Hej,

Har hämtat FW från dropboxen

https://www.dropbox.com/sh/i5yd2mhwhvmlw86/AAAuuOJT7D7Vqzy2pKmyVa4Ha?dl=0

Har testat att ladda om 3.9.0 precis. Samma resultat.
Har även testat med pfw filer från 3.8.0, 3.8.1, 3.8.5 och 3.9.0 - samtliga från Dropboxen ovan.

När jag kör med dom äldre får jag först en röd text överst men när man trycker på upgrade så försvinner den. Gränssnitt för uppgradering av firmware med varningsmeddelande och två tabeller för komponentuppgraderingar.

Mer tips? Kan det vara dumma fel på xbus? Måste jag göra något på MAP? Tänk vad är det dummaste och mest banala fel någon kan göra? Jag är övertygad om att det är något skitenkelt =)

A andersda skrev:
Hej,

[länk]

Har även testat med pfw filer från 3.8.0, 3.8.1, 3.8.5 och 3.9.0 - samtliga från Dropboxen ovan.

När jag kör med dom äldre får jag först en röd text överst men när man trycker på upgrade så försvinner den.[bild]

Mer tips? Kan det vara dumma fel på xbus? Måste jag göra något på MAP? Tänk vad är det dummaste och mest banala fel någon kan göra? Jag är övertygad om att det är något skitenkelt =)
CM.gbg verkar ha haft samma fel, https://www.byggahus.se/forum/threa...ens-spc-larmskola.213504/page-215#post-322574, så hör med honom om han hittade en lösning.

A andersda skrev:
Hej,

[länk]

När jag kör med dom äldre får jag först en röd text överst men när man trycker på upgrade så försvinner den.[bild]

Här är även en instruktionsfilm som visar hur man gör:
Det är inte så att du helt enkelt saknar rättigheter för uppgradering? Men då borde du inte heller ha lyckats med att uppgradera CA.

Precis något är skumt.

Om man tittar på filmen så har dom samma 'problem' i den (kolla 2.23) dom har FW Mismatch. Sen så finns ingen 'Upgrade' knapp på MAP i den heller om man jämför med dörrkontrollern.

Ja jag tycker jag har allt påslaget.

Har skicka pm om till CM.gbg. Bra tips, tack.

Testade med 3.10 enl länk. Samma problem.

RilleRock
J Joelbit skrev:
En klargörande fråga bara.

Som jag förstått det med de här inställningarna, så larmar sirenen när den får 12V på ingång 3?
och att det då inte skulle larma om interna batteriet i CA tog slut. Jämfört med om den normalt fick 12V för att inte larma.
MEN om batt i CA tar slut pga strömavbrott, då avbryts väl strömförsörjningen till sirenen och då larmar väl sirenen pga det tills bat i siren tar slut? oavsett hur sirenen normalt triggas?

(Vet att det används lite olika betydelser av nomenklaturer inom styr/regler - larm - brandlarm osv, där av mina frågor då jag syslar mest med styr/regler. Min brandlarmsrekniker för övrigt hade precis bytt över från att jobba med larm i många år och var mycket frustrerad över att många begrepp hade en annan betydelse än de han var van vid....)

En extra fråga, kan man använda terminal 6 på sirenen för att koppla in eol-motståndet mellan 6 och 7?
Den larmar bara när den blir påverkad som man dippat den.

Inte gjort det men mät så terminalen inte har kontakt med 12V.

RilleRock
R rnenjoy skrev:
Nån som har någe tips till mig som inte kräver massor med extra kabeldragning.

Har larm i hus och garage, dock ingen panel i garaget.
Däremot skulle jag vilja skallarma fönster, dörrar och larma garaget på natten.
Kanske en automatisk larmning vid ett visst klockslag.
Däremot är jag rädd att man nån gång måste gå ut mitt i natten och skrämmer slag på barnen ifall sirenen går igång.

Hur skulle man kunna skallarma + garagelarma utan att sirenen hörs ifall larmet går? Kanske bara notifiering i mobilen, eller nått svagt ljud av nått slag. Nån som har nån idé?

Eller finns det nån liten siren som låter väldigt lågt som man kan sätta i larmlådan eller nått? Bästa vore endast mobilen låter.
Under val för deltillkoppling kan du välja "Ingen siren".
Vilket innebär att inga sirener aktiveras vid deltillkopplat läge men övrigt så piper det i map, mobil etc.

CM.gbg hade inte löst det.

RilleRock RilleRock skrev:
Vilket innebär att inga sirener aktiveras vid deltillkopplat läge men övrigt så piper det i map, mobil etc.
Tack kompis!

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Går det att automatiskt partsetta enligt ett klockslag? Hittar bara fullset

RilleRock
R rnenjoy skrev:
Går det att automatiskt partsetta enligt ett klockslag? Hittar bara fullset
Ja du får göra en händelse som triggar det scenariot.
Kan förklara lite mer ingående senare under dagen.

Hej, möjligt att detta redan finns någonstans men jag hittade inte det i sökningarna.

Jag har spc 4300 och bewator pp 500em med motorlås till dörrarna. Använder då taggar till access.
Jag har några extra taggar liggande som jag skulle vilja associera med användare, men jag har inte "serie" numren eller vad det heter till dessa taggar. Min centralenhet har inte taggläsare men däremot bewator enheterna, men när jag läser en tagg där kan jag inte i systemet hitta serienumret. Finns det något sätt att i systemet hitta "numret" som behöver läggas in i profilen för att jag skal kunna lägga till taggen till en användare? (Jag har tyvärr ingen separat läsare)
Skärmdump av ett accesskontrollsystem som visar logg för nekad passage med okända taggar och felmeddelande "KORT FINNS EJ I SYSTEMET".

Min andra fråga är jag kör just nu 3.7.1, rekommenderar ni att göra jobbet eller att betala någon för jobbet att uppgradera programvaran?

Tack på förhand.

RilleRock
W wittsjo skrev:
Hej, möjligt att detta redan finns någonstans men jag hittade inte det i sökningarna.

Jag har spc 4300 och bewator pp 500em med motorlås till dörrarna. Använder då taggar till access.
Jag har några extra taggar liggande som jag skulle vilja associera med användare, men jag har inte "serie" numren eller vad det heter till dessa taggar. Min centralenhet har inte taggläsare men däremot bewator enheterna, men när jag läser en tagg där kan jag inte i systemet hitta serienumret. Finns det något sätt att i systemet hitta "numret" som behöver läggas in i profilen för att jag skal kunna lägga till taggen till en användare? (Jag har tyvärr ingen separat läsare)
[bild]

Min andra fråga är jag kör just nu 3.7.1, rekommenderar ni att göra jobbet eller att betala någon för jobbet att uppgradera programvaran?

Tack på förhand.
Har du testat "Lär in kort"?
Stöds kortformatet så skall det gå utan att veta serienummer.

Kolla inlägg #3499 av @gol.
Ta sedan ner:
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=1211

Gör backup innan du börjar!

Har du testat "Lär in kort"?
Stöds kortformatet så skall det gå utan att veta serienummer.
Var hittar jag den ’knappen’?

Ang firmwaren så var min fråga snarare, vad är eg förbättringen, är det lönt? Är där en signifikant skillnad mellan versionerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.