18 459 läst · 91 svar
18k läst
91 svar
Bra och billig planlösning 80m2 med sovloft
http://hittahus.se/2011/05/compact-living-74/
Det är kanske inte riktigt vad du frågar efter men det finns många bostadsrättsvillor i Växjö med den här planlösningen och en liknande på 86 kvm med ett rum till. Finns regelbundet ute på Hemnet. Får in mycket på liten yta. Var trappan ska vara om du vill ha ett loft har jag dock lite svårt att se.
Det är kanske inte riktigt vad du frågar efter men det finns många bostadsrättsvillor i Växjö med den här planlösningen och en liknande på 86 kvm med ett rum till. Finns regelbundet ute på Hemnet. Får in mycket på liten yta. Var trappan ska vara om du vill ha ett loft har jag dock lite svårt att se.
En del fina hus där tycker jag! Genomtänkt och med få "döda" ytor.T Telefu skrev:[länk]
Det är kanske inte riktigt vad du frågar efter men det finns många bostadsrättsvillor i Växjö med den här planlösningen och en liknande på 86 kvm med ett rum till. Finns regelbundet ute på Hemnet. Får in mycket på liten yta. Var trappan ska vara om du vill ha ett loft har jag dock lite svårt att se.
För oss är det dock viktigt med loft (större yta tll billg peng. Då hamnar jag i detta med var trappan ska vara, alltid ett problem. Det jag försökt ta hänsyn till: Takhöjden, aukustik (inte så bra med trappa som går från allrummet), fövaring (nu har jag ritat på förvaring under trappen), det estetiska (Antingen snygg (DYR) trappa som syns, eller "gömma" en vanlig furutrappa som kan målas lite finare där den inte hamnar i blickfång). Därför gömde jag den mellan två rum, det blir billigare så.
Förövrigt: Jag har tagit till mig av era tips och ritat om köket. Det är nu L-format och Kyl/Frys är mot hallen. Jag har också spegelvänt huset för att få fin utsikt från allrummet och verandan.
Hoppas Tuvis fått lite hjälp. Ett annat tips: Det finns polska och baltiska hustillverkare med billigare priser än vi har i Sverige. Jag har inte undersökt mer än lite googlingar för att vi bestämde oss ganska fort. Men jag kollade in supercoola DOM XS innan. Om du får OK för plåtfasad.. så kanske. Jag lägger upp en bild på dem med ett förslag till planritning. Så ballt, men kanske lite extremt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas verkligen det går vägen. Det ska bli kul att följa hur det går för dig i dina byggplaner och vilket hus det blir till slut. Jag ska ju själv bygga utan att ha så mycket pengar, så det är alltid intressant att se hur andra gör för att bygga billigare men ändå få till fina och hållbara hus. Det är såklart en djungel och ganska lätt att göra fel. Inbland tänker jag också att själva bygglovsprocessen gör att det hela blir dyrare. Ett exempel: Jag tänkte länge att jag skulle jaga fina men begagnade fönster till bygget. Då är det såklart svårt med exakta mått, men jag kan utan tvekan tänka mig att köpa fina fönster på 9*12 istället för som tänkt 10*12 om jag hittar innan byggstart. Problemet då är att jag skulle behöva göra en ändring i bygglovet, som i princip kostar mer än om jag hade köpt nya fönster i rätt storlek från början... Så, det är i princip omöjligt att köpa begagnade fönster till bygget om målet är att få ned kostnaden (att hitta alla i rätt storlek och rätt märke kommer nog vara svårt). Trist men sant.T Tuvis skrev:
Spännande men samtidigt jobbigt.. Det tar upp en storcdel av ens tankar! Får se hur det fortskrider, det är kanske bara en dröm.. forts följerEn apelsin skrev:Hoppas verkligen det går vägen. Det ska bli kul att följa hur det går för dig i dina byggplaner och vilket hus det blir till slut. Jag ska ju själv bygga utan att ha så mycket pengar, så det är alltid intressant att se hur andra gör för att bygga billigare men ändå få till fina och hållbara hus. Det är såklart en djungel och ganska lätt att göra fel. Inbland tänker jag också att själva bygglovsprocessen gör att det hela blir dyrare. Ett exempel: Jag tänkte länge att jag skulle jaga fina men begagnade fönster till bygget. Då är det såklart svårt med exakta mått, men jag kan utan tvekan tänka mig att köpa fina fönster på 9*12 istället för som tänkt 10*12 om jag hittar innan byggstart. Problemet då är att jag skulle behöva göra en ändring i bygglovet, som i princip kostar mer än om jag hade köpt nya fönster i rätt storlek från början... Så, det är i princip omöjligt att köpa begagnade fönster till bygget om målet är att få ned kostnaden (att hitta alla i rätt storlek och rätt märke kommer nog vara svårt). Trist men sant.
Hej!
Spännande projekt!
Jag har tänkt på saker som delvis tagits upp tidigare i tråden. Dels tror jag inte att u-trappan fungerar så som den är ritad. Man kommer troligtvis slå huvudet i taket innan man kommer upp. Jag har också reagerat på att hallen i det förslaget känns stor. Att planera kaminen mitt i rummet kan bli ett problem. Skorstenen kan behövas fixeras mot en vägg eller dylikt om det är högt i tak.
Att rita efter cc60/cc120 moduler tror jag inte gör så mycket på priset. Vill du komma ner i pris ska du nog skippa den öppna nocken och ha platt tak istället. Det sparar väldigt mycket tid och även en del material. Däremot blir det i mitt tycke ett tråkigare hus...
Jag föredrar en gjuten platta under huset. Det kan verka lite dyrare men spar mycket tid. Glöm inte plats för elcentral, säkervattenskåp, ev golvvärmefördelare, uppvärmning, ev varmvattenberedare.
Hoppas att jag inte har bidragit med för många problem, känner så här i slutet av inlägget att jag bidrog med få lösningar
Spännande projekt!
Jag har tänkt på saker som delvis tagits upp tidigare i tråden. Dels tror jag inte att u-trappan fungerar så som den är ritad. Man kommer troligtvis slå huvudet i taket innan man kommer upp. Jag har också reagerat på att hallen i det förslaget känns stor. Att planera kaminen mitt i rummet kan bli ett problem. Skorstenen kan behövas fixeras mot en vägg eller dylikt om det är högt i tak.
Att rita efter cc60/cc120 moduler tror jag inte gör så mycket på priset. Vill du komma ner i pris ska du nog skippa den öppna nocken och ha platt tak istället. Det sparar väldigt mycket tid och även en del material. Däremot blir det i mitt tycke ett tråkigare hus...
Jag föredrar en gjuten platta under huset. Det kan verka lite dyrare men spar mycket tid. Glöm inte plats för elcentral, säkervattenskåp, ev golvvärmefördelare, uppvärmning, ev varmvattenberedare.
Hoppas att jag inte har bidragit med för många problem, känner så här i slutet av inlägget att jag bidrog med få lösningar
Tack Daniel! Elcentral till huset blir vid uppfarten. Varmvattenberedare har jag tänkt i badrummet på väggen ovan tvättmaskinen. Då hamnar den med tätskikt och jag slipper ett stort skåp i köket. Jag kör välisolerad platta på mark utan golvvärme. Luftvärmepump i allrummet. Planen är att använda plattan som innergolv för att spara tid (och ev pengar, även om grunden blir något dyrare). Trappan är svår, men jag tror att den funkar. Takvinkeln är 40 grader och trappan kommer upp mitt i rummet.D Daniel:) skrev:Hej!
Spännande projekt!
Jag har tänkt på saker som delvis tagits upp tidigare i tråden. Dels tror jag inte att u-trappan fungerar så som den är ritad. Man kommer troligtvis slå huvudet i taket innan man kommer upp. Jag har också reagerat på att hallen i det förslaget känns stor. Att planera kaminen mitt i rummet kan bli ett problem. Skorstenen kan behövas fixeras mot en vägg eller dylikt om det är högt i tak.
Att rita efter cc60/cc120 moduler tror jag inte gör så mycket på priset. Vill du komma ner i pris ska du nog skippa den öppna nocken och ha platt tak istället. Det sparar väldigt mycket tid och även en del material. Däremot blir det i mitt tycke ett tråkigare hus...
Jag föredrar en gjuten platta under huset. Det kan verka lite dyrare men spar mycket tid. Glöm inte plats för elcentral, säkervattenskåp, ev golvvärmefördelare, uppvärmning, ev varmvattenberedare.
Hoppas att jag inte har bidragit med för många problem, känner så här i slutet av inlägget att jag bidrog med få lösningar
Det jag känner att jag behöver kolla, hur långt blir skorstenensröret och vad är max. Jag har förstått att det ger bättre värmespridning om kaminen är central. Det jag inte har koll på är hur mycket utrymme säkervattenskåp behöver? Var bör jag placera det?
Hallen är stor! Planen är att placera större delen av förvaringen där. Garderober, byrå, bokhylla osv. Två barn, nära en sjö och skönt med plats där!
Och jag håller med! Så mycket trevligare med öppet upp till nock än platt tak, även om det är dyrare.
Bifogar senaste skiss.
Väldigt stort badrum. Sätt tvättmaskinen under bänken vid förvaringen. Minska badrummet och gör en klädkammare istället.
Knyck idéer på nätet. Den här till exempel
https://www.hus.se/husmodeller/animonhus/solvik/
Knyck idéer på nätet. Den här till exempel
https://www.hus.se/husmodeller/animonhus/solvik/
Redigerat:
Hej,
Ett tipps....
Hall/ passage: Något som ger mer rymd-känsla, är att planera in dörr öppning i vinkel.
-Nybygge, krävs det dörr-bredd som är 90 cm till toaletten? (Kanske olika krav villa/fritids hus?)
I en rät vinkel motsvarar t.ex ( hypotenusan) ”diagonala” linjen 113,6 cm . När ”(dörr)” båda kateterna är 80cm.
(Pythagoras sats)
Tycker själv att sådana lösningar ger ”ett luftigare känsla och praktiskt för att undvika att man krockar” när man har gäster. Speciellt i hall.
Svårt att förklara, provar att skicka bild...
Ett tipps....
Hall/ passage: Något som ger mer rymd-känsla, är att planera in dörr öppning i vinkel.
-Nybygge, krävs det dörr-bredd som är 90 cm till toaletten? (Kanske olika krav villa/fritids hus?)
I en rät vinkel motsvarar t.ex ( hypotenusan) ”diagonala” linjen 113,6 cm . När ”(dörr)” båda kateterna är 80cm.
(Pythagoras sats)
Tycker själv att sådana lösningar ger ”ett luftigare känsla och praktiskt för att undvika att man krockar” när man har gäster. Speciellt i hall.
Svårt att förklara, provar att skicka bild...
Säkertvattenskåp brukar få plats i en vägg byggd av 95mmregel. Det kan passa att dra upp avloppsavluftningen i samma. Det är fördelaktigt om säkervattenskåpet finns i närheten av varmvattenberedaren.
Jag reagerar lite på era fönster. Fönster brukar liva i överkant. Ni har 10*21 vid uteplats. Övriga fönster är för det mesta 10*12. Det kommer att innebära att fönsternas brösthöjd blir 90cm istället för 80cm, vilket är det vanliga. Personligen tycker jag att 70cm brösthöjd också är väldigt fint. Fönster kan sällan bli för stora.
Jag är lite tveksam till att placera ett fönster bakom spisen. Tror att det kommer bli väldigt smutsigt och ev krocka med köksfläkten, beroende på vilken fläkt
Ni kommer troligen behöva en alternativt två stolpar som bär upp nockbalken. Två stolpar förutom upplag i ytterväggarna spar pengar då nockbalken kan göras mindre.
Jag reagerar lite på era fönster. Fönster brukar liva i överkant. Ni har 10*21 vid uteplats. Övriga fönster är för det mesta 10*12. Det kommer att innebära att fönsternas brösthöjd blir 90cm istället för 80cm, vilket är det vanliga. Personligen tycker jag att 70cm brösthöjd också är väldigt fint. Fönster kan sällan bli för stora.
Jag är lite tveksam till att placera ett fönster bakom spisen. Tror att det kommer bli väldigt smutsigt och ev krocka med köksfläkten, beroende på vilken fläkt
Ni kommer troligen behöva en alternativt två stolpar som bär upp nockbalken. Två stolpar förutom upplag i ytterväggarna spar pengar då nockbalken kan göras mindre.
Tack Granatäpple. För fritidshus finns inte samma regler för dörrbredd. Jag tycker att du har en poäng med badrumsdörren. Kanske att det blir luftigare och såklart möjligt med bredare dörr. Till barnrummet tänker jag att det försvårar möblering i rummen med kortare väggar och tycker att linjerna blir mindre rena.G Granatäpple skrev:Hej,
Ett tipps....
Hall/ passage: Något som ger mer rymd-känsla, är att planera in dörr öppning i vinkel.
-Nybygge, krävs det dörr-bredd som är 90 cm till toaletten? (Kanske olika krav villa/fritids hus?)
I en rät vinkel motsvarar t.ex ( hypotenusan) ”diagonala” linjen 113,6 cm . När ”(dörr)” båda kateterna är 80cm.
(Pythagoras sats)
Tycker själv att sådana lösningar ger ”ett luftigare känsla och praktiskt för att undvika att man krockar” när man har gäster. Speciellt i hall.
Svårt att förklara, provar att skicka bild...
Tack Åsa. I princip håller jag med dig. Fritidshuset är dock ett budgetbygge och jag sparar väldigt många tusenlappar på att lägga all VA längs en vägg i huset.Åsa Lund skrev:
D Daniel:) skrev:Säkertvattenskåp brukar få plats i en vägg byggd av 95mmregel. Det kan passa att dra upp avloppsavluftningen i samma. Det är fördelaktigt om säkervattenskåpet finns i närheten av varmvattenberedaren.
Jag reagerar lite på era fönster. Fönster brukar liva i överkant. Ni har 10*21 vid uteplats. Övriga fönster är för det mesta 10*12. Det kommer att innebära att fönsternas brösthöjd blir 90cm istället för 80cm, vilket är det vanliga. Personligen tycker jag att 70cm brösthöjd också är väldigt fint. Fönster kan sällan bli för stora.
Jag är lite tveksam till att placera ett fönster bakom spisen. Tror att det kommer bli väldigt smutsigt och ev krocka med köksfläkten, beroende på vilken fläkt
Ni kommer troligen behöva en alternativt två stolpar som bär upp nockbalken. Två stolpar förutom upplag i ytterväggarna spar pengar då nockbalken kan göras mindre.
Tack! Fönstret flyttat till över bänken istället.D Daniel:) skrev:Säkertvattenskåp brukar få plats i en vägg byggd av 95mmregel. Det kan passa att dra upp avloppsavluftningen i samma. Det är fördelaktigt om säkervattenskåpet finns i närheten av varmvattenberedaren.
Jag reagerar lite på era fönster. Fönster brukar liva i överkant. Ni har 10*21 vid uteplats. Övriga fönster är för det mesta 10*12. Det kommer att innebära att fönsternas brösthöjd blir 90cm istället för 80cm, vilket är det vanliga. Personligen tycker jag att 70cm brösthöjd också är väldigt fint. Fönster kan sällan bli för stora.
Jag är lite tveksam till att placera ett fönster bakom spisen. Tror att det kommer bli väldigt smutsigt och ev krocka med köksfläkten, beroende på vilken fläkt
Ni kommer troligen behöva en alternativt två stolpar som bär upp nockbalken. Två stolpar förutom upplag i ytterväggarna spar pengar då nockbalken kan göras mindre.
Jag gör väggen mellan kök/bad med 95 regel efter ditt tips!
Funderar på vad du säger om höjd på fönster. Jag bor i en vindslägenhet där fönstren sitter på 1.10, så jag har inte tänkt på att dessa kan ses som höga. Blir det inte svårmöblerat med fönster på 70? Jag tänker på vid ev. Köksbord, skrivbord osv? Det är också en budgetfråga = större fönster är dyrare. Men, kanske att det är bättre att ta bort ett och istället ha andra större.
Tack Hilda. Till sovrummen menar jag att det är helt uteslutet att ha diagonala dörrar, men sen tänker jag att det kanske finns en poäng vid badrummet. Om jag skär hörnet kanske det blir bättre "flow" till trappan... Men jag vet inte. Jag velar lite fram och tillbaka. Ibland tänker jag att dessa diagonala dörrar som är rätt vanliga bland hustillverkarna nu kanske är en fånig trend, som vävtapet eller gillestuga. Alltså att dörrar på diagonalen kommer att vara fruktansvärt fult och ute om 10 år även om vi gillar det nu.hilda skrev:
För mig är det prio att allt är så billigt och enkelt att bygga som möjligt. Detta för att vi ska orka göra så mycket som möjligt själva. Utanpåliggande skjutdörrar som är rätt lätt att göra själv sparar inte så mycket plats. Att bygga in tar tid och är inte så lätt. Dessutom är jag osäker på priset. Min plan är att köpa begagnat så mycket som går, innerdörrar står på fyndlistan.