Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
K karlmb skrev:
Pratar du BH hemsida nu eller appen?
Även om det är hemsidan så rensas en hel info bort när man surfar med en mobil, just för att snabba på nedladdningen.
Bygga hus hemsida i Firefox på datorn, provade både på fasta uppkopplingen och uppkopplat via mobilen.
 
A Andy78 skrev:
Bygga hus hemsida i Firefox på datorn, provade både på fasta uppkopplingen och uppkopplat via mobilen.
Vad jag menade var att själv surfande hanteras annorlunda i mobilen jfrt med i datorn.
Men du men att att du använder datorn i båda fallen och via mobilens data uppkoppling i ena fallet?
 
K karlmb skrev:
Vad jag menade var att själv surfande hanteras annorlunda i mobilen jfrt med i datorn.
Men du men att att du använder datorn i båda fallen och via mobilens data uppkoppling i ena fallet?
Ja
 
harry73
K karlmb skrev:
Pratar du BH hemsida nu eller appen?
Även om det är hemsidan så rensas en hel info bort när man surfar med en mobil, just för att snabba på nedladdningen.
Nej, jag är övertygad om att dator och mobil hanteras på samma sätt (dvs att man får exakt samma hemsida nedladdad.
Det som gör skillnad är storlek på bildskärm eller storlek på browser-fönster om man inte har den i helskärmsläge.

Själv har jag oftast ett litet browserfönster öppnat i ett hörn av min skärm. På det viset slipper jag se en hel del onödig info/reklam
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag är övertygad om att dator och mobil hanteras på samma sätt (dvs att man får exakt samma hemsida nedladdad.
Nej, beroende på vad din browser utger sig för att heta så får du olika sidor.
 
harry73
Jag är inte så säker. Det kan säkert finnas små skillnader, men i det stora hela handlar det om samma webbsida

Dator:
Skärmdump av en webbläsare med en diskussionstråd på ett byggforum öppen på både dator och telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Telefon:
Skärmdump från en diskussionstråd på Byggahus.se forum med användarkommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vissa webbläsare kan man ändra "User agent", så webbläsaren utger sig för att vara nåt annat.

Inställningen kan vara lite svår att hitta, men ser att för Firefox finns det plugin. Det är vanligt att webbutvecklare använder sig av detta just för att kunna kolla hur sidan visas på olika enheter. Firefox har nåt som heter Följsamt designläge i svensk version, där man kan ändra presenterad upplösning eller låtsas att man är en iPad. Med Ctrl-Shift-M når man det.
 
Nej jag ångrar inte att vi skaffat fiber. Det går mycket trafik i vår fiber och vi vill ha en stabil uppkoppling. Har kollat runt i tråden och jag får en fundering. Hur mycket trafik har ni i er fiber på en månad? Jag tycker att vi har sjukt mycket. Vi ligger på ca 3,5-4 TB i månaden, det är trafik både upp och ned.
 
Vi ligger "bara" på 400-500 GB, men då streamar vi inte så extremt mycket (vi "spelar in" väldigt många program från DVB-T, de belastar ju då inte fibern).

Om man däremot streamar istället för att ta emot TV via vanliga sändningar så lär det nog sticka iväg en hel del.

Men är det mycket både upp och ner så kan det väl också vara mycket bittorrent-trafik.
 
hsd
Hur mäter Ni trafiken
 
hsd hsd skrev:
Hur mäter Ni trafiken
Man loggar in i routern och kollar. Jag har en Asus och det är väldigt enkelt att kolla trafiken. Man kan kolla det mesta, tex hur mycket trafik som går ut och in och vilka enheter/tjänster som förbrukar, vilka dagar osv osv....
 
N Nerre skrev:
Vi ligger "bara" på 400-500 GB, men då streamar vi inte så extremt mycket (vi "spelar in" väldigt många program från DVB-T, de belastar ju då inte fibern).

Om man däremot streamar istället för att ta emot TV via vanliga sändningar så lär det nog sticka iväg en hel del.

Men är det mycket både upp och ner så kan det väl också vara mycket bittorrent-trafik.
Mycket streaming är det då vi kollar på all tv via tjänster, appar, iptv osv. Har även 4 barn som spelar, lyssnar på musik mm. Bittorrent håller jag faktiskt inte på med längre;)
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
Streaming ska ju inte ge nån märkbar trafik upp, det ska ju bara behövas ACK för varje paket typ.

Spelande däremot kan ge en hel del trafik upp tror jag.
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Streaming ska ju inte ge nån märkbar trafik upp, det ska ju bara behövas ACK för varje paket typ.

Spelande däremot kan ge en hel del trafik upp tror jag.
Sedan har vi ju säkerhetskopior (till moln), videochatt, youtube om man laddar dit fimer.

Så det är inte bara bittorent osv som gör att man behöver upload.

Själv när jag valde ISP, var den kriterien högt uppe. Många som snålar med 100/10..
tom 1000/10. Som bla Comhem som gör sådan :mad::devilish::dizzy: :poop: reklam om deras hastighet att den är högre än hos andra :thinking::lying:

Streamar man bara film och gör diverse "standardsaker" på internet klarar man ju gott och gott med 4G. Min 4G tom gav bättre upplink än 10Mbit.

Jag valde fiber mest för att kunna ha en bra upload 100Mbit+ och riktig IP adress, dessa kunde inte min 4G ge mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan har vi ju säkerhetskopior (till moln), videochatt, youtube om man laddar dit fimer.

Så det är inte bara bittorent osv som gör att man behöver upload.

Själv när jag valde ISP, var den kriterien högt uppe. Många som snålar med 100/10..
tom 1000/10. Som bla Comhem som gör sådan :mad::devilish::dizzy: :poop: reklam om deras hastighet att den är högre än hos andra :thinking::lying:

Streamar man bara film och gör diverse "standardsaker" på internet klarar man ju gott och gott med 4G. Min 4G tom gav bättre upplink än 10Mbit.

Jag valde fiber mest för att kunna ha en bra upload 100Mbit+ och riktig IP adress, dessa kunde inte min 4G ge mig.
Så är det för mig. Jag streamar film/TV och surfar mycket på internet. Har helt fri surfmängd så jag snålar inte på något vis men lyckas ändå aldrig göra av med mer än som mest 120 GB/månad. Oftast under ligger det under 100 GB. För mig täcker helt enkelt ett stabilt och riktigt snabbt 4G gott och väl mina behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.