Ryobi batteridrivet, begagnade sladmaskiner.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Ingen har nämt B&D ännu :p
Black & Decker Quattro i fodral med borr, såg och slipfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BLACK&DECKER QUATTRO
Tre(!) funktioner i ett verktyg enligt beskrivningen, i verkligheten troligen noll.
Dock tror jag det kan vara en bra investering för framtiden, ser framför mig att de få som överlever kommer betinga höga samlarvärden, tänk Stanley 55
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Varför har den bara noll till tre funktioner när den heter quattro?
 
  • Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 5 till
  • Laddar…
F faf skrev:
...köp där det är lättast att reklamera. Jula, Classe och Biltema....
Håller inte med om Jula. :thumbdown:
Köpte en Meec kompressor där en gång (första och sista) Den gick 10 sekunder sedan tappade den varv, som om den började kärva, för att sedan ryka.
Jag stängde av och åkte tillbaka med den. Fick nästan inte byta den utan dom ville skicka den på garantireparation som skulle ta några veckor fastän den enligt mig var DOA (Dead on arrival).
Efter mycket diskuterande växlade dom den motvilligt mot ett annat exemplar i butiken.
(Den fungerar fortfarande efter flera år trots att det är ett budgetmärke)
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Jag köpte en Meec sticksåg för att såga några svängda snitt i spånskiva. Den sågade, men det var helt omöjligt att få det rakt - Så fort man tröck på lite grann så både vred sig och böjde sig bladet. Ändå var det den dyrare modellen av Meec...
Den lämnade jag tillbaks utan frågor.



Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför har den bara noll till tre funktioner när den heter quattro?
Funktion 'noll', 'ett', 'två' och 'tre'. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 9 till
  • Laddar…
S
Clas Ohlson's excenterslip Cocraft HRD 380 bra effekt till lågpris
 
F faf skrev:
Det är dyrare att köpa två gånger... Men som sagt ovan, köp där det är lättast att reklamera. Jula, Classe och Biltema är löjligt bra på den biten.
Att köpa billigt är att dyrt. skulle jag säga :cool:
 
  • Gilla
stefan_o och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar tänka på hur frekvent jag använder ett verktyg och hur viktigt exaktheten är.

Tigersåg - antal användningar = låg, exakthet = låg = Köp billigt
Cirkelsåg - antal användningar = medel, exakthet = hög = Köp något okej
 
  • Gilla
WiZCoke och 7 till
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Behöver köpa en del vanliga elverktyg. Tänker på sånt som skruvdragare, tigersåg, vinkelslip, cirkelsåg, excenterslip, handöverfräs.

Hade inte tänkt köpa några kvalitetsmärken just nu utan börja med billigt, slita ut och se vad de räcker till och allteftersom kanske uppgradera. Ni som känner till och har provat olika budgetmärken, kan ni kanske hjälpa mig rangordna / prioritera lite? Tänker alltså på de stora varuhusens olika budgetmärken såsom: Einhell, Best Tools, Meec, Verto, Toolcraft, Cocraft, Skil, Powerplus, Biltema, Pattfield, Graphite, Ferm, Tectake.

Ja det finns säkert fler märken, bara lägg till i listan.

Alltså: Vilka ska man akta sig för och vilka är helt ok givet priset? Av exempelverktygen ovan ligger alla dessa märken ungefär i prisklassen 300-600 kr.
Håller med mycket av inläggen, köper du billigt så leta upp ett ställe med bra reklamation.

Själv har jag satsat på något mellan billigt och de dyrare, ville ha Makita men det blev Ryobi. Förutom deras grästrimmer så ångrar jag mig inte, fungerat mycket bra med allt ifrån borrmaskin till gräsklippare.

Även kört en del Meec, BIltema hos vänner, och själv köpt tre Einhell när Coop drog sig ur bygg

Och just Einhell har förvånat mig, verkar ju vara gammalt tyskt märke som tillverkas i Kina och priset så borde de ju ligga på samma nivå som Meec eller Biltema, men tycket de tre verktyg jag köpt både håller, samt dessutom fungerar mycket bra. Sticksågen skär som andra sticksågar, inte sämre, och tigersågen är verkligen OK. Mest förvånar mig en vinkelslip för 399 kr, som fixat långt mer än jag någonsin trodde med grov slipning och strul i en källarrenovering, och fortfarande är bra balanserad och fullt klös.... Men slänger in brasklappen, jag kan ha haft tur,.

Så själv kör jag med Ryobispåret. Enda som är synd är att de dyrare cirkelsågarna har det ännu inte varit någon vettig rea på, suck.....
 
  • Gilla
yster11 och 2 till
  • Laddar…
Där du får bäst garanti hade jag köpt för de pengarna.

Om jag var dig hade jag försökt uppskatta hur mycket ett verktyg kommer att användas och planerat inköpen efter det. T.ex. en skruvdragare kommer du använda en hel del antagligen, så där hade jag lagt det mesta av krutet och inte köpt en lågpris utan åtminstone en i 2000kr klassen. Köper du en bra maskin har du den i många år framöver. Jag hade en Cocraft tidigare, fungerade till det behov jag hade då (skruva upp inredning/ikea möbler), men när jag skulle bygga trall orkade den knappt med jobbet, så fick köpa en riktig maskin istället och den har jag kvar än och den gör jobbet fantastiskt bra.

Verktyg som du knappt kommer använda kanske du kan hyra vid de tillfällena istället för att köpa ett billigt? Det är roligare och enklare att arbeta med ett bra verktyg och det är ofta billigt att hyra över helgen då de ofta inte har så många uthyrningar då (i alla fall hos mig på Cramo).

Annars gillar jag faktiskt Biltemas verktyg. Jag har t.ex. en väggslip, mutterdragare (el-driven) och borrhammare från dem. Kanske inte de mest ergonomiska och bästa verktygen, men de håller bra och fungerar bra för mina behov och används inte jätteofta. Men skulle jag t.ex. bila upp ett golv hade jag utan tvekan hyrt en proffsmaskin (eller köpt om det var ett stort jobb över längre tid).

Tips är också att kolla begagnat marknaden om du ska ha en maskin till ett större jobb, men som sen när jobbet är klart kanske inte kommer att användas så mycket och du kanske till och med kan sälja den utan någon större förlust.

Man får vad man betalar för, men mest verktyg när han dör vinner inte. ;)
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Jag brukar tänka på hur frekvent jag använder ett verktyg och hur viktigt exaktheten är.

Tigersåg - antal användningar = låg, exakthet = låg = Köp billigt
Cirkelsåg - antal användningar = medel, exakthet = hög = Köp något okej
Så tänkte jag också, ett tag. Första gången jag insåg att det var galet var när min FERM tigersåg skickades i omloppsbana och ersattes av en Makita 3070 med pendling. Heltplötsligt blev sällanverktyget något som med bravur kunde användas till en massa olika saker och det utan att man var rädd att få sågbladet in i underarmen.

Samma sak har jag åkt på när det gäller en handöverfräs. Det var fan också en Ferm när jag tänker efter. Står fortfarande oanvänd. Men min Dewalt 621 använder jag rätt ofta....

...så din regel har undantag, eller kanske brister, skulle man kunna säga....:)
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
B
Köpt en del verktyg när jag byggt fritidshus. Har haft tight budget så om jag köpt kvalitet så har det enbart varit på rea. Min lärdom är att det ALLTID lönar sig med kvalitet när det gäller verktyg. Är en fröjd att använda en Blå Bosch-sticksåg istället för Meec. Se bara till att hålla koll på kampanjer och köp när priset är som bäst.

Men ett verktyg som varit bra och av budgettyp är min sänksåg från Scheppach som funkar över förväntan. Använt den hur mycket som helst. Även tigersåg från Meec har varit hygglig. Stark med utan precision.
 
Fulkemisten
B bibliotekarien skrev:
Även tigersåg från Meec har varit hygglig. Stark med utan precision.
Tror att tigersågen är undantaget här. Den SKA förstöra byggmaterial. Här ligger nog begränsningen i bladet där jag anser att man blir gladare av kvalitet. Möjligen kan man motivera en proffsmaskin om man jobbar mycket med den och vill ha en bättre vibrationsdämpning.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
MathiasS MathiasS skrev:
Heltplötsligt blev sällanverktyget något som med bravur kunde användas till en massa olika saker och det utan att man var rädd att få sågbladet in i underarmen.
Exakt! Ett kvalitetsverktyg används mycket mer och blir därför faktiskt billigare per tidsenhet. Fy för dåliga verktyg!
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Blueline
Jag har, som långa andra, köpt kvalite när det kommer till skruvdragare, multislip (oerhört användbart!), grovdammsugare och lite annat. Dock har jag även varit i träsket med budgetmärken. Kan starkt rekommendera Meec tigersåg, haft ett år och använt mycket mer än vad jag trodde då den är såpass bra!
Har även Julas eget märke på gräsklippare, även den fungerar med bravur till ett väldigt lågt pris.
Dock kan jag inte rekommendera julas sticksåg och cirkelsåg som många andra skriver, cirkelsågen började brinna efter ett par användningar och sticksågen säger sick-sack.

Fridens liljor.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.