Åh, Panasonics cirkelsåg verkar...ummm, duglig!
 
Rickard.
Nu när jag haft en hyvelbänk ett tag kände jag att det var dags att också äga en hyvel. Köpte denna lilla pryl för kaffepengar och till min förvåning behövde den slipas, minns inte att det någonsin behövdes i skolslöjden :thinking:

Hade slippapper från 120 till 180 hemma vilket jag förstått inte riktigt når upp till youtube-standarden men jag lyckades slipa bort skadorna på egget (om det heter så) så det gick att testa lite i varje fall.

Hur hårt bör skruven mitt på hyveln vara skruvad? När jag fick hyveln var den så hårt skruvad att det var helt omöjligt att justera med lilla spaken i låst läge vilket kändes galet.
 
  • Hyvel och träspån på en hyvelbänk efter slipning och testning av verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur hårt bör skruven mitt på hyveln vara skruvad?
Lagom hårt :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
j.erkers
Eggen...
F.. låt besserwissrandet men...
 
Rickard.
Lagomt hårt, tack för den :) Är det rätt att behöva släppa på spännklaffen (tack google) för att justera? Eller ska det vara precis så man orkar justera i låst läge? Eller bör man kunna göra det med ett finger?

Om nu inte en hyvel har ett egg har jag inget mot att bli rättad. Besserwisser är ett ord som missbrukats av människor som inte tål att ha fel.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lagomt hårt, tack för den :) Är det rätt att behöva släppa på spännklaffen (tack google) för att justera? Eller ska det vara precis så man orkar justera i låst läge? Eller bör man kunna göra det med ett finger?

Om nu inte en hyvel har ett egg har jag inget mot att bli rättad. Besserwisser är ett ord som missbrukats av människor som inte tål att ha fel.
Lagom hårt är som du själv skriver, bladet ska sitta fast men ändå gå att röra genom att skruva och justera, du vill kunna justera bladläget under pågående hyvling utan fippel med en skruvmejsel.. Vissa hyvlar är det hopplöst att hitta läget på men de flesta brukar man hitta lagom hårt på :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Fick hem en Festool domino i fredags, så nu är jag också fast i Festool träsket :cool:
 
  • Öppen verktygslåda innehållande Festool domino med tillbehör på ett arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
katos och 7 till
  • Laddar…
Stackare! Går det inte att vaccinera sig mot denna farsot? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Igår från loppis, var egentligen lådan vi var ute efter men det blev en ganska stor utökning av förrådet med gamla handverktyg...

Träverktygslåda fylld med gamla handverktyg på ett träbord med höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Wirre740 och 4 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Fick hem dessa fina maskiner!
Provkört lite och helnöjd än så länge!
Var köpte du dessa?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Var köpte du dessa?
Blocket, gjorde efter mycket om och men en chansning.
 
En lätt begagnad palldragare av märket "Silverstone". Uppenbarligen såld genom www.silverstone.se

Nu undrar jag om det är någonting lurt med kvaliteten...... en lätt begagnad i övrigt fullt fungerande palldragare med ett totalhavererat hjul och brusten manöverkedja till sänkventilen.... för 25 euro.
Så billigt att jag undrar om det är något kvalitetsfel när den inte lönade sig att reparera.
 
Gällande palltruckar så skulle jag tro att man hellre fixar fram en ny snabbt än lägger tid på att vänta på att få den gamla reparerad.
Jag har själv fått en så.
 
  • Gilla
knyhlen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En lätt begagnad palldragare av märket "Silverstone". Uppenbarligen såld genom www.silverstone.se

Nu undrar jag om det är någonting lurt med kvaliteten...... en lätt begagnad i övrigt fullt fungerande palldragare med ett totalhavererat hjul och brusten manöverkedja till sänkventilen.... för 25 euro.
Så billigt att jag undrar om det är något kvalitetsfel när den inte lönade sig att reparera.
Det är förvisso lågt pris och låg kvalitet på Silverstone. Men med det sagt så är anledningen till att man köper nytt och inte reparerar följande:
1) Helt annan syn på aktuell alternativkostnad för nerlagd tid än vad du har.
2) Helt annan syn på stillståendskostnad än vad du har.
3) Kompetensen att reparera finns inte internt på 99% av företagen som använder handtruckar.
4) De räknar exakt all tid, även att sitta på forum och spekulera eller leta reservdelar på nätet eller sitta i telefonköp hos företagen som säljer dem som spilld tid.
5) De uppskattar den nya garantin som kommer med en ny palldragare.

Så det är bara att reparera på, den kommer du säkert att få mycket nytta av. Och jag tror säkert att den håller om man sköter den!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Två nya blåa boxar på Swedol-dagen. 30% på Bosch vilket gjorde priserna lägre än vad jag sett någon annanstans.

Det blev en GKT 55 inkl. skena för 4100, samt en sticksåg GST 160 för 2200.

Två nya blå Bosch verktygsboxar på ett trägolv med rabattetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.