likadana fall. Om man hittar likadana fall bör det vara hyggligt säkert, då kan man hänvisa till detta. Här på detta forum vet vi inte alla detaljer, och bör kanske inte veta det heller, det kan vara alltför personligt och kan även riskera att vara utlämnande om motparten läser. Så man bör nog ta råden hör som en indikation , sedan får man fatta sitt eget beslut hur man agerar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett dolt fel är ett fel man inte kan förvänta sig. Jag vidhåller att man i Sverige kan förvänta sig att kök och badrum täcks av husets värmesystem i ett så pass nytt hus.
Det är nödvändigt att man inte kan förvänta sig felet för att det ska vara dolt, men det är inte tillräckligt. Man kan tex inte säga att det var ett dolt fel att huset saknade tak bara för att man kan förvänta sig att huset har tak.

Fokusera på vilka utfästelser säljaren gjort är mitt tips, jag har svårt att se att något är dolt här.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input i tråden. Det blev betydligt mer aktivt än jag väntade när jag skapade ämnet som vanligt med högt och lågt, bra och dåligt men det hör forumtrådar till. Som man säger på engelska "Still confused but on a higher level"
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.