Det var 1,5 år sedan de satte upp dessa dosor hos mig...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Krilleman
Mina svärföräldrar har haft sina "lådor" monterade i flera år. Dom har även sagt upp avtalet eftersom som tröttnade på lögnerna.

Ingen har varit där och demonterat prylarna varken på insidan eller utsidan, och ingen kommer nog att göra det heller misstänker jag.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Lite snett är också rakt.....
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Den den skarvdosan och hålet de borrat är det klåpare som utfört. Gör om och samtidigt fixa till väggen, kund som haft synpunkter skulle direkt fått det åtgärdat.
Även om intag i dosan är nedåt finns det bättre lösning gällande hur man gör det.
 
De har varit och märkt ut alla ledningar i gatorna runtomkring så jag är iaf lite hoppfull. Jo lådorna sitter snett som fan och han slog loss en rejäl kaka med puts på utsidan. Var tvungen att borra inifrån då det var på insidan det var viktigt att få det rätt. Det var en extern firma som sköter själva installationen som var här, cable Quick.

Är det bara att dra en nätverkskabel från den inre ”lådan” till vår router sen? Eller ska tjänsteleverantörens utrustning in emellan?

Är så trött på att parabolen lägger av vid kraftigt regn och det förbannade ADSL som är så instabilt. Märks framförallt när man jobbar hemifrån via VPN, går nätet ner en sekund måste jag ansluta igen så då märker man hur ofta det är.
 
D Diablito skrev:
De har varit och märkt ut alla ledningar i gatorna runtomkring så jag är iaf lite hoppfull. Jo lådorna sitter snett som fan och han slog loss en rejäl kaka med puts på utsidan. Var tvungen att borra inifrån då det var på insidan det var viktigt att få det rätt. Det var en extern firma som sköter själva installationen som var här, cable Quick.

Är det bara att dra en nätverkskabel från den inre ”lådan” till vår router sen? Eller ska tjänsteleverantörens utrustning in emellan?

Är så trött på att parabolen lägger av vid kraftigt regn och det förbannade ADSL som är så instabilt. Märks framförallt när man jobbar hemifrån via VPN, går nätet ner en sekund måste jag ansluta igen så då märker man hur ofta det är.
På dom flesta ställen där jag har vänner lägger fiber tv av bra mycket oftare och längre än parabol. Parabol är avsevärt mycket säkrare, lägger den av ofta behövs en justering av parabolen.
 
Mikael_L
A a_c skrev:
Det stod lite nytt om IP-only idag, tvist med UE där UE går i konkurs:
[länk]

(Kan vara premiumlåst, är osäker)
Och när det är man själv som ska betala, då duger det med att ha höga krav på leveransen ... :crysmile:
(från artikeln)
IP-Only delar inte samma bild, och menar att kvalitetskraven inte varit uppfyllda vid bredbandsinstallationerna.
– Vi betalar alltid leveranser som följer avtalen vi kommit överens om. Uppfyller man inte kvalitetskraven så väntar vi med betalningen tills avtalad leverans skett, säger Ola Månsson, byggchef på IP-Only.
 
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Här verkar det iaf hända grejor. 3 år sedan vi skrev avtal med IP-only sedan dess har det varit några krystade mail om markägare, tillstånd osv. Förra torsdagen ringde det för att boka tid och diskutera grävningen på vår tomt. De kom i tisdags och satte upp två boxar, en inne och en ute. Löfte om att alla i värt område skulle ha fått fungerande fiber innan årsskiftet.
[bild]
[bild]
Plötsligt händer det....
Jag har också haft dosa inne och ute ett år nu utan att få igång fiberuppkopplingen.

Nya ursäkter varje gång man ringer
 
Jag bad dem borra genom bottenplattan och ta in fiberducten ’osynligt’ för att slippa fula utanpåliggande dosan. Det är också extra säkerhet att ingen kan sparka sönder inkommande fiber.
 
Stickan56
D Diablito skrev:
Är det bara att dra en nätverkskabel från den inre ”lådan” till vår router sen?
Svar Ja!

Stickan
 
Stickan56
Z Zakalwe skrev:
Jag bad dem borra genom bottenplattan och ta in fiberducten ’osynligt’ för att slippa fula utanpåliggande dosan. Det är också extra säkerhet att ingen kan sparka sönder inkommande fiber.
Vitsen med att den sitter på utsidan är att kunden inte behöver vara hemma vid inkopplingen.

Stickan
 
Idag ringde grävfirman, kommer onsdag eller torsdag. Förhoppningarna blev högre idag!
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
En person i säkerhetskläder gräver med en grävmaskin framför ett hus med orange tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äntligen grävs det!
 
Microgrävare? Började de inomhus? Annars förstår jag varför de tar sådan tid för dom
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.