R rowe skrev:
Laddnivå ser helt normal ut tycker jag. Har du provat med en norsk reset? Dvs stäng av helt och slå på igen?
Jo jag testade att stänga av den och plocka ut batteriet men det verkar inte ha gjort någon skillnad.
 
M Maximarcus skrev:
Det låter i mina öron lite högt att den skulle förbruka runt 150mA vid stillastående men jag är mer fundersam över 17,4V. Ett friskt batteri som precis tagits ut laddaren borde ligga på minst 18,5V. Det vore intressant att se vilken spänning den har efter ett antal timmar avstängd utan laddning.
Du har ingen garanti kvar?
Den varnade ju för låg batterinivå när jag tog ut den ur laddaren i går efter att den hade stått i laddstationen och laddad sen i fredags. Dessutom som verkade det som att den dog helt när jag tog ut den ur laddstationen för displayen ville inte vakna vid några tillfällen när jag skulle gå in i menyn.
Jag köpte den från Granngården i oktober förra året så garantin finns kvar. Ska slå Gardena en signal i dag och se vad de säger.
 
  • Gilla
rowe
  • Laddar…
Efter mycket pillande så lyckades jag få klipparen att köra en kort bit men då stannade den tvärt och i displayen stod det att 'batteriet måste laddas manuellt' trots att den hade laddat en helt dygn och som grädde på moset så visade det sig att höger hjul bak har problem med drivningen. Hjulet släpades liksom med, det rullade långsammare än det vänstra, och det lät inget vidare.

Jag lämnade iaf in klipparen till Granngården i tisdags och nu återstår att se vad som är fel.
 
Blir ett lite otydligt inlägg, men har inte så mycket att gå på. Nu har det hänt några gånger senaste månaden att roboten (en Smart Sileno Life 1250) varnar att den har slut på batteri, och att vi sen hittar den stående någonstans mitt på gräsmattan. Den verkar inte ha fastnat i något och gräsmattan är plan. Guideslingan ligger så att det aldrig borde ta särskilt lång tid att hitta den, även om jag kanske lagt den lite annorlunda om jag från början hade insett att det även är enda sättet för roboten att hitta tillbaka.

För att göra det hela ännu lite märkligare, den här gången skickades varningen för tomt batteri ut ca 30 minuter efter första schemalagda klippning på dagen. Så antingen har den stått ute hela natten utan att bemöda sig med att berätta, eller har den kört ut med halvladdat batteri.

Robotgräsklippare stannad på en klippt gräsmatta, laddstation syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jaqob skrev:
Blir ett lite otydligt inlägg, men har inte så mycket att gå på. Nu har det hänt några gånger senaste månaden att roboten (en Smart Sileno Life 1250) varnar att den har slut på batteri, och att vi sen hittar den stående någonstans mitt på gräsmattan. Den verkar inte ha fastnat i något och gräsmattan är plan. Guideslingan ligger så att det aldrig borde ta särskilt lång tid att hitta den, även om jag kanske lagt den lite annorlunda om jag från början hade insett att det även är enda sättet för roboten att hitta tillbaka.

[bild]
Utan att veta hur du har lagt guiden så är det svårt att säga så mycket. Eftersom det är slumpen som styr så kan det ju hända att den aldrig hittar guiden, speciellt om den är lagd lite dåligt. Själv har jag aldrig varit med om det, men då har jag lagt guiden ganska vettigt. Däremot har sig en långsmal bit bredvid uppfarten och inte ens där fastnar den så länge så att det blir ett problem.
 
Kört i 5 år med R70, aldrig har den stannat med tomt batteri. Det måste vara något annat knas med dina grejor.
På R70 finns en extra-meny som visar söktiderna (efter guidekabel), det kan ge en fingervisning om hur den beter sig.
Kanske finns denna meny även på din modell.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Utan att veta hur du har lagt guiden så är det svårt att säga så mycket. Eftersom det är slumpen som styr så kan det ju hända att den aldrig hittar guiden, speciellt om den är lagd lite dåligt. Själv har jag aldrig varit med om det, men då har jag lagt guiden ganska vettigt. Däremot har sig en långsmal bit bredvid uppfarten och inte ens där fastnar den så länge så att det blir ett problem.
Guiden ligger som den gula linjen ungefär, med laddstationen vid den gula boxen. Och när den stannar gör den det allt som oftast inom synhåll från laddstationen.

Flygbild av fastighet med markerad rutt som gula linjer och laddstation som en gul rektangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jaqob skrev:
Blir ett lite otydligt inlägg, men har inte så mycket att gå på. Nu har det hänt några gånger senaste månaden att roboten (en Smart Sileno Life 1250) varnar att den har slut på batteri, och att vi sen hittar den stående någonstans mitt på gräsmattan. Den verkar inte ha fastnat i något och gräsmattan är plan. Guideslingan ligger så att det aldrig borde ta särskilt lång tid att hitta den, även om jag kanske lagt den lite annorlunda om jag från början hade insett att det även är enda sättet för roboten att hitta tillbaka.

För att göra det hela ännu lite märkligare, den här gången skickades varningen för tomt batteri ut ca 30 minuter efter första schemalagda klippning på dagen. Så antingen har den stått ute hela natten utan att bemöda sig med att berätta, eller har den kört ut med halvladdat batteri.

Mig veterligen så påbörjas inte en klippning från laddstationen förrän batteriet är fulladdat.

[bild]
 
J jaqob skrev:
Guiden ligger som den gula linjen ungefär, med laddstationen vid den gula boxen. Och när den stannar gör den det allt som oftast inom synhåll från laddstationen.

[bild]
Det där ser inte speciellt konstig ut. Var brukar den stå när den har larmat om dåligt batteri?
 
G golfgreen skrev:
Det där ser inte speciellt konstig ut. Var brukar den stå när den har larmat om dåligt batteri?
Jag ska inte säga att den brukar. Det har nog hänt tre gånger nu, men lite för ofta och lite för snabbt inpå varandra. En gång precis bredvid laddstationen. Då misstänkte jag att den av någon anledning misslyckats med att docka. Den här gången typ mitt i mellan laddstationen och trädet, kanske 4-5 meter från laddstationen, och en gång några meter "till vänster" om laddstationen, fortfarande på gräsmattan.
 
E etompau skrev:
Kört i 5 år med R70, aldrig har den stannat med tomt batteri. Det måste vara något annat knas med dina grejor.
På R70 finns en extra-meny som visar söktiderna (efter guidekabel), det kan ge en fingervisning om hur den beter sig.
Kanske finns denna meny även på din modell.
Det hade varit intressant, men inte läst något om någon extra eller servicemeny på den här modellen. Om någon vet får ni gärna tipsa! :)
 
J jaqob skrev:
Det hade varit intressant, men inte läst något om någon extra eller servicemeny på den här modellen. Om någon vet får ni gärna tipsa! :)
Håll inne nollan (0) några sekunder och se vad som händer.
Även 7 och 9 under några sekunder kan möjligtvis trigga nya menyer.
 
Kolla på laddstationen att guidekabeln sitter i och inte har något brott.
Min strular ibland och batteriet tar slut, då är det guidekabeln som glappar hos mig.
Sitter en lampa i stationen som ska lysa grönt eller blått om allt är som det ska, har för mig att den lyser gult om inte guidekabeln sitter i
 
E etompau skrev:
Håll inne nollan (0) några sekunder och se vad som händer.
Även 7 och 9 under några sekunder kan möjligtvis trigga nya menyer.
Life och city har inga siffror.
 
G golfgreen skrev:
Life och city har inga siffror.
OK, då fungerar det inte. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.