X xLnT skrev:
Det är lite detta jag vill utvärdera också, vilken vinkel som blir mest optimal.
Du menar att det mest optimala skulle vara att placera den i 90 grader? Hur tänker du med kylning? Skulle det inte räcka med den lilla luftspalten bakom som ventilerar?
Fast med paneler placerade i Öst/Väst tappar man ju halva effekten panelerna kan ge, det känns ju inte optimalt.
Flacka tak med ryggåsen i norr- sydlig riktning producerar mer över dygnet än tak i 45˚ mot söder.

Solpaneler monterade på ett flackt tak med ryggås orienterad i norr-sydlig riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marrestar10
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Flacka tak med ryggåsen i norr- sydlig riktning producerar mer över dygnet än tak i 45˚ mot söder.

[bild]
Även på vinterhalvåret?
 
L Leif i Skåne skrev:
Flacka tak med ryggåsen i norr- sydlig riktning producerar mer över dygnet än tak i 45˚ mot söder.

[bild]
Har du någon källa på det? Det låter väldigt konstigt.
 
Det finns bra simuleringsprogram som ger dig svaret, där du kan lägga in paneler, skuggningar och allt som påverkar.
Helt onödigt att bygga anläggning för test, de här programmen är i stort sett 100 %-iga.
Naturligtvis kan de inte förutse exakt solinstrålning en specifik dag eftersom ingen vet molntäckningen ett halvår i förväg.

https://www.valentin-software.com/en/products/photovoltaics/57/pvsol-premium
 
  • Gilla
Granatäpple och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa på det? Det låter väldigt konstigt.
Fick det från https://germansolar.se/ i Hästveda där dom har en stor anläggning för utvärdering av olika fabrikat och monteringsvinklar och riktningar. Jag ställde själv frågan för några år sedan.
 
T tompaah7503 skrev:
Det finns bra simuleringsprogram som ger dig svaret, där du kan lägga in paneler, skuggningar och allt som påverkar.
Helt onödigt att bygga anläggning för test, de här programmen är i stort sett 100 %-iga.
Naturligtvis kan de inte förutse exakt solinstrålning en specifik dag eftersom ingen vet molntäckningen ett halvår i förväg.

[länk]

Fokusera mer på det tekniska i lösningen jag är ute efter är du snäll. Det är ok om du inte vet hur man skulle göra, det gör inte jag heller det är därför jag frågar om just det, och inte vad folk i forumet anser om projektet.
 
Anledningen till att jag inte fokuserar på din fråga är dels för att solceller är ingen ny teknik, de har funnits i 30 år minst och hur de producerar vid vilka lutningar i olika väderstreck och latituder är högst känd data. Det finns ingen ny kunskap att hämta genom att försöka uppfinna hjulet på nytt.

Men dels för att detta är ett fritt forum där deltagarna kan komma med egna infall och inte bara leverera beställda svar på specifika frågor.

Om du ändå känner att du vill experimentera själv så skaffa en Victron MPPT-inverter som du kopplar till en känd last. De har Bluetoothkoppling så du kan logga data till mobilen. Jag antar att du pratar om 12 V-paneler här så det passar bra med en sådan då.

https://www.victronenergy.com/solar-charge-controllers/mppt7510
 
  • Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ok, kan du säga hur många kWh en 300W panel genererade den 6:e, 7:e, 8:e och 9:e Januari 2019 i södra Skåne placerat rakt söderut i 45 grader?
Jag kan placera panelerna rakt söderut, kan vara skugga tidigt på morgonen precis innan solen når över träden 100m bort och samma sak på kvällen.

Jag vet inte riktigt mitt exakta behov än, vi har inte flyttat in än.
Poly eller mono?

I runda slängar så borde du få
6/1 100wh
7/1 300wh
8/1 50wh
9/1 0wh
 
Redigerat:
Jag tänker att en panel på 24V och 300W, en Victron BlueSolar MPPT 75/15 och ett 12V batteri borde ju fungera.
Funderar mest över vad man skulle ha för förbrukare, något som drar lagom med ström, eller som är ställbar och kör 12VDC.
 
X xLnT skrev:
Det är lite detta jag vill utvärdera också, vilken vinkel som blir mest optimal.
Du menar att det mest optimala skulle vara att placera den i 90 grader? Hur tänker du med kylning? Skulle det inte räcka med den lilla luftspalten bakom som ventilerar?
Fast med paneler placerade i Öst/Väst tappar man ju halva effekten panelerna kan ge, det känns ju inte optimalt.

http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/

Här ser du vilka vinklar som ger vad.. räknar du sen om värdet med info från mitt förra inlägg så har du något att gå på
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Poly eller mono?

I runda slängar så borde du få
6/1 100wh
7/1 300wh
8/1 50wh
9/1 70wh
Vilket underlag använde du för att räkna ut det? Visa gärna hela uträkningen.
 
X xLnT skrev:
Vilket underlag använde du för att räkna ut det? Visa gärna hela uträkningen.
Min anläggning.


Tro mig du har all info du behöver redan, att testa själv är ett slöseri med tid och pengar.
Utgå istället ifrån att få så jämn produktion över dagen som möjligt om ditt utrymme tillåter det.
Och fyll gärna hela taket direkt om du har ekonomi.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vilket underlag använde du för att räkna ut det? Visa gärna hela uträkningen.
Alexn72 kan svara för sig själv men det finns mycket data loggat från anläggningar världen över, även från Skåne, på PVOutput.org

Här är en anläggning i Oxie du kan titta på för januari månad.
https://pvoutput.org/list.jsp?df=20190101&dt=20190131&id=11627&sid=12273&t=m&gs=0&v=0
Anläggningen är på 7000 Wp så du får multiplicera siffran i kolumnen Generated med (300/7000) för att få data för din 300 Wp-panel.

Redigerat: felaktig siffra
 
A Alexn72 skrev:
Min anläggning.


Tro mig du har all info du behöver redan, att testa själv är ett slöseri med tid och pengar.
Utgå istället ifrån att få så jämn produktion över dagen som möjligt om ditt tak tillåter det.
Och fyll gärna hela taket direkt om du har ekonomi.
Jag trodde du hade läst det jag skrivit, jag ska inte ha dom på något tak.
Vad har du för paneler (tillverkare/modell/effekt), vilken inverter/växelriktare har du (tillverkare/modell/effekt)?
Sitter dina paneler rakt söderut med 45 graders lutning utan skuggning?
 
T tompaah7503 skrev:
Alexn72 kan svara för sig själv men det finns mycket data loggat från anläggningar världen över, även från Skåne, på PVOutput.org

Här är en anläggning i Oxie du kan titta på för januari månad.
[länk]
Anläggningen är på 7000 kWp så du får multiplicera siffran i kolumnen Generated med (300/7000) för att få data för din 300 Wp-panel.
Du menar 7kWp antar jag?
Jag vet att det finns statistik på diverse sidor, men jag har inte hittat någon sida där man får hela bilden av ett system.
Står det tex exakt vilka paneler det är? Vad verkningsgraden är på dom, vilken växelriktare det är som används, om de använt MPPTs, hur de är placerade (vinkel och riktning). Om de har varit snöbelagda eller ej osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.