A
H HSP skrev:
R 32 har väl 675 i GWP och är ett miljövänligare alternativ.

R 410 har 2090 i GWP det är väl den som är på väg att fasas ut lika som R134A med 1300 i GWP
dagens bilar har R1234YF
Ja R32s koldioxidekvivalent motsvarar en ko som fiser i 1,5 dygn i stället för 4 dygn i R410A fallet...
Och ändå så krävs det inget kyl ert för att vara lantbrukare...
EU...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
Och när jag anser att något är rena dumheter, beslut fattade av politiker som inte förstår nått öht., så struntar jag helt sonika i det. Man måste förstå att lagar och regler skapas ibland utifrån vissa premisser, premisser som kan tänjas på, man kan inte se allt i svart eller vitt. Att det sedan finns människor som likt paragrafryttare inte förmår att förstå intentioner med lagar och regler, trist för dom kan jag tycka.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Precis så säger jag med när jag har bråttom och kör på gångvägar och cykelbanor!
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att det sedan finns människor som likt paragrafryttare inte förmår att förstå intentioner med lagar och regler, trist för dom kan jag tycka.
Kan du inte ge några konkreta exempel på argumentation som fungerar i rätten när man har brutit mot en lag man tycker är onödig?
 
M
useless useless skrev:
Kan du inte ge några konkreta exempel på argumentation som fungerar i rätten när man har brutit mot en lag man tycker är onödig?
Jag kan ge en miljon exempel där polisen väljer att blunda, för intentionen med lagen är egentligen något helt annat.
Bära kniv på allmän plats? Hur löser du det när du tar cykeln eller bussen hem från Ica med nya köksknivarna?
Intentionen med lagen är att lagföra buset som bär kniv med avsikt att använda den, inte att bura in svenssons på väg hem från Ica.
Man får inte åka på/i en lastbil på annan plats än bältad i sätet på avsedd plats. Sopgubbarna har alltid en som kör och en som står där bak hängande i ena armen mellan tunnorna i villaområdet. Har nån någonsin blivit dömd för detta ”brott”. Postbilen som rullar fram på gång/cykelbanan mellan brevlådorna har varken tillstånd eller dom obligatoriska saftblandarna, har nått postombud någonsin fått böter för detta?
 
Inte läst allt. Men jag tycker att man borde kunna få installera själv om man erforderlig kunskap och kan installera enheten på anvisat fackmannamässigt sätt. Det är ju svårare att få ihop en ikeamöbel.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju lite kontraproduktivt. Det måste ju vara bättre för miljön att förse värmepumpen med färdiga kopplingar av bra kvalitet installerade under kontrollerade former på en fabrik jämfört med att någon ska stå ute i fält och kapa och kona rören.
Därmed inte sagt att just dessa budgetpumpar är den bästa konstruktionen, men om syftet med lagen är att minska utsläppen så borde snabbkopplingarna premieras så att fler använder och utvecklar dom.
Förstår hur du tänker och håller i viss mån med förutom att installationerna som folk gjort själva ofta ser för jävliga ut. Så är jag inte direkt emot att man gör det själv med snabbkopplingar problemet är väl att när jag kommer senare och skiten (för det är skräpmaskiner) gått sönder så kan jag inte ens tömma den för det finns inget sätt att tömma den och jag kunde inte suga tillbaka in i kompressorn för skiten hade skurit. Tror dom nyare har åtgärdat det med tappmöjligheten. Sen ska vi skilja på kyltekniker och installatörer med F-gas certifikat (som vilken tjomme som helst kan skaffa sig via en kurs för typ 10-15 tusen)
Jag kallar mig inte kyltekniker och då har jag ändå jobbat med värmepumpsanläggningar sen 98. Så länge bilarna inte är gjorda på ett säkrare sätt så är ”gör det självarnas” snabbkopplings maskiner en fis i rymden. Och så länge dom har den halvtaskiga verkningsgraden dom har så kommer det ändå inte påverka oss som säljer bättre grejer. Så har svårt att se skadan snabbkopplingarna (så länge dom är av god kvalitet) gör på miljö och branch. Däremot måste demonteringsfrågan lösas för den är inte acceptabel som det är för tillfället med dessa maskiner.
 
Mikael_L
T toyboy skrev:
Däremot måste demonteringsfrågan lösas för den är inte acceptabel som det är för tillfället med dessa maskiner.
Man fäller tillbaka bygeln, dvs åt andra hållet som vid montaget.

Sen demonterar man både inne och utedel i motsatt ordning som vid montaget och så står man sen till sist med med en gammal trasig L/L-VP i två delar som båda måste lämnas in för destruktion.

Jag ser inte riktigt problemet.

Antagligen har den tuffat på i en 5-10 år och sparat mycket el under den tiden vilket bidragit till en minskad koleldning i Tyskland med åtföljande minskade kvicksilverutsläpp, utsläpp av radioaktiva ämnen samt CO2.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man fäller tillbaka bygeln, dvs åt andra hållet som vid montaget.

Sen demonterar man både inne och utedel i motsatt ordning som vid montaget och så står man sen till sist med med en gammal trasig L/L-VP i två delar som båda måste lämnas in för destruktion.

Jag ser inte riktigt problemet.

Antagligen har den tuffat på i en 5-10 år och sparat mycket el under den tiden vilket bidragit till en minskad koleldning i Tyskland med åtföljande minskade kvicksilverutsläpp, utsläpp av radioaktiva ämnen samt CO2.
Nja problemet var att det inte funkade så smidigt som du beskrev det för den läckte som en inkontinenssjuk ko, 5-10 år duger inte, det går åt alldeles för mycket energi för att tillverka skiten för att det ska vara acceptabelt med så kort livslängd.
 
Mikael_L
Då ska man väl sluta med alla slags värmepumpar, inga håller ju speciellt mycket över 10 år.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då ska man väl sluta med alla slags värmepumpar, inga håller ju speciellt mycket över 10 år.
Källa på det? 12-15 är mina erfarenheter. Om vi inte tar med garanti åtgärder.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Sen är väl frågan vad som anses som skräpmaskiner? Jag köpte en billig Zipro för nio år sedan till garaget. Till huset samma år kostade jag på med märket Mitsubishi. En installation på närmare 80 tusen. Efter sju år rasade kompressorn på den senare trots service och allt. Garantin förverkad men Mitsubishi var schyssta och lät mig köpa en ny utedel med bättre verkningsgrad utan påslag som goodwill. Ändå en sur kostnad för något som skall vara riktigt bra på marknaden. Zibron snurrar fortfarande på. Har bytt fläktlager en gång. Nu är jag inte i den branschen men det finns nog en hel del som lever på dessa och känslan finns där att det inte alltid är kvalité man betalar för utan en hård marknadsföring med många munnar att mätta.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Sen är väl frågan vad som anses som skräpmaskiner? Jag köpte en billig Zipro för nio år sedan till garaget. Till huset samma år kostade jag på med märket Mitsubishi. En installation på närmare 80 tusen. Efter sju år rasade kompressorn på den senare trots service och allt. Garantin förverkad men Mitsubishi var schyssta och lät mig köpa en ny utedel med bättre verkningsgrad utan påslag som goodwill. Ändå en sur kostnad för något som skall vara riktigt bra på marknaden. Zibron snurrar fortfarande på. Har bytt fläktlager en gång. Nu är jag inte i den branschen men det finns nog en hel del som lever på dessa och känslan finns där att det inte alltid är kvalité man betalar för utan en hård marknadsföring med många munnar att mätta.
80000 för en luft/luft ?
 
T toyboy skrev:
80000 för en luft/luft ?
Mitsubishin är Luft vatten med kombitank och kostade strax över 80 inklusive installation.
Zibron är luft luft och kostade mindre än sju. Likväl är det den som har varit kostnadseffektiv. Dock är ju verkningsgraden usel när temperaturen kryper neråt. Men den klarar hålla 15 grader på 32 kvm (garaget) i alla fall även när det krupit neråt 10 minus.
 
Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Mitsubishin är Luft vatten med kombitank och kostade strax över 80 inklusive installation.
Zibron är luft luft och kostade mindre än sju.
Ok fast nu är det förvisso äpplen och päron men jag förstår resonemanget.
Men zibron värmde förvisso inte hela huset heller så du kan inte jämföra så utan den ska jämföras med en mitsubishi luft luft. Så 7000 mot ca 17000 ink installation är en mer rimlig jämförelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.