Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
[bild] Hoppas det är ok med trådskaparen att jag visar en bild från ett av våra badrum...
Vad tycker ni om det här?
Jag skulle ha velat haft det symmetriskt runt fönstret, typ en hel platta på mitten osv. Eller en fog i mitten av fönstret och sen fortsatt åt sidorna.
Jag skulle också vilja ha det så, men det beror ju även på saker utanför bilden. Hur skulle de två alternativen påverka respektive hörn mot nästa vägg? Hur matchar fogarna mot golvet? Finns det något annat skäl till det valet av delning? Vad har ni kommit överens om? Vad har hantverkaren motiverat det med?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle också vilja ha det så, men det beror ju även på saker utanför bilden. Hur skulle de två alternativen påverka respektive hörn mot nästa vägg? Hur matchar fogarna mot golvet? Finns det något annat skäl till det valet av delning? Vad har ni kommit överens om? Vad har hantverkaren motiverat det med?
Inte fått någon förklaring. Det här är ett nybyggt hus. Vi valde kakel/klinkers men fick inte frågan/förslag på hur det skulle sättas.
 
Trådstartaren här: Tack för all engagemang. Det löste sig igår! Han hackade sönder alla plattor ovanför dörren samt till höger om dörren. Sedan lade han plattorna så att det ser normalt ut med tanke på vänstra hörnet.

Jag tror att misstaget var att han började lägga hela plattor på den högra sidan om dörren. Han lade också plattor på den vänstra sidan om dörren. Sen när den vänstra och högra sidan skulle mötas ovanför dörren så blev det lite knas. Han ville först parera för den onödiga vänstra kantbiten genom att dela på plattorna ovanför dörren, men jag ville få det gjort korrekt. Fogen kommer att vara vit så den lösningen kanske hade varit godtagbart egentligen...

Om man hade lagt en hel rad längs hela väggen först innan man byggt på på höjden så skullle ju detta aldrig kunnat inträffat.
Han har dock varit mycket tillmötesgående och gjort om detta nu. Jag hade köpt mer kakel än dessa 15% som rekomenderas så jag klarade mig från att köpa in fler. Köpte kakel via nätet några månader tidigare så vet inte om jag hade fått samma brännkod(?). Om jag skall vara ärlig så hade jag inte kollat på brännkoden på dessa plattor heller.
 
  • Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
Det ser inte bra ut, vi byggde vårt hus 2007 och hade jättebra plattsättare han utgick ifrån mitten på vägg och golv la delning av plattor och klinker där det syns minst.
Nere vid golvet och i hörn som inte syns när man kommer in, tänk på var ögat först tittar vid tak och hörn
och skall klinker delas så lägg dessa plattor vid "dörrvägen" eller vid vägg där badrums möblerna hänger på.
Erik Övergången mellan beige klinkergolv i badrum och trägolv i annat rum, med plattsättning från mitten och intilliggande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelvägg i badrum med symmetrisk klinkerplacering runt ett fönster med persienner, dekorerat med blå ljus och rosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakel och klinker i ett badrum, fokus vid taket där kaklade väggar möter vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaklade väggar med symmetrisk plattsättning och välplacerade delade plattor i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg och tak i ett rum med träkarmdörr i förgrunden och takfläkt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med vitt kakel och golv med varierande nyanser av klinker, handdukar hänger på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitkaklat badrum med duschhörna, takdusch och plattsättning efter beskriven teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
[bild] Hoppas det är ok med trådskaparen att jag visar en bild från ett av våra badrum...
Vad tycker ni om det här?
Jag skulle ha velat haft det symmetriskt runt fönstret, typ en hel platta på mitten osv. Eller en fog i mitten av fönstret och sen fortsatt åt sidorna.
Mer symmetriskt = snyggare tycker jag också. Men som det påpekats så beror det på hur det hade sett ut i hörnen.

MEN, det känns för en lekman som mig att dessa anpassningar av fogar så att det ser symmetriskt ut mot fler saker än endast väggarna och taket, till exempel en anpassning av fogen till fönstret i ditt fall, är mera specialanpassningar som en vanlig plattsättare inte tar hänsyn till. Det är lite beräkningar som man får pyssla med och de får man göra själv. Rätta mig någon om jag har fel!?
 
Lisa&Sluggo
E Ett_unikt_namn skrev:
Mer symmetriskt = snyggare tycker jag också. Men som det påpekats så beror det på hur det hade sett ut i hörnen.

MEN, det känns för en lekman som mig att dessa anpassningar av fogar så att det ser symmetriskt ut mot fler saker än endast väggarna och taket, till exempel en anpassning av fogen till fönstret i ditt fall, är mera specialanpassningar som en vanlig plattsättare inte tar hänsyn till. Det är lite beräkningar som man får pyssla med och de får man göra själv. Rätta mig någon om jag har fel!?
Vi hade högre förväntningar när vi köpte ett hus för 4 miljoner, att hantverkarna skulle vara proffs...
Visar en bild från köket...
 
  • Slarvig fogning mellan vita kakelplattor och en köksbänks kant i ett nyköpt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
K klarabella skrev:
Det ser inte bra ut, vi byggde vårt hus 2007 och hade jättebra plattsättare han utgick ifrån mitten på vägg och golv la delning av plattor och klinker där det syns minst.
Nere vid golvet och i hörn som inte syns när man kommer in, tänk på var ögat först tittar vid tak och hörn
och skall klinker delas så lägg dessa plattor vid "dörrvägen" eller vid vägg där badrums möblerna hänger på.
Erik[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Han kanske skulle skippat nedersta raden ifall det ändå finns en list högst upp?
 
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Vi hade högre förväntningar när vi köpte ett hus för 4 miljoner, att hantverkarna skulle vara proffs...
Visar en bild från köket...
OJ! Det där skulle jag aldrig acceptera! Det kommer säkert avskräcka flera spekulanter vid försäljning av huset. Har du kontaktat försäkringsbolaget? ;D
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
% #^%###%#5 skrev:
OJ! Det där skulle jag aldrig acceptera! Det kommer säkert avskräcka flera spekulanter vid försäljning av huset. Har du kontaktat försäkringsbolaget? ;D
Så du tycker att det är ok med skadat kakel i både badrum och kök som vi har... Skadat kakel vid en hörna med synliga sprickor och osläta kanter mellan vit kakel och list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad kakelfog och spricka längs kanten av ett vitt kakel i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Så du tycker att det är ok med skadat kakel i både badrum och kök som vi har...[bild] [bild]
Nej ursäkta det var inget illa menat. Jag själv hade inte tyckt det var ok som du visar. Det går inte att dölja genom att lägga på extra vit fog eller något?
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Lisa&Sluggo Lisa&Sluggo skrev:
Så du tycker att det är ok med skadat kakel i både badrum och kök som vi har...[bild] [bild]
Jag tycker att om huset är nytt så finns det ingen anledning att ha skadad/nött kakel. Skadad kakel ser man mest i äldre hus.
 
Det går nog att foga och gömma de fult skurna bitarna runt fönstret men det ska ju inte behövas normalt sett :(
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Hej,

Ni som håller på med kakel dagarna i ända.

En större renoveringsfrima renoverara mitt badrum just nu.
Jag tycker att kaklet vid hörnet på ett enda ställe ser amatörsmässigt ut.

Är detta fel? Hur grovt är felet? Detta kan väl inte vara fackmannamässigt?
Vad kan jag förvänta mig av renoveringsfirman?

Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
En klåpare varit där.
 
E Ett_unikt_namn skrev:
Hej,

Ni som håller på med kakel dagarna i ända.

En större renoveringsfrima renoverara mitt badrum just nu.
Jag tycker att kaklet vid hörnet på ett enda ställe ser amatörsmässigt ut.

Är detta fel? Hur grovt är felet? Detta kan väl inte vara fackmannamässigt?
Vad kan jag förvänta mig av renoveringsfirman?

Jag kommer ha vit fog så felet kommer kanske inte synas. Men om jag ska sälja lägenheten någongång så kanske helhetsintrycket ser amatörsmässigt ut.
Man brukar centrera en skarv på tex dörren för att få kakel att se lite mer balanserat ut. Sen är översta raden helt knas. Man brukar försöka skära endast understa biten ( då den ska passa fallet också) ev balansera så att understa och översta raden blir lika.
 
Lisa&Sluggo
K karlmb skrev:
En klåpare varit där.
Kök med asymmetriskt placerade eluttag och ocentrerat kakel runt fönster, vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller som här i köket, varken kakel eller eluttag är anpassade efter fönstret. Eluttagen hade varit önskvärt att ha på samma avstånd på sidorna om fönstret. Och kaklet hade kunnat centrerats, det är kapat i båda ändarna på väggen så det hänger inte på att få hela plattor ut i hörnen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.