N Napster skrev:
Då tror jag de kan få rätt ifall de går vidare med ärendet tyvärr, det är glasklart att fakturan är felaktig om man kollar på fakturaunderlaget :(
Nej, det står tydligt "att betala" på fakturan. Att hänvisa till fakturaunderlag kommer inte att hålla eftersom det tydligt framgår belopp att betala.

Bara om man "uppenbarligen" kan förstå att det är ett felaktigt pris angivet kan de ange det som orsak till efterkrav men då måste de bevisa det (vilket de inte kommer att kunna)
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ja, fast de har lämnat felaktigt fakturaunderlag då det är exklusive moms.
Ja ifall det är handlat som privatperson och de inte har något mer underlag som styrker priset så kanske TS kan vara lugn.

Men har har köpt som företag så är han körd skulle jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det är inhandlat till mig som privatperson.

Tack för alla svar och råd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Är det ett uppenbart fel i fakturan och man blir debiterad för lite har utställaren rätt att rätta till felet, lika väl som mottagaren av fakturan har rätt att få en korrigerad faktura om beloppet är felaktigt.
Att underlaget till fakturan saknar moms är inget fel utan felet är på själva fakturan där ingen moms angetts och momsen ska endera anges på fakturan eller så ska det stå att momsen ingår..
Det är tillåtet att göra fel för att sedan rätta sina misstag
Ps
Det är mycket vanligt att del priserna på fakturor (även till privatkunder) anges utan moms för att vid summeringen läggas till.
 
Jag skulle bestridit fakturan och skickat med kopia på originalfakturan, som underlag.
Momsen är ju specad på fakturan.
Finns inte en chans i helvetet att jag skulle betala någon ytterliggare faktura.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Momsen är ju specad på fakturan och då ingår det i deras redovisning och de har då rimligen deklarerat ingående moms med detta belopp. Så att kräva dig på momsen borde vara omöjligt för företaget. Däremot kan de möjligen hävda att de fakturerat fel pris och då är det väl mer en moralisk fråga om du borde insett att de tagit för lite betalt och är villig att åtgärda detta.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
S
Det här är solklart juridiskt sett. Du ska inte betala något mer, utan bestrid! Du behöver inte nämna att du erhållit något fakturaunderlag överhuvudtaget. Vem ska kontrollera det? Du har en faktura där det står klart och tydligt priset inkl moms. Att blanda in moraliska dilemman är bara patetiskt. Företaget har förmodligen tjänat in detta på sitt påslag. Företaget får se över sina rutiner och bita i det sura äpplet.
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 7 till
  • Laddar…
Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.

I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
 
  • Gilla
Svammlet och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.

I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
Det är rätt fascinerande hur det alltid kommer någon moralpredikan i liknande trådar med "ja, jag skulle betala om de så krävde min vänstra arm"...

Nej, företaget har gjort fel och de har ingen juridisk grund för att kräva in mer betalt! Punkt slut!
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.

I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
Nu är du lite väl hård.

Du förutsätter att TS var medveten om moms felet på fakturaunderlaget.

Det går på samma sätt att hävda att de flesta privatpersoner aldrig tänker på priser exkl moms, att företag enligt lag är tvingade att lämna priser inkl moms till privatpersoner.

Varför ska privatpersonen bli lidande för att företaget varit olagligt?
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
TS har fått en faktura med specificerad moms. Solklart.

Men firman kan givetvis hävda att de missat något i fakturan, men inte momsen, för den är med. Då beror allt på vilken typ av avtal och prisinformation du har.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Moraliskt eller inte, fakta är att på slutfakturan står det 40.035:- ex moms, 50.044:- inkl moms
I kombination med att dom faktiskt gjort fel vid faktureringen, samt att dom kommer ett år senare, oavsett tre års regeln,
gör att jag tror inte företaget har ngt att hämta.
Sen såklart, visste TS om redan från början att slutsumman skulle landa på 62.555:- så blir det Ts samvete som blir avgörande.
Juridiskt så tror jag inte företaget skulle vinna i detta fall.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Man kan se det så här också....varför ifrågasattes inte fakturaunderlaget om det stod exklusive moms från första början?
Det lustiga med sånt här när det blir fel åt det här hållet är ju att alla låtsas som det regnar och tycker att de får ha bättre koll men när man betalar för mycket blir det ett jäkla hallå och man ska ha tillbaks 10kr.
 
S Stefan1972 skrev:
Man kan se det så här också....varför ifrågasattes inte fakturaunderlaget om det stod exklusive moms från första början?
Det lustiga med sånt här när det blir fel åt det här hållet är ju att alla låtsas som det regnar och tycker att de får ha bättre koll men när man betalar för mycket blir det ett jäkla hallå och man ska ha tillbaks 10kr.
Ja, men du kan ju svänga på det, varför är det mottagarens ansvar att upptäcka om företaget gör fel?
I detta fall kan man ju lika gärna tro att felet är i specifikationen och inte i fakturan (som ju faktiskt ser helt korrekt ut för privatperson).
Jag skulle då inte ha reagerat över att momsen saknades i detta fall, och även om jag gjort det skulle jag betalt enligt "att betala" som företaget avkrävt mig
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att lagen är väldigt tydlig vad det gäller betalningsunderlag för privatpersoner. Priset att betala ska tydligt framgå separat från övriga prisuppgifter på en faktura och priset måste alltid vara inklusive moms.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.