Pytt Pytt skrev:
... och en hel del spindelfobiker använder det som en slags KBT. :)
Du har så rätt! Jag har en spindelrädd dotter som jag, som dålig mor, inte hanterade rätt när hon var liten. Hennes nu 11-åring har hon tagit till psykolog och som bara efter tre möten lärt barnet hantera fobin. Nu kan barnet lyfta ut en spindel till trädgården! (Modern är dock fortfarande tveksam.)
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Du har så rätt! Jag har en spindelrädd dotter som jag, som dålig mor, inte hanterade rätt när hon var liten. Hennes nu 11-åring har hon tagit till psykolog och som bara efter tre möten lärt barnet hantera fobin. Nu kan barnet lyfta ut en spindel till trädgården! (Modern är dock fortfarande tveksam.)
Vad bra att ditt barnbarn har fått hjälp med detta, det ger väldigt mycket för självförtroendet i stort att kunna hantera sina rädslor tror jag. :) Men jag tycker det är synd att du kallar dig "dålig mor" för att du gjorde ett misstag i att hjälpa din dotter med sin fobi, det är väldigt lätt hänt och behöver inte alls säga något om ens kvalité som förälder.
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Jag bidrar med denna stolta moder som vakade över sina små telningar i blomrabatten utanför vår sommarstuga för ett par år sen...
En spindelmamma med sina nykläckta ungar i ett spindelnät på en blomplantas blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag kanske delat med mig av den i någon annan tråd tidigare, men tänkte att den kunde passa in här också.
 
  • Älska
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Hej Jonne 72. Du skriver "Jag bidrar med denna stolta moder som vakade över sina små telningar" och visar en fantastisk bild. Tack för detta. Jag blir rörd av att se och höra om sådana relationer mellan mödrar och avkomma. Ditt bidrag fick mig att komma ihåg ett starkt möte jag hade med en stor spindel, sannolikt en hona.
En morgon efter frukost gick jag ut och satte mig på näst nedersta steget på yttertrappan för att ta på mig kängorna och knyta skosnörena. Då ser jag en stor spindel med en ovanligt platt ryggtavla, något mindre än en ettöring, komma springandes med god fart. Jag fokuserade på spindeln som plötsligt tvärstannar vid sidan av min fot. På spindels rygg ser jag en mängd småspindlar, kanske 50 eller 100, som rör sig om varandra. Småspindlarna är storleksordningen 1 mm stora och det kryllar av dom på ryggen. Den stora spindel, jag vill gärna kalla den mamman, förblir helt stilla mellan 5 och 10 sekunder. Jag kan granska den på nära håll och ser nu en liten spindel komma springande efter och fram till mamma. Den tar sig snabbt upp på mammans rygg och omedelbart höjer mamman kroppen från betongunderlaget, lägger in högsta växeln, och försvinner runt hörnet på trappan. För mig är det en oförglömlig upplevelse. Jag har funderat mer än en gång på hur kunde mamman tydligtvis veta om telningens belägenhet och vänta in den när hon hade så många andra att bära.
 
  • Gilla
  • Älska
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
S Sven-Olov Strid skrev:
En morgon när jag vaknade kändes det rejält täppt i ena näsborren. Sittandes i sängen satte jag ett finger för den andra näsborren och blåste till lite lätt. Något svart, stort som en ärta for ut och ned på golven med en duns. Det kändes rejält obehagligt då klumpen vecklade ut stora ludna ben som den sedan sprang iväg på. Jag unnar ingen annan den upplevelsen. Man får lägga band på fantasin och inte tänka för mycket på vad den har haft för sig där inne i näsan.
OMG, vilken rysare! Jag skulle knappt våga sova efter nåt sånt!
 
Härlig historia Sven-Olov!
Tar man sig bara tid att stanna upp titta sig omkring i naturen finns det ofta något spännande att hitta!
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
J jonne72 skrev:
Härlig historia Sven-Olov!
Tar man sig bara tid att stanna upp titta sig omkring i naturen finns det ofta något spännande att hitta!
Ja, absolut. Har man eletromikroskop så lär man få se saker fast vi som inte har får titta på datorn el. titta ute efter spindelnät som är så vackra!
Nu har jag fortf. problem med bananflugorna. Har bytt metod flera gånger. Vin, vitvinsvinäger o diskmedel. Sen årgångsvin-det fungerade bäst i en petflaska. Sen hällde jag på socker, mera vin, vodka, sen när det dunstat fint vin bara i pet-flaska vilket har varit bäst. Hade hundrtals bananflugor men tänkte min Godzilla (jaktspindel) skulle ta men icke, har inte synts till. Nu kanske efter ivrigt sanerande?
 
Någon som vet vad det är för spindel som väver nät med brutal rasande fart ? Har senaste veckan var jag än gått i trädgården nästan fått spindelnät i ansiktet.
Den har även vävt en kväll vid ett fönster och käkat lite flygfän men nu är nätet nästan borta.
Vid garaget så hade en vävt ganska brett mellan byggnad och antenn på bilen som står framför. Vissa delar är ganska tjockt nät.

Det jag reagerar över är att de går så jävla fort. Den är alltså klar efter en natt. Sen är de ganska otrevligt att den försöker bygga fast bilen i garaget med.
Inomhus så gör inga av spindlarna något större nät än i någon hörna i källaren.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Staffans2000
Sen är de ganska otrevligt att den försöker bygga fast bilen i garaget med.

Se det som en uppmaning från vår fauna att åka kollektivt.
 
  • Haha
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sen är de ganska otrevligt att den försöker bygga fast bilen i garaget med.

Se det som en uppmaning från vår fauna att åka kollektivt.
Haha tro mig, jag hade åkt kollektivt om vår kommun inte hade börjat nedmontera allting med kollektivtrafik ;)
Nu när jag är pappledig så går bilen väldigt sällan på vardagar så jag är faktiskt ganska miljövänlg.
Dock undrar man vad de är för en jävel som spinner med den hastigheten, jag har inte hittat själva boven i dramat utan den gömmer sig ju väl.
 
Har alltid spindelnät i ansiktet när jag går ut på morgonen.. de är imponerande arbetare! De hinner dra ett par tre trådar från takutsprånget/hängrännan och ner mot trappräcket varje natt.

I år är de antingen väldigt många, eller väldigt aktiva dessutom (troligen bägge). Vi har spindelnät i varje hörn, invind alla brädor på huset.. uteplatsstaket, balkongräcken och på buxbombuskarna! Har aldrig sett så mycket nät :surprised:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vanliga korsspindlar bygger väl nya nät varje dygn har jag för mig jag läst. Och så käkar de väl upp det gamla innan för att kunna återvinna en del byggmaterial.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Någon som vet vad det är för spindel som väver nät med brutal rasande fart ? Har senaste veckan var jag än gått i trädgården nästan fått spindelnät i ansiktet.
Den har även vävt en kväll vid ett fönster och käkat lite flygfän men nu är nätet nästan borta.
Vid garaget så hade en vävt ganska brett mellan byggnad och antenn på bilen som står framför. Vissa delar är ganska tjockt nät.

Det jag reagerar över är att de går så jävla fort. Den är alltså klar efter en natt. Sen är de ganska otrevligt att den försöker bygga fast bilen i garaget med.
Inomhus så gör inga av spindlarna något större nät än i någon hörna i källaren.
Nästan skräckfilm!
 
J jonne72 skrev:
Vanliga korsspindlar bygger väl nya nät varje dygn har jag för mig jag läst. Och så käkar de väl upp det gamla innan för att kunna återvinna en del byggmaterial.
Stämmer bra, men det gäller nog alla hjulspindlar, vanligaste vi har är Skuggspindel, Marmorspindel och Korsspindel, de är väldigt lika i utseende och alla kan skifta mycket i färg, Skuggspindlarna är dock i regel mörkgrå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.