useless useless skrev:
Fast det är ju okej att ha 20 kg propan i husvagnen eller garaget som privatperson utan problem.
Sen är det väl inte innehållets brandfarlighet som är det största problemet med tryckbehållare? Hur lagrar och transporterar man kylmedia i dag?
Är väl lite skillnad på 20kg och 20 ton
Sen är det ju inte utan problem det står väl lite då och då om båtar och husvagnar som har smällt och folk har kvävts av läkande gas.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag kan inte riktigt se fördelen med att köpa något för 50-70K som håller 12-15år mot att köpa något för 15K som håller +5år. (Det är så länge min Anslut har gått nu sedan köp) Vidare har jag svårt att få ihop ekonomikalkylen på besparingen i förbrukning mot mellanskillnaden i inköpspris. Det skulle i princip innebära att den för 50-70K snarare tillverkar ström mot att förbruka ström:)

Jag är inte mycket för Kinesutvecklat, obs., inte att förväxlas mot Kinestillverkat i Kinesisk fabrik (Apple, Hilti osv.). Men i just värmepumpsfallet har jag svårt att motivera den högre kostnaden för ”märket” då det skiljer så sjukt mycket i inköpspris. Jula vill just nu ha 20K för den 6+3kW Anslut luft/vatten som jag nu värmt mitt hus på +200m2 i 5 år med. Jag ligger på 6-7000kwh per år och håller 23gr inomhus. Lite dyrt att köpa en 50-70K apparat i testsyfte men jag har svårt att se att en sådan skulle dra så pass mycket mindre att det skulle löna sig över tid med min nuvarande förbrukning.
Vad hade du för förbrukning innan ?
 
useless useless skrev:
Nej det är inte brandskyddet som är problemet, utan att branschen till varje pris vill hålla fast vid patenterade gaser dom kan ta bra betalt för.

Om brandskyddet vore ett problem får du gärna förklara varför man har drivit igenom att det ska vara R1234yf i bilar?
[länk]
Vi kan vara överens om att i de flesta fall så är det pengar som styr oavsett om det är företag eller privatpersoner. du valde antagligen inte din värmepump för miljöns skull utan för att den var billig (obs! Jag lägger ingen värdering i det) och så ser det ut i det mesta, köper vi en rostfri hink som antagligen räcker hela livet tveksamt va ? Utan vi köper billigt skit i plast. Min poäng är att vi skäller på bolag och andra fast vi sällan är bättre själva.
När dagen kommer att det är ok med Propan så kommer det att ha dykt upp nya regler och krav. Detsamma gäller R1234yf bilbranschen är starkare än köldmediebranschen och vissa myndigheter varför? Pengar!
 
A
T toyboy skrev:
Är väl lite skillnad på 20kg och 20 ton
Sen är det ju inte utan problem det står väl lite då och då om båtar och husvagnar som har smällt och folk har kvävts av läkande gas.
air liquid och aga gasdepå har ju hyfsade mängder så ingen skillnad däri heller!

det som händer i fritidsanläggningar i allmänhet och båtar i synnerhet är ju avsaknad av ventilation vilket ger minst sagt gynnsamma förhållande till kvävning resp idealblandning för explosion så det är ju faktiskt något helt annat.
 
electroluxaren skrev:
air liquid och aga gasdepå har ju hyfsade mängder så ingen skillnad däri heller!

det som händer i fritidsanläggningar i allmänhet och båtar i synnerhet är ju avsaknad av ventilation vilket ger minst sagt gynnsamma förhållande till kvävning resp idealblandning för explosion så det är ju faktiskt något helt annat.
Nu var det i och för sig hanteringen av det hela det handlade om så det tycker jag nog är relevant. Men det kan å andra sidan inte vara så svårt att ändra så att det levereras med erfodlig säkerhetsutrustning eller lag på gasvarnare eller liknande.
 
M
T toyboy skrev:
Vad hade du för förbrukning innan ?
Det satt en Parkas oljepanna när vi flyttade in, gick åt 2,5m3 olja per år. Sedan satte jag in vedpanna med acc-tankar, eldade ca. 20m3 om året. När jag ledsnade på det körde jag elpatron i pannan ett år, tror jag snittade 25-26,000kwh det året. Detta var total elförbrukning, hushållselen med 2 bilar med motor/kupevärmare på vintern ingick med typ 6-7000kwh om året. Så mellan tummen och pekfingret ligger min årsförbrukning för att värma huset på runt 20,000kwh. Så min Anslut luft/vatten ligger väl på ett COP på drygt 3 över vinterhalvåret.
 
Slog till på en Jula-pump idag med.

Dom hade en drive att tecknade man upp för Jula Plus och betalade med det fick man 10% tillbaka, desutom har dom idag 3xbonus för Jula Plus medlemmar.

Så, min värmepump (+ en chokladboll för 1kr) kostade:
6000.-
10% för att jag tecknade Jula Plus: -600kr
3x bonus, 18000 poäng, 50kr/1200 poäng: -750kr
Summa, värmepump+chokladboll: 4650kr

Känns som en bra deal, men passa på idag om ni vill få detta pris.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har du 6-7000 kWh ink hushålls el?
 
M
T toyboy skrev:
Har du 6-7000 kWh ink hushålls el?
Nej min värmepump drar ungefär detta. Pumpen brukar ligga på 5500-6000, elpatronen (3kw i innedelen) brukar behöva stötta med 500-1500 per vinter beroende på utetemp. Så från 20,000kwh med enbart el, klarar jag mig nu på under 1/3-del av detta för av värma huset.
Dessutom orkar pumpen hålla 23gr inne med pump+elpatron (ca. 4,5kwh förbrukning) kalla dagar med under -10gr. Det klarade inte elpannan på 6kw på ren el tidigare. Så pumpen ger minst COP 2 under -10gr, och det tycker jag är fantastiskt bra för en pump för 14,995kr.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dessutom är inte propan särskilt brandfarligt jämfört med en massa andra saker man gladeligen tar in i huset, bilen eller garaget.
Dels krävs det en ganska specifik propan/luft-blandning och dels brinner det relativt långsamt.

Skulle man utgå ifrån den riktiga farligheten så hade det varit förbjudet att köra runt med etanol i tankbilar och låta gemene man hantera det på macken.


R1234yf har för övrigt i princip samma antändningstemperatur som propan - 440 grader.
Nja, vanlig bensin är farligare.
 
A
T toyboy skrev:
Nu var det i och för sig hanteringen av det hela det handlade om så det tycker jag nog är relevant. Men det kan å andra sidan inte vara så svårt att ändra så att det levereras med erfodlig säkerhetsutrustning eller lag på gasvarnare eller liknande.
okay
vad är det aga depå och air liquid gör istället?
 
electroluxaren skrev:
okay
vad är det aga depå och air liquid gör istället?
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade?
 
köpte en qlima värmepump med snabbkoppling på jula förra året för att ha i garaget, tror den heter SC-JA 2518 och den tuffar på och fungerar fint.
nu behövde jag en till för en liten stuga på gården som dottern bor i, så jag slog till förra veckan nu när dom har kampanj.. köpte en SC-JA 2519 och det visade sig idag när jag öppnade kartongerna att "snabbkopplingen" med en bygel som man fäller ner på ytterdelen är utbytta några andra "snabbkopplingar" som ska skruvas ihop.... så jävla dumt..jag som tyckte bygelkopplingen var så smidig..
 
A
funkar bra men man måste ha en STOR skiftnyckel till muttrarna
 
Verktyg finns och det ska nog inte vara några problem men jag blev så förvånad bara... jag var tvungen att kolla kartongen så det verkligen stod SC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.