Den dåliga effekten kan ju vara att kaminen tar mycket luft inifrån rummet o drar med sig ut genom skorstenen. Antar att det är svårt att komma ifrån med en öppen spis.
 
  • Gilla
lbbs och 1 till
  • Laddar…
Det finnns tre saker som behövs för att en eld ska trivas. Bränsle, värme och syre. Bränsle har du ju uppenbarligen. Med den öppningen även syre. Det som saknas på slutet är värme. Det är inte själva veden som brinner, utan den gas som avgår från veden när den värms upp. När det blir för långt mellan de halvförbrända bitarna och den mest flyktiga gasen brunnit upp dör den ut om du inte föser ihop blödbädden. Så är det på de allra sista kolbitarna i alla eldstäder, frågan är bara hur tidigt i eldningscykeln det blir ett problem.Bättre eldstäder håller eldhärden varmare och trängre.
 
  • Gilla
lbbs
  • Laddar…
henrikpåhöjden henrikpåhöjden skrev:
Den dåliga effekten kan ju vara att kaminen tar mycket luft inifrån rummet o drar med sig ut genom skorstenen. Antar att det är svårt att komma ifrån med en öppen spis.
Kanske lägga sten för att förminska eldstaden?
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Det finnns tre saker som behövs för att en eld ska trivas. Bränsle, värme och syre. Bränsle har du ju uppenbarligen. Med den öppningen även syre. Det som saknas på slutet är värme. Det är inte själva veden som brinner, utan den gas som avgår från veden när den värms upp. När det blir för långt mellan de halvförbrända bitarna och den mest flyktiga gasen brunnit upp dör den ut om du inte föser ihop blödbädden. Så är det på de allra sista kolbitarna i alla eldstäder, frågan är bara hur tidigt i eldningscykeln det blir ett problem.Bättre eldstäder håller eldhärden varmare och trängre.
Har bara testat kamin 4ggr men upplever att vid upptändning när jag får fyr hör bra drag som brinner lite defust efter 15-35 minuter å sedan typ kåla, veden som står lutad mot eldhundens ytter kant blir knappt halvbrända blir inte speciellt varm heller kanske kallare
T. O. M. Täljsten blir lite varm skön å värma händer på
Hade tänkt testa med upphöjt grillgaller, kanske också lägga i elfasttegel (förminska eldstaden) vad händer om skorstensrör förlängs ner i eldstad? sätta på (glas) luckor med syresättning reglering, tacksam om någon har enkla tips som kan förbättra funktion å värme komfort å slippa köpa ny.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
L lbbs skrev:
Har bara testat kamin 4ggr men upplever att vid upptändning när jag får fyr hör bra drag som brinner lite defust efter 15-35 minuter å sedan typ kåla, veden som står lutad mot eldhundens ytter kant blir knappt halvbrända blir inte speciellt varm heller kanske kallare
T. O. M. Täljsten blir lite varm skön å värma händer på
Hade tänkt testa med upphöjt grillgaller, kanske också lägga i elfasttegel (förminska eldstaden) vad händer om skorstensrör förlängs ner i eldstad? sätta på (glas) luckor med syresättning reglering, tacksam om någon har enkla tips som kan förbättra funktion å värme komfort å slippa köpa ny.
Läste på en annan sida att dom skulle prova att göra egna luckor med glas från ugnsluckor till Elspisar. Bör fungera tycker jag och dessutom billiga. Värt att prova?!
 
Tombrittberg
L lbbs skrev:
Har bara testat kamin 4ggr men upplever att vid upptändning när jag får fyr hör bra drag som brinner lite defust efter 15-35 minuter å sedan typ kåla, veden som står lutad mot eldhundens ytter kant blir knappt halvbrända blir inte speciellt varm heller kanske kallare
T. O. M. Täljsten blir lite varm skön å värma händer på
Hade tänkt testa med upphöjt grillgaller, kanske också lägga i elfasttegel (förminska eldstaden) vad händer om skorstensrör förlängs ner i eldstad? sätta på (glas) luckor med syresättning reglering, tacksam om någon har enkla tips som kan förbättra funktion å värme komfort å slippa köpa ny.
Tror inte på idén med förlängt rökrör, men på det övriga.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tror inte på idén med förlängt rökrör, men på det övriga.
Okej!
 
M Metafor skrev:
Alltså - när man eldar i en sådan eldstad måste man luta veden mot den bakre väggen eller trava luftigt. Som på bilden ovan. Jag har samma problem i vår gamla öppna spis, inser jag nu, fast jag har aldrig tänkt på det som ett problem, utan bara så det är. Det blir lite ved kvar ibland. I min Vermont Casting Intrepid gjutjärnskamin däremot, där brinner veden bort helt och hållet tills det bara är aska kvar.
Varför bli arg på detta?
M Metafor skrev:
Alltså - när man eldar i en sådan eldstad måste man luta veden mot den bakre väggen eller trava luftigt. Som på bilden ovan. Jag har samma problem i vår gamla öppna spis, inser jag nu, fast jag har aldrig tänkt på det som ett problem, utan bara så det är. Det blir lite ved kvar ibland. I min Vermont Casting Intrepid gjutjärnskamin däremot, där brinner veden bort helt och hållet tills det bara är aska kvar.
 
M Metafor skrev:
Varför bli arg på detta?
Vem är arg? inte jag, kanske lite novis nybörjare bara, jag som funderar hur man gör kaminen brukbar.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
L lbbs skrev:
Vem är arg? inte jag, kanske lite novis nybörjare bara, jag som funderar hur man gör kaminen brukbar.
Men det kan faktiskt vara hur du eldar också. Jag tänder upp och eldar i våra insatskaminer utan problem, i fritidshuset som används av flera får däremot släktingar/barn det att ryka in, svårt att tända och det kan ligga kvar rester (som hos dig).
Och jag anpassar efter vedtyp, barr eller löv, tunn/pinne eller grov, etc, Grov ved kräver lite extra för att brinna fullt och inte sota extra och brinna fullt upp. Så lägger man på två grova lövvedsklampar utan att ha riktig värme kan de lätt börja kola istället för att brinna fullt ut, kanske på gränsen till heltorra.
Så det kanske bara är för dig att fortsätta prova dig fram, t.ex. hur mycket du ska lägga på fortlöpande för att det ska brinna med rätt temp och endast aska kvar. Och kolla att veden du har verkligen är riktigt torr.
 
  • Gilla
lbbs och 1 till
  • Laddar…
Har du provat att öppna ett fönster eller dörr i närheten av kaminen? Om det tar fart då så är det för att det blidas för mycket undertryck i huset när man eldar.

Jag har för övrigt ett par glasluckor i ram liggande om du vill köpa och sätta i.
 
L lbbs skrev:
Vem är arg? inte jag, kanske lite novis nybörjare bara, jag som funderar hur man gör kaminen brukbar.
Det var signaturen Dalastuga som var arg, på ett inlägg jag gjorde.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Är veden torr?
 
L lbbs skrev:
Har bara testat kamin 4ggr men upplever att vid upptändning när jag får fyr hör bra drag som brinner lite defust efter 15-35 minuter å sedan typ kåla, veden som står lutad mot eldhundens ytter kant blir knappt halvbrända blir inte speciellt varm heller kanske kallare
T. O. M. Täljsten blir lite varm skön å värma händer på
Hade tänkt testa med upphöjt grillgaller, kanske också lägga i elfasttegel (förminska eldstaden) vad händer om skorstensrör förlängs ner i eldstad? sätta på (glas) luckor med syresättning reglering, tacksam om någon har enkla tips som kan förbättra funktion å värme komfort å slippa köpa ny.
Att förlänga skorstensröret ner i eldstande skulle sannolikt inte ha någon bra effekt, snarare skulle det nog ryka in mer så länge du har öppet på framsidan.

Var mynnar röret med tilluft? har du kontrollerat att det inte är täppt?
 
Generellt känns eldstaden för stor. Prova ned att byta kamin :rofl:.

Om detta är för stort ingrepp så prova att minska eldstadens storlek genom att trava eldfast tegel på sidorna så du får en smal djup kanal. Sätt även in ett roster som jocke sa. Går att göra själv av armeringsnät upppallat på sten eller tegelbitar bara för att prova. Går det att reglera primär- och sekundärluft? Det är rätt viktigt.

Men om viadrusägarna med enkla medel fått fart på sina eldstäder så borde även du lyckas med lite experimenterande.
 
  • Gilla
lbbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.