Vi ska bygga en relax och en bastu och vi vill ha lite rejälare panel på väggarna.
Därför funderar vi på att sätta ett furugolv 15×118 på väggarna. Är det möjligt tror ni?
Det är ju spontant det också.
Mvh
Bastubyggarn
Därför funderar vi på att sätta ett furugolv 15×118 på väggarna. Är det möjligt tror ni?
Det är ju spontant det också.
Mvh
Bastubyggarn
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det går alldeles utmärkt! Och bra att det är spontat
Fast det är ju klenare än min 18 mm väggpanel...
Fast det är ju klenare än min 18 mm väggpanel...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Skulle inte tro det, man måste vara en extrem vattenkastare om väggarna ska bli mer en ytligt fuktiga. Med rätt ventilation torkar luften och ev ytfukt upp på eftervärmen efter badtubadet.Silver78 skrev:
/ATW
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Min svärfar byggde en stuga på 1950-talet med liggande invändig väggpanel.Silver78 skrev:
Och utvändigt var det vanligt med liggande panel på norska Sørlandet när vi började segla där på 1970-talet.
Har läst att detta föredrogs, för att den liggande panelen var tätare mot slagregn.
Nu har 3 av 5 bostadshus, som jag har inom synhåll, liggande panel.
Historiskt kan jag tänka mig att den stående panelen kom när man började sätta bräder på timrade hus.
Nu, med stående reglar i stommen är det naturligare med liggande panel.
När jag tänker efter har ju min bror liggande panel på väggarna på övervåningen. Kul med input.KnockOnWood skrev:Min svärfar byggde en stuga på 1950-talet med liggande invändig väggpanel.
Och utvändigt var det vanligt med liggande panel på norska Sørlandet när vi började segla där på 1970-talet.
Har läst att detta föredrogs, för att den liggande panelen var tätare mot slagregn.
Nu har 3 av 5 bostadshus, som jag har inom synhåll, liggande panel.
Historiskt kan jag tänka mig att den stående panelen kom när man började sätta bräder på timrade hus.
Nu, med stående reglar i stommen är det naturligare med liggande panel.