Q qvrk skrev:
Vad gör kommod är planerat?
Superfront kommoder för badrum baserar sig på IKEA Metod väggskåp. Det blir en kommod i storlek 40x80 cm med en stor låda med fullutdrag.

L Lantto skrev:
Häftigt projekt! Ser fram emot att följa framöver.
Har själv köpt en 70tals villa, också med självdrag. Hur tänker ni kring detta och ventilationen i huset?
Inga större konstigheter. Huset kommer såklart bli tätare med nya fönster så vi kommer beställa fönstren med spaltventiler i de rum som ska ha tilluft och sätta frånluftsventiler i de rum som ska ha det (Kök, bad, tvättstuga).
 
Om möjligt så hade jag nog faktiskt satt i vanliga ventiler där det behövs istället.

Gjorde samma sak själv med spaltventiler då jag inte orkade ta upp hål i 120mm tegel + 300mm siporex och det är ett beslut jag ångrar såhär i efterhand. Spaltventiler är kort och gott otillräckligt :confused:

Sen såg jag Leifs(?) kommentar kring benders takpannor, Carisma är en snygg serie som ger ett modernare intryck och jag tror de hade kunnat göra sig riktigt bra på ert hus!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Superfront kommoder för badrum baserar sig på IKEA Metod väggskåp. Det blir en kommod i storlek 40x80 cm med en stor låda med fullutdrag.
Intressant! Ser definitivt mycket snyggt ut. Hur är hållbarheten på IKEA Metod i badrumsmiljö (om ni haft det innan)? Eller kanske är något nytt du provar? Letar själv efter IKEA-lösningar på badrum och hade helst kört med Metod då man kan få en hel del snygga luckor direkt från IKEA. Att köpa en "riktig" badrumskommod känns sådär. Maken till pris har jag nog inte varit med om innan, man kan tro att de gömt rent guld inuti spånskivorna när man kollar på priser för en 120-kommod. Sen när man tar på dem och drar i lådor känns det som om de vore gjorda av kexchoklad.
 
  • Gilla
Bjonil
  • Laddar…
Håller med Jarlsgård:

70-talsbyggen är ett svar på den stora oljekrisen, plus de efterföljande oljekriserna, och man bytte radikalt byggsätt av småhus. Mycket isolering och moderna material, men inte särskilt mycket ventilation. Man klädde en träregelstomme i en tjock "dunjacka" av isolering och plastade invändigt.

70-talshus har alltså ett luftombyte som är under all kritik i original. Det var först då man började med mekanisk frånluft i privatbostäder som standard, och den är ofta både underdimensionerad i form av fläkt och tilluft.

Passa på att ta hål i fasad för freshvetiler för att få vettig ventilation. Spaltventiler som den primära källan för friskluft är inte tillräckligt, för få, små och ger punktdrag. Att borra efter att ni flyttat in går, men blir väldigt dammigt, och det blir enklare när det inte finns möbler och annat i vägen.

J Jarlsgård skrev:
Om möjligt så hade jag nog faktiskt satt i vanliga ventiler där det behövs istället.

Gjorde samma sak själv med spaltventiler då jag inte orkade ta upp hål i 120mm tegel + 300mm siporex och det är ett beslut jag ångrar såhär i efterhand. Spaltventiler är kort och gott otillräckligt :confused:

Sen såg jag Leifs(?) kommentar kring benders takpannor, Carisma är en snygg serie som ger ett modernare intryck och jag tror de hade kunnat göra sig riktigt bra på ert hus!
 
Åsa Lund
K kalle55 skrev:
Passa på att ta hål i fasad för freshventiler för att få vettig ventilation. Spaltventiler som den primära källan för friskluft är inte tillräckligt, för få, små och ger punktdrag.
Och eftersom huset ligger vid havet i Skåne så bör ni ha stormsäkring i dem. Vi har det i vårt hus i Lund och det är fantastiskt bra!
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Intressant! Ser definitivt mycket snyggt ut. Hur är hållbarheten på IKEA Metod i badrumsmiljö (om ni haft det innan)? Eller kanske är något nytt du provar? Letar själv efter IKEA-lösningar på badrum och hade helst kört med Metod då man kan få en hel del snygga luckor direkt från IKEA. Att köpa en "riktig" badrumskommod känns sådär. Maken till pris har jag nog inte varit med om innan, man kan tro att de gömt rent guld inuti spånskivorna när man kollar på priser för en 120-kommod. Sen när man tar på dem och drar i lådor känns det som om de vore gjorda av kexchoklad.
Ingen aning om jag ska vara ärlig. Köksstommarna håller ju generellt väldigt bra. I detta fallet blir det ju ingen vattenbegjutning av själva stommen eftersom där kommer luckor, täcksidor och topp på. Superfronts badrumsdelar är gjorda i en lackerad fukttrög MDF och skiljer sig alltså från kökssortimentet.

K kalle55 skrev:
Håller med Jarlsgård:

70-talsbyggen är ett svar på den stora oljekrisen, plus de efterföljande oljekriserna, och man bytte radikalt byggsätt av småhus. Mycket isolering och moderna material, men inte särskilt mycket ventilation. Man klädde en träregelstomme i en tjock "dunjacka" av isolering och plastade invändigt.

70-talshus har alltså ett luftombyte som är under all kritik i original. Det var först då man började med mekanisk frånluft i privatbostäder som standard, och den är ofta både underdimensionerad i form av fläkt och tilluft.

Passa på att ta hål i fasad för freshvetiler för att få vettig ventilation. Spaltventiler som den primära källan för friskluft är inte tillräckligt, för få, små och ger punktdrag. Att borra efter att ni flyttat in går, men blir väldigt dammigt, och det blir enklare när det inte finns möbler och annat i vägen.
Vi kommer nog börja med spaltventiler i fönstren och skulle vi tycka att det inte är tillräckligt borrar vi naturligtvis upp senare. Ser det inte som något problem att göra i efterhand, men slipper helst göra det i onödan då det förfular fasaden ganska mycket. Kommer givetvis ha ordentligt dragning av frånluftskanaler till kök och badrum o.s.v. samt sätta några extra ventiler i tvättstugan så där får vi borra ändå. Får se lite hur det är anslutet i dagsläget, om det går till murstocken eller ut genom taket. Lite oklart vad huvarna på taket är till för mer än avluftare och spisfläkt.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Och eftersom huset ligger vid havet i Skåne så bör ni ha stormsäkring i dem. Vi har det i vårt hus i Lund och det är fantastiskt bra!
Hur funkar det?
 
Tog upp fresh 90 i alla rum i mitt förra hus.
Vet inte om det dom menar med stormsäkring är det som jag hade i mitt förra hus.
Störde mig på alla ljud som kom in genom ventilerna och köpte till en ljuddämpande insats.
Det var förstansade hål som man kunde plocka bort och därmed också styra flödet.
Satte dubbla i varje som gick omlott och det blev mycket bättre.
 
Lite fredagsuppdatering. Händer av förklarliga skäl inte jättemycket just nu, men tillträde närmar sig rätt snabbt och är nu bara 3 veckor bort. Har dock gjort en del inköp under veckan som gått. Fick nyss hem lite badrumstillbehör från Nichba Design. Grym kvalité på dessa prylarna! Den stora hyllan ska sitta i duschen för schampoflaskor och dylikt, den lilla ovan handfatet för tvålpump och något mer.

Förpackningar med badrumstillbehör från Nichba Design staplade på marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattsvarta badrumstillbehör från Nichba Design på marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nichba Design

Vi har också beställt handdukstork. Fanns inte jättemycket att välja på när kraven var mattsvart och kombidrift samt dold vatten- och elanslutning. Modellen som är beställd fastnade vi dock för direkt. Det blev en Nordhem Tjolöholm med mått 500x1540 mm. 300W elpatron som ska användas sommartid. Vintertid körs den på radiatorkretsen. Den var inte jättebillig...

Mattsvart handdukstork på betongvägg, vit badkar, inbyggd hylla, duschvägg och träpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nordhem Tjolöholm 500x1540
Mattsvart handdukstork Nordhem Tjolöholm för badrum med dolda anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattsvart väggbockstöd med kromad röranslutning för handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är cc 40 på ventilen så väggdosa kan inte användas. Borde dock funka att köra väggbockstöd och en väggbricka från Vatette. Får nog lackera Vatettegrejerna mattsvarta dock :D

Tittar runt lite på belysning till badrumstaket. Någon som har några erfarenheter? Hur många downlights behöver man på 2x3 meter och hur mycket effekt? Krav: LED, dimbara, vita, inget lågpris (typ Malmbergs), elektrikern stryper mig..
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har den där handdukstorken som jag vann här på Byggahus, dock inte lika hög. Riktigt snygg faktiskt!

En sak som jag planerat är att ha en lite spott ovanför toaletten som alltid lyser(det räcker ju egentligen kvällstid) som nattbelysning. Har sett det på några hotell, visserligen saknade badrummet fönster, men kändes praktiskt.
 
  • Gilla
anno2069 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
6 spottar + spegelbelysning. Dimbara. Snåla inte med spottarna, man kan alltid använda dimmer om det blir för ljust, men svårare att sätta upp fler spottar om det är för få.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
6 spottar + spegelbelysning. Dimbara. Snåla inte med spottarna, man kan alltid använda dimmer om det blir för ljust, men svårare att sätta upp fler spottar om det är för få.
6 st. har jag också varit inne på. Fler känns som det blir för plottrigt i taket. Har tittat på dessa som säljs på bl.a. Bauhaus. 630 lumen per armatur så totalt runt 3700. Räcker det i ett badrumstak? Kommer såklart ha belysning vid spegel också, men vill inte räkna in den.

https://www.bauhaus.se/downlight-luminans-astrid-3-pack-3x7w
 
Hemmakatten
Kan inte tillräckligt mycket för att kunna ge råd. Men de där spottarna ser bra ut. Både att de är för badrum och kan monteras i isoleringen utan problem.

Men kolla att IPklassen. Har iofs för mig att det inte krävs någon speciell klass för badrumstak men det blir ju ändå fuktigt, vi hade IP44. Kanske inte behövs för ledspottar, men när vi satte in våra var det halogen som gällde. Som sagt, el är inte min starka sida.

Våra spottar var likadana som i resten av huset, väldigt trevligt och enhetligt. Men i badrummen hade de en lätt frostad glasskiva längst ner som skyddar mot fukt och väta.

Kommer inte ihåg vilket märke det var. Arkitekterna hade valt ut dem. Fyrkantiga vilket fick maken att få krupp när han skulle göra fyrkantiga hål i taket för alla, ca 40 spottar. Men snyggt blev det! Och elektrikern var nöjd.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kan inte tillräckligt mycket för att kunna ge råd. Men de där spottarna ser bra ut. Både att de är för badrum och kan monteras i isoleringen utan problem.

Men kolla att IPklassen. Har iofs för mig att det inte krävs någon speciell klass för badrumstak men det blir ju ändå fuktigt, vi hade IP44. Kanske inte behövs för ledspottar, men när vi satte in våra var det halogen som gällde. Som sagt, el är inte min starka sida.

Våra spottar var likadana som i resten av huset, väldigt trevligt och enhetligt. Men i badrummen hade de en lätt frostad glasskiva längst ner som skyddar mot fukt och väta.

Kommer inte ihåg vilket märke det var. Arkitekterna hade valt ut dem. Fyrkantiga vilket fick maken att få krupp när han skulle göra fyrkantiga hål i taket för alla, ca 40 spottar. Men snyggt blev det! Och elektrikern var nöjd.
Dessa är IP54 så det borde klara sig :) Kravet är väl IP23 för själva armaturen.
 
Jag har 4st Malmbergs (som du inte ville ha ;)) Md-540 i taket i vårt badrum på 4.25kvm + spegelbelysning. Har för mig att se ligger på 6w styck och det räcker gott och väl(y) så 6st ska räcka för er del! Tänk dock på att inte sätta en centrerad över dusch om ni ska ha takdusch vilket ni skulle? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.