RilleRock RilleRock skrev:
Ja du får göra en händelse som triggar det scenariot.
Kan förklara lite mer ingående senare under dagen.
Tack fick det att funka! Däremot var jag tvungen att göra två kalendrar. En som jag kallade Skallarm på, och en med skallarm av. Fick det inte att funka med en kalender där Skallarm på använder On, och Skallarm av använder off.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
W wittsjo skrev:
Var hittar jag den ’knappen’?


Ang firmwaren så var min fråga snarare, vad är eg förbättringen, är det lönt? Är där en signifikant skillnad mellan versionerna?
I map under användare>redigera>passagekontroll

Ett fräschare gränssnitt.
Klicka på länken så får du mer info om uppdateringen.
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
I map under användare>redigera>passagekontroll
Tack nu hittade jag den, det funkade!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
R rnenjoy skrev:
Tack fick det att funka! Däremot var jag tvungen att göra två kalendrar. En som jag kallade Skallarm på, och en med skallarm av. Fick det inte att funka med en kalender där Skallarm på använder On, och Skallarm av använder off.
Japp det måste man göra så helt rätt.
Sen bör man ha en "och" funktion i båda händelserna med området för inbrottslarmet tex såhär:
Händelse 1
Tidstrigger 22:00
Och
Område 1 Bostad - Tillkoppling - Av

Händelse 2
Tidstrigger 06:00
Och
Område 1 Bostad - Tillkoppling - Av

Så inte inte systemet deltill/frånkopplar när det redan är helt påslaget.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Japp det måste man göra så helt rätt.
Sen bör man ha en "och" funktion i båda händelserna med området för inbrottslarmet tex såhär:
Händelse 1
Tidstrigger 22:00
Och
Område 1 Bostad - Tillkoppling - Av

Händelse 2
Tidstrigger 06:00
Och
Område 1 Bostad - Tillkoppling - Av

Så inte inte systemet deltill/frånkopplar när det redan är helt påslaget.
Ja precis tack! Det va så jag hade gjort.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Jag har en A210 dörrexpander som gav upp idag. Inga lampor lyser, det finns 12v fram men den hittas inte i x-bus. Den ligger sist på en slinga. Finns det något mer man kan felsöka på kortet eller är det bara att köpa nytt?
 
RilleRock
P Peter_Nilsson skrev:
Jag har en A210 dörrexpander som gav upp idag. Inga lampor lyser, det finns 12v fram men den hittas inte i x-bus. Den ligger sist på en slinga. Finns det något mer man kan felsöka på kortet eller är det bara att köpa nytt?
Testa:
Mjukstarta ca via gula knappen längst upp till höger på centralkortet
Gör sedan ny xbus-konfiguration via map

Gör ca helt strömlös
Sätt på spänning.
Gör sedan en xbus-konfiguration via map

Gör ca helt strömlös
Koppla ur inkopplat på xbus i ca sen kopplar du in dörrcentralen direkt i ca.
Sätt på spänning.
Gör sedan en xbus-konfiguration via map
 
Den fungerade när den kopplas direkt till CA!

Men har kommit fram till att felet är på expanderkortet som sitter innan. När jag lägger bussens 0v & 12v på vänstersidan där bussanslutningen är skickar koret bara ut ca 3,5v. Lägger jag däremot bussens ström där strömatningen för sektionerna fungerar det och då skickar den även ut 12v på bussens plintar.
 
RilleRock
A andersda skrev:
Hej,

Har hämtat FW från dropboxen

[länk]

Har testat att ladda om 3.9.0 precis. Samma resultat.
Har även testat med pfw filer från 3.8.0, 3.8.1, 3.8.5 och 3.9.0 - samtliga från Dropboxen ovan.

När jag kör med dom äldre får jag först en röd text överst men när man trycker på upgrade så försvinner den.[bild]

Mer tips? Kan det vara dumma fel på xbus? Måste jag göra något på MAP? Tänk vad är det dummaste och mest banala fel någon kan göra? Jag är övertygad om att det är något skitenkelt =)
Det har skett en mindre hårdvaruändring som har nyare FW på nya SPCK62x.
Den version du har 1.02 ger resultatet FW mismatch, men det är inget som försämrar funktioner på de något äldre manöverpaneler.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Larmbolag.

Vilka larmbolag rekommenderar forumet?
Har satt upp och installerat det själv med stor hjälp av denna tråd. Och tänkte nu koppla larmet till larmcentral.

Gjorde ett försök att koppla det till Tempest (Falck), men fick inte det att fungera.
Deras tekniska kunskap och felsökning var under all kritik.

Någon rekommendation?
 
Jag försöker att koppla från mitt larm SPC4320 genom att skicka SMS, typ xxxxx FRAN. Men det fungerar inte. Får sms-svar med en lista på kommando: Kommando::HELP.TILL. FRAN.DelA.DelB.CLR.SSTA. Logg. ENGA. MANA. Om jag anger annan kod, xxxxx, får jag en lite annan lista beroende på att det är annan behörighet för denna kod. Skickar jag xxxxx SSTA får jag: System Frank. Så vissa kommando verkar fungera, men inte frånkoppling. Någon som har nån idé om varför det inte fungerar?
 
RilleRock
J jban skrev:
Larmbolag.

Vilka larmbolag rekommenderar forumet?
Har satt upp och installerat det själv med stor hjälp av denna tråd. Och tänkte nu koppla larmet till larmcentral.

Gjorde ett försök att koppla det till Tempest (Falck), men fick inte det att fungera.
Deras tekniska kunskap och felsökning var under all kritik.

Någon rekommendation?
Personalen på larmborden har inte denna kompetens oavsett larmcentral utan har man problem får man prata med teknikavdelningen på resp. larmcentral som har mer grundläggande kunskap om systemen.

Vilken kommunikationsväg gäller det?
FlexC, EDP, Modem, PSTN?
Hur har du konfigurerat det?
 
J jban skrev:
Larmbolag.

Vilka larmbolag rekommenderar forumet?
Har satt upp och installerat det själv med stor hjälp av denna tråd. Och tänkte nu koppla larmet till larmcentral.

Gjorde ett försök att koppla det till Tempest (Falck), men fick inte det att fungera.
Deras tekniska kunskap och felsökning var under all kritik.

Någon rekommendation?
Personligen så tycker jag att securitas är bäst då deras uppläggare är kunniga samt att man får en fil som är färdig konfigurerad med larmsändar id ip nummer m.m
Dock vet jag ej ifall privatpersoner kan lägga upp sina egna larm hos dem eller ifall det måste vara en larmfirma.
 
J jimmyboy_666 skrev:
Hej
Fått problem med en rörelsedetektor som tjuvlarmar då och då i v rum. Den är placerad in mot rummet och bör inte kunna störas av nått utifrån. Har bytt TV senaste men kan inte tänka mig att den är problemet även om jag funderade på om den gör skärmunderhåll då o då. Men detektorn reagerar inte när
man ser på
tv.
Är en Bosch Blue Line ISC-BDL2-W12G.
Har provat byta då jag trodde detektorn var defekt men samma sak idag med tjutande utesiren 8 min efter larmet slagits på.
Kollat så den sitter ordentligt i plint in i central och i enhet.
Men måste väl vara något som triggar den att larma så borde inte vara kabel eller inkoppling antar jag.
Den har varit i drift och fungerat klanderfritt i ett par år på samma placering.
Nån som kan hjälpa mig med bra ideer?
Ingen?? Kan man kontrollera detektorn på nått vis eller är det bara i skarpt läge man får reda på om den fungerar. Provat byta kabel i helgen med men känns sådär och tillkoppla larmet utan och ha detektorn isolerad.
 
J jimmyboy_666 skrev:
Ingen?? Kan man kontrollera detektorn på nått vis eller är det bara i skarpt läge man får reda på om den fungerar. Provat byta kabel i helgen med men känns sådär och tillkoppla larmet utan och ha detektorn isolerad.
Du kan se varje till/frånslag i detektorns händelselogg (Status->Ingångar). Gäller även om ingången är isolerad/spärrad. Så ett tips är att isolera ingången och sedan kolla i loggen om den går till vid oväntade tidpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.