V vectrex skrev:
Din egen bänk är den ett hemmabygge, helt eller delvis?
Delvis. Va en Sjöbergs utan sånt där vinkelben men tängerna va inte direkt top of the line, stålguides som löpte enbart i trähål vilket inte fungerar så värst bra. Så, vänster framtång är original, höger är en köpt quick release tång och wagon visen har jag byggt själv av gamla baktången och lite aliexpressprylar.
 
  • Gilla
byggelibyggaren
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Delvis. Va en Sjöbergs utan sånt där vinkelben men tängerna va inte direkt top of the line, stålguides som löpte enbart i trähål vilket inte fungerar så värst bra. Så, vänster framtång är original, höger är en köpt quick release tång och wagon visen har jag byggt själv av gamla baktången och lite aliexpressprylar.
Min nuvarande wagon-skruv löper löst i ett trähål, ska försöka göra någon slags guidebushing till min nästa bänk. Är det någon som har förslag vilket ämne man skulle göra den i och hur? Undrar om acetalplast skulle funka..
 
För övrigt har fine-tools massa bra skruvar till bänk. (Oavsett om man bygger om eller från scratch) Skärmdump visar små och stora bänkskruvar från Dieter Schmid Fine Tools med specifikationer och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Självklart har de massa dyrare och finare varianter också :))

Sen har de ett gäng byggbeskrivningar också.
 
Redigerat:
Frustrator Frustrator skrev:
Min nuvarande wagon-skruv löper löst i ett trähål, ska försöka göra någon slags guidebushing till min nästa bänk. Är det någon som har förslag vilket ämne man skulle göra den i och hur? Undrar om acetalplast skulle funka..
Det bästa är väl att guida löpvagnen på nåt annat än skruven, typ så här, skruvar brukar inte ge nån vidare styrning hur du än gör.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det bästa är väl att guida löpvagnen på nåt annat än skruven, typ så här, skruvar brukar inte ge nån vidare styrning hur du än gör.
Jag var otydlig, 'inre änden' av skruven sitter fast, en vagn är fäst i en del som löper på skruven, men jag behöver något som håller skruven centrerad i hålet vid handtaget. Den delen saknas, därav att jag fick skruven för det facila priset 0:- en gång i tiden.
 
Lite inspiration, ibland förstår jag hur lite jag kan ...

 
Japp, ni har nog övertygat mig, det får bli ett hemmabygge. Vad tror ni om att bygga utav ek? Har möbeltorr ek tillräckligt mycket till toppen iaf! Sen ligger det ju drygt en halv kubik till på tork i gamla snickarboden, den bör jag kunna få till ett par maffiga ben av då den är 8 cm tjock. Men ek kanske inte blir bra av någon anledning?

Har ju dock svårt att göra något halvdant så det får nog bli ett rejält bygge! Det andra höstprojektet kanske får bli vårprojekt istället.
 
V vectrex skrev:
Japp, ni har nog övertygat mig, det får bli ett hemmabygge. Vad tror ni om att bygga utav ek? Har möbeltorr ek tillräckligt mycket till toppen iaf! Sen ligger det ju drygt en halv kubik till på tork i gamla snickarboden, den bör jag kunna få till ett par maffiga ben av då den är 8 cm tjock. Men ek kanske inte blir bra av någon anledning?

Har ju dock svårt att göra något halvdant så det får nog bli ett rejält bygge! Det andra höstprojektet kanske får bli vårprojekt istället.
Bra fråga, jag tänkte själv bygga i ek. Jag använder dock ful-ek. Fineken får bli möbler :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bra fråga, jag tänkte själv bygga i ek. Jag använder dock ful-ek. Fineken får bli möbler :)
Ska jag ändå lägga så mycket tid så får det bli en hyvelbänk som får vara livet ut. Då pallar jag inget fulvirke. Eken jag har är nästintill kvistfri. Blir mumma detta!
 
V vectrex skrev:
Ska jag ändå lägga så mycket tid så får det bli en hyvelbänk som får vara livet ut. Då pallar jag inget fulvirke. Eken jag har är nästintill kvistfri. Blir mumma detta!
Hmm, med de där argumenten anar jag att tängerna snart är inköpta från benchcrafted :)
Den här tråden kanske kan bli allmän bänkbyggartråd? Eller vill du ha den för dig själv?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hmm, med de där argumenten anar jag att tängerna snart är inköpta från benchcrafted :)
Den här tråden kanske kan bli allmän bänkbyggartråd? Eller vill du ha den för dig själv?
Nej den kan bli allmän bänkbyggartråd. Kan göra en egen om min så småningom!
 
Jag byggde min i björk. Det är jag mycket nöjd med. Ek blir nog kanon. Gör den så tjock du kan, min är ca 80 mm, men jag hade gärna haft en tjockare, typ 90 mm. Man skall inte behöva vara rädd att dra av den med hyveln när den har blivit lite åtgången. Dom där bänkspännarna som man bankar fast med hammaren (sådana här) är himla praktiska, och dom behöver lite tjocklek i skivan för att fungera. Jag visste inte att dom fanns tidigare, men nu använder jag dom hela tiden.

Personligen gillar jag den sorts framtång som är på gamla sjöbergare. Det är praktiskt när man skall handsåga fogar till lådor och skåp m.m. Kanske inte helt optimalt för att klyva bräder, men har man en bandsåg så är ju det en ickefråga. Men dom tar ju lite plats, så jag förstår att folk inte gillar dom på grund av det.
 
S snuttekudden skrev:
Jag byggde min i björk. Det är jag mycket nöjd med. Ek blir nog kanon. Gör den så tjock du kan, min är ca 80 mm, men jag hade gärna haft en tjockare, typ 90 mm. Man skall inte behöva vara rädd att dra av den med hyveln när den har blivit lite åtgången
Är det något jag skulle va rädd för är det att dra ett par tag med handhyveln på en björkbänktop. Lyckas du med det utan utslag? Eller du har fått tag på så långa björkplank som inte växlar fiberriktning stup i kvarten?

Min blivande bänk blir i bok, raka trevliga fibrer utan överraskningar, tungt, hårt o formstabilt, relativt billigt.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Börjat surfa runt lite. Alltså 400 usd känns lite väl magstarkt för ett kit med en sådan baktång med släde.
https://www.benchcrafted.com/tailvise

Vad finns det för alternativ som inte kostar en halv arm? Något liknande det @Ola C byggt men med komponenter som @Frustrator länkar?

Känns som baktången är viktigast, framtång kan jag lägga till senare.

Åker till USA om knappt 2 veckor, så ska det handlas benchcrafted är det läge nu (även om dollarn är riktigt dyr).
 
V vectrex skrev:
Börjat surfa runt lite. Alltså 400 usd känns lite väl magstarkt för ett kit med en sådan baktång med släde.
[länk]

Vad finns det för alternativ som inte kostar en halv arm? Något liknande det @Ola C byggt men med komponenter som @Frustrator länkar?

Känns som baktången är viktigast, framtång kan jag lägga till senare.

Åker till USA om knappt 2 veckor, så ska det handlas benchcrafted är det läge nu (även om dollarn är riktigt dyr).
Jag har ju gjort en enkelt tailvise men är inte helt nöjd, ska göras om på nästa bänk.
Vad gäller leg vise så tänkte jag nog göra en egen variant av deras criss cross också. Vimlar av olika på tuben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.