Nu försvaras denna dåliga hållbarhet med att det gör att utvecklingen går framåt. Hade saker fungerat perfekt i 20 till 50 år, hade vi inte haft den teknik vi har idag. Något jag inte alls håller med om.
Jag minns när jag bodde i lägenhet och fastighetsbolaget bytte kyl o frys efter 20 år och spis 25 år. Trots dessa långa intervaller mellan bytena, utvecklades ändå vitvarorna. Troligen inte så de blev bättre, men vitvaruindustrin satt i alla fall inte sysslolös.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Nu försvaras denna dåliga hållbarhet med att det gör att utvecklingen går framåt. Hade saker fungerat perfekt i 20 till 50 år, hade vi inte haft den teknik vi har idag. Något jag inte alls håller med om.
Jag minns när jag bodde i lägenhet och fastighetsbolaget bytte kyl o frys efter 20 år och spis 25 år. Trots dessa långa intervaller mellan bytena, utvecklades ändå vitvarorna. Troligen inte så de blev bättre, men vitvaruindustrin satt i alla fall inte sysslolös.
Jag har en bekant vars diskmaskin gick sönder efter 14 månader i en ny hyreslägenhet.
 
Shit happens. Det viktiga är att prylarna går att laga och att tillverkaren tar sitt ansvar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har lagat en torktumlare vars överhettningsskydd inte gick att återställa. Med ett tunt borr och sedan ett gem i hålet så fungerade den igen. Att byta överhettningsskyddet skulle ha kostat nästan lika mycket som en ny torktumlare då utkörning mm snabbt drar iväg i tid.
Min bor tyckte han skulle kunna fixa ett torkskåp själv som slutat fungera. Det slutade med att skåpet inte startade och han lämnade en burk kvar med grejer som blev över. Tydligen såg reparatören inte så glad ut.
Det slutade med att han fixade skåpet och bad frun i huset att ringa direkt och inte låta mannen försöka fixa skåpet. Det var bara överhettningsskyddet som hade utlösts och det hade räckt att trycka in den knappen.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Shit happens. Det viktiga är att prylarna går att laga och att tillverkaren tar sitt ansvar.
thomas33 thomas33 skrev:
Nu försvaras denna dåliga hållbarhet med att det gör att utvecklingen går framåt. Hade saker fungerat perfekt i 20 till 50 år, hade vi inte haft den teknik vi har idag. Något jag inte alls håller med om.
Jag minns när jag bodde i lägenhet och fastighetsbolaget bytte kyl o frys efter 20 år och spis 25 år. Trots dessa långa intervaller mellan bytena, utvecklades ändå vitvarorna. Troligen inte så de blev bättre, men vitvaruindustrin satt i alla fall inte sysslolös.
På den tiden kunde man ju också själv byta plattorna på spisen som var det som oftast gick sönder.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Det går även i dag. Jag har bytt ett värmeelement i en glashäll en gång utan större problem.
Rent generellt tycker jag det är ganska enkelt att få tag på reservdelar till vitvaror. Oftast ganska lättmekat också förutom i kyl/frys där det brukar vara en massa bräckliga plastpaneler som behöver brytas loss.
Grundproblemen är väl dels att prylarna går sönder och behöver repareras efter bara några år och dels att det är så dyrt att låta någon utföra reparationen så man hellre köper nytt.
Iallafall när det gäller vitvaror. Sen finns det en massa annan hemelektronik som är mer eller mindre omöjlig att reparera t ex på grund av ihopgjutna nätdelar etc.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Man kan både förstå och bli upprörd över att tillverkare gör så.
Men i framtiden är det nog rimligt att tänka att vi måste köpa färre saker och vårda/laga de vi har bättre.
Och även återanvända material, att riva ut hela köket som är tre år gammalt och ersätta allt med det som "gäller" nu är ju också galet...

Några tips om reparera:
Malmö Stapelbädden. Laga elektronik
https://stpln.org/repair-cafe-malmo
Lund. Diverse. Sy, snickra, laga elektronik
https://www.lund.se/bygga-bo--miljo...-nu/forebygga-avfall/fixatill-aterbruksbutik/

Jag skulle gilla fristående kurser om att fixa diverse hushållsgrejer. DIskmaskin (som jag lagat en gång efter tips på Youtube), tvättmasking med mera.
Själv gillar jag att ta hand om mina grejer. Inte köpa nytt utan exempelvis laga byxor utan att det märks...

Person lagar byxor med en grön Husqvarna symaskin utomhus, med sax på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld och 10 till
  • Laddar…
Jag köper Nudie-jeans, där ingår fria reparationer.
 
  • Gilla
ex007
  • Laddar…
Tyvärr är jag pessimist i den här frågan.
Att tro att tillverkarna självmant kommer att ändra sig och börja göra saker hållbarare är nog för naivt. Likaså att tro att vi konsumenter kommer att prioritera hållbara varor framför billiga varor när vi gör vårt köp (för som sagt, vi VET priset, men vi vet INTE hur länge en pryl kommer att funka - även den dyra saken som sägs vara hållbar kan ju gå sönder fort. Inte heller vet vi om företaget vi köper prylen av ens finns kvar om 5-10 år som en motpart att ställa krav på.

Även en utökad konsumenträtt med tvingande 10-årsgarantier eller liknande kommer därför bli svårt, företagen kan alltid kringå dem genom konkurser eller olika ombildningar inom koncernen, är jag rädd.

Så länge ekonomer styr, där det viktigaste är att maximera intäkterna och företagens börsvärden, så går utvecklingen åt fel håll.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Man kan lagstadga att produkter skall gå att laga till rimliga priser och att sakerna skall gå ta isär.

Bytte en trasig kamera på en mobil utan problem tidigare i år, men det är inte alla mobiler som klarar av det. Vill ni laga mobilen själv så får ni börja med att läsa på iFixIt om hur lätt den är att laga innan ni väljer telefonmodell...
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Billiga minneskretsar i billiga telefoner och läsplattor gör att prylen blir långsam av att användas. Ju mer foton och mer appar man installerar desto fortare degenererar minnet.
Att rensa och installera om hjälper ej.

Det säljs väl inga 8GB androidtelefoner längre, men de var i princip självförsörjande pga en kombination av programvara och hårdvara. De funkade väl om man inte använde kameran eller installerade populära appar. En 10-åring kunde göra slut på minnet på 2h.
 
Det har jag aldrig hört talas om, Flash ska ju normalt hålla iaf 10 000 skrivcykler.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har jag aldrig hört talas om, Flash ska ju normalt hålla iaf 10 000 skrivcykler.
Ja, minst. Men tidiga telefoner hade inte TRIM stöd och då blir flashminnen till viss del långsammare med tiden.
 
J
Finns en mycket bra dokumentär i ämnet som gick på SVT Dokument utifrån för ett antal år sedan.
"Glödlampskonspirationen".
Mycket sevärd och man blir lätt mörkrädd efteråt.

Som någon skrev här i tråden, det är inget nytt under solen. Tvärt om. Men det lyfts aldrig till ytan egentligen. Risken är väl att det även denna gång trycks ned. Det är för mycket pengar inblandat. Ständig tillväxt.
Men se dokumentären. Hemskt bra!

 
  • Gilla
Åkeson1 och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En annan intressant sak är mjukvaruuppdateringar, speciellt när vi får allt fler uppkopplade prylar.

Mobiltelefoner har ju idag ofta väldigt kort livslängd med avseende på mjukvaruuppdateringar, man får ett par under första året och sedan skiter tillverkaren i det. Det funkar eftersom mobiler byts relativt ofta.
Kan ni tänka er detta med vitvaror? Eller bilen?
Eller smart tv apparater.. min smart tv fick väl typ 2 uppdateringar.. sen var det slut. nu sög ändå den smartfunktionen och vi kör chromecast istället, men ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.