thomas33 thomas33 skrev:
Jag läste om killen som hade en trasig skrivare.
Han ville reparera men alla butiker sa att det var billigare att köpa en ny.
Då han inte gav sig så kom han efter ett tag i kontakt med en som kände till problemet. Skrivaren hade ett nedräkningschip som stannade skrivaren när den kört ett bestämt antal kopior! En återställningsfil fick igång skrivaren igen.
Till min förra färglaser från HP såldes det chips som man kunde använda för att öka livslängden på vitala delar.
 
Nån skrev tidigare (hittar inte inlägget) om slöseriet med elektrisk tandborste, och batterier som inte gick att byta.
För min del är just elektriska tandborsten en av det hållbaraste apparaterna jag ägt.
Den första fick vi i present, mins inte exakta året, men det var före 1991 och den användes av familjen på 4 personer. Batteriet blev dåligt 2009, och då köpte jag den jag nöter på idag. Laddaren var bättre på den gamla, så den använder jag fortfarande.

Nu finns det kanske andra märken än Braun ?? Jag har inte haft anledning att prova nått annat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
För min del är just elektriska tandborsten en av det hållbaraste apparaterna jag ägt.
Ja, det är bisarrt. Min Braun är från 2001 och har fortfarande inga som helst problem att fixa borstningen. Fattar inte hur batteriet kan hålla, speciellt inte som det underhållsladdas _hela_ _tiden_.
 
Vi är inne på vår tredje Braun (oralb) sedan 2012, de två första av dyrare modell.
På båda har batteriet blivit dåligt inom 2-3år, och när jag öppnade upp dem visade det sig att vatten letat sig in genom axeln så att det var helt rostigt i maskinen.
 
Isakare Isakare skrev:
Nån skrev tidigare (hittar inte inlägget) om slöseriet med elektrisk tandborste, och batterier som inte gick att byta.
För min del är just elektriska tandborsten en av det hållbaraste apparaterna jag ägt.
Den första fick vi i present, mins inte exakta året, men det var före 1991 och den användes av familjen på 4 personer. Batteriet blev dåligt 2009, och då köpte jag den jag nöter på idag. Laddaren var bättre på den gamla, så den använder jag fortfarande.

Nu finns det kanske andra märken än Braun ?? Jag har inte haft anledning att prova nått annat.
Philips har lite bättre tandborstar, men kan inte säga något om hur dom håller i längden
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi är inne på vår tredje Braun (oralb) sedan 2012, de två första av dyrare modell.
På båda har batteriet blivit dåligt inom 2-3år, och när jag öppnade upp dem visade det sig att vatten letat sig in genom axeln så att det var helt rostigt i maskinen.
Jag har öppnat alla eltandborstar jag haft för att se ifall jag kan byta batteriet. Att byta är inga som helst problem om man är någorlunda flink med lödkolven...att däremot hitta ett passande batteri, där blir det stopp. Braun verkar helt enkelt ha lyckats upphandla batterier från en tillverkare som bara säljer rätt modell till dem. Säkerligen är det ett standardbatteri, men det finns inga specifikationer att hitta, så ett ersättningsbatteri går inte att söka upp.

Sen är inte batteriets livslängd på Oral-B det stora problemet rent ekonomiskt...det är borsthuvudena. De är sjukt dyra! (Samma affärsidé som skrivarpatroner och rakhyvlar.) Man får helt enkelt ställa sig frågan hur mycket god tandhälsa är värd...för en bra eltandborste är en av de bästa investeringar man kan göra för sina tänder.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
Jag köpte ersättningsbatteri till en av dem, instruktionen var att man skulle karva ut delar för att få plats med den. Så ja, de har nog hittat på något där (kan det vara att de har batterier utan skyddskrets?)
Batteriet blev aldrig bytt, undrar om jag inte har det liggandes någonstans.

Såhär såg våra ut:
Två uppskruvade elektriska tandborstar med synlig inre mekanism och batterier, delvis rostiga, på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ju pirattandborstar, jag vill minnas att jag köpt ett storpack av en modell jag gillade.
Sedan var dessa de lite mer fancy man kunde köpa och då får man med mer huvud.
 
Jag har också testat pirathuvuden en gång...men de var så hårda att jag var orolig att jag skulle bli av med tandköttet...så de hamnade i rengöringslådan i garaget! :crysmile:
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Isakare Isakare skrev:
Nån skrev tidigare (hittar inte inlägget) om slöseriet med elektrisk tandborste, och batterier som inte gick att byta.
För min del är just elektriska tandborsten en av det hållbaraste apparaterna jag ägt.
Den första fick vi i present, mins inte exakta året, men det var före 1991 och den användes av familjen på 4 personer. Batteriet blev dåligt 2009, och då köpte jag den jag nöter på idag. Laddaren var bättre på den gamla, så den använder jag fortfarande.

Nu finns det kanske andra märken än Braun ?? Jag har inte haft anledning att prova nått annat.
Grattis!

Själv är jag inne på min 3 Braun sen ca 2000.
Den första höll ca 9 år.
Sedan körde jag manellt några år.
Köpte en Braun som höll kanske 3år.
Nu nöter jag på en som hållt ca 5år. Men märker att den inte längre håller den heller laddning 100%.

Har du din på konstant laddning?
Jag har inte för har ej eluttag i badrummet. Brukar ladda min ca 15h när batteriet tagit slut och sedan köra tills det tar slut.
 
Jag vet inte hur avancerad laddningselektroniken i dom där är, men att den alltid står i laddaren behöver ju inte betyda att den alltid laddar.
 
Min tandborste står aldrig på konstant laddning...men nu när batteriet visar tecken på att tröttna funderar jag på att börja med det. Om inte för annat bara för att Braun inte ska få sälja ett till exemplar av sina produkter som inte går att byta batteri på.

Det måste bli ett slut på det här att man tvingas slänga fullt fungerande saker pga att tillverkarna omöjliggör byte av förbrukningsdelar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Grattis!

Själv är jag inne på min 3 Braun sen ca 2000.
Den första höll ca 9 år.
Sedan körde jag manellt några år.
Köpte en Braun som höll kanske 3år.
Nu nöter jag på en som hållt ca 5år. Men märker att den inte längre håller den heller laddning 100%.

Har du din på konstant laddning?
Jag har inte för har ej eluttag i badrummet. Brukar ladda min ca 15h när batteriet tagit slut och sedan köra tills det tar slut.
Vår första som höll närmare 20 år användes av hela familjen stod alltid på laddning, då hade vi el i badrummet. Den senare från 2009 laddas typ en gång i veckan över natten eller dagen beroende på när man märker att det börjar ta slut, batteriet är inte lika piggt som när den var ny, känns inte som det kommer hålla lika länge som den förra.

Piratborstar: Dom väsnas och skakar mer än de snurrar, inget alternativ till originalet om man vill få bästa rengöring. Borstarna må vara dyra, men mycket billigare än ett tandläkarbesök, så där finns ingen tvekan för min del.

En fundering till er vars elborstar gett upp efter bara några år ( och som verkar vara av nyare modeller) Var är era tillverkade ?? Kan det vara som med så mycket annat, att man lagt ut tillverkningen till Kina, och inte riktigt fått/beställt samma kvalité som tidigare ?? Min är tillverkad i Tyskland.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Min är tillverkad i Tyskland.
Även batteriet?
 
useless useless skrev:
Även batteriet?
Inte en aning, har inte plockat sönder den.
Man berättade ju tidigare här om läckage in i borsten med rost som följd på motorn, tänkte mer på att själva hårdvara tex tätningen inte håller samma kvalité längre.
 
A ArneTW skrev:
Det här resonemanget borde gälla bilar också... Men där är fokus på att skrota redan tillverkade fungerande bilar och att man ska köpa nya.

/ATW
Det är dock lite lättare att hitta nödvändig info på nätet då bilar tillverkas i enorma serier och det nästan alltid är någon som hittat en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.